ضرورت برگزاری منظم جلسه شورایعالی هماهنگی ترابری کشوری
در جلسات شورایعالی هماهنگی ترابری دستاندرکاران این بخش باید برای رفع هر چه سریعتر چالشهای موجود در این حوزه حساس تلاش کنند ، جلسات مذکور را بهصورت منظم برگزار و از این طریق مشکلات و گلوگاههای موجود را پیگیری کنند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت برگزاری منظم جلسه شورایعالی هماهنگی ترابری کشوری تأکید کرد و گفت : این جلسات باید بستر گفتوگوی فعالان بخش خصوصی و مسئولان حوزه حملونقل کشور باشد و از این ظرفیت استفاده مطلوب شود .
نشست ۲۲۹ شورایعالی هماهنگی ترابری کشوری با حضور وزیر راه و شهرسازی ، معاونان وزیر ، نمایندگان وزارت صمت و سازمان برنامهوبودجه ، رؤسای تشکل های حرفه ای عضو و فعالان حوزه حملونقل کشور برگزار شد و طی این نشست فرزانه صادق ، گفت : جلسات شورایعالی هماهنگی ترابری میتواند بستری مناسب برای گفتوگوی فعالان بخش خصوصی حوزه حملونقل و مسئولان این بخش باشد و باید از این ظرفیت بهصورت جدی استفاده شود .
وی افزود : در جلسات شورایعالی هماهنگی ترابری دستاندرکاران این بخش باید برای رفع هر چه سریعتر چالشهای موجود در این حوزه حساس تلاش کنند ، جلسات مذکور را بهصورت منظم برگزار و از این طریق مشکلات و گلوگاههای موجود را پیگیری کنند .
وزیر راه و شهرسازی همچنین در ادامه با اشاره به این که موضوعات در سطح سیاستگذاری و پایش و کنترل مباحث موجود در حوزه حملونقل میتواند در این شورایعالی به شکل مطلوب طرح و بررسی شود ، اظهار کرد : حتماً در جلسات بعدی باید دستورالعملهای دستوپاگیر موجود در حوزه حملونقل مورد بررسی قرار گیرد تا مقررات دستوپاگیر از مسیر فعالان صنعت حملونقل برداشته شود .
صادق با تأکید بر اینکه در این جلسات باید صدای بخش خصوصی و تشکلهای حوزه حملونقل شنیده شود و مسئولان نیز با این فعالان گفتوگو کنند ، تصریح کرد : کمیتههای تخصصی باید در این شورایعالی ایجاد شود تا بهواسطه این بستر قانونی مترقی بتوانیم مشکلاتی را حل کنیم و در نهایت مردم از خدماتی که در شأنشان است بهرهمند شوند .
وزیر راه و شهرسازی همچنین در ادامه ، در خصوص پرداخت حق توقف ناوگان حملونقل داخلی کالا نیز گفت : ۲ سال است که موضوع حق توقف وسیله باربری بلاتکلیف مانده و این موضوع نشاندهنده ضرورت برگزاری جلسات شورایعالی ترابری است ؛ چرا که در این صورت امکان حل موضوع وجود دارد .
وی ادامه داد : طبق پیشنهادهای مطرح شده توسط اعضای شورا میتوان توافق تشکلهای مربوطه را در سازمان راهداری مطرح کرد و سازمان راهداری نیز نرخهای پیشنهادی را بر مبنای اقتصاد کلان کشور مورد بررسی و تصویب قرار دهد .
طی این جلسه مصوب شد که پرداخت حق توقف ناوگان حملونقل داخلی کالا ، بر مبنای توافق طرفین (شرکت یا مؤسسه حملونقل و راننده) باشد و شرکتها یا مؤسسات حملونقل داخلی کالا موظفاند قبل از حمل کالا ، وضعیت حق توقف را طی توافق با یکدیگر در بارنامه یا حواله بارگیری معین و مشخص کنند .
همچنین در صورت عدم وجود توافق به شرح بالا ، میزان حق توقف بارگیری و تخلیه بر مبنای پیشنهاد انجمنهای صنفی مربوطه ، توسط سازمان راهداری و حملونقل جادهای بر اساس ضوابط و مقررات حملونقل جادهای داخلی کالا تدوین و ابلاغ خواهد شد .