در حال بارگذاری ...

ضرورت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای تحقق اهداف ریلی برنامه هفتم توسعه

موضوع ترانزیت بسیار مهم است و تغییرات سیاسی که در روسیه شکل گرفته فرصت مناسبی برای کشور ایران است و افق‌ها را باید بسیار بیشتر از وضعیت کنونی در نظر بگیریم ؛ چرا که بسیاری از کشورها علاقه‌مند به ترانزیت از طریق ایران‌اند . اتصال کریدورهای مجاور را نیز باید در دستور کار قرار داد و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت تشکل‌ها برای ایجاد راهکارهای رسیدن به اهداف برنامه هفتم توسعه استفاده کنیم .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت : باید از ظرفیت تشکل‌های بخش خصوصی برای ایجاد راهکارهای رسیدن به اهداف برنامه هفتم توسعه در حوزه ریلی استفاده کنیم .

جبارعلی ذاکری در جلسه تودیع و معارفه مدیرعامل راه‌آهن که امروز دوشنبه ۱۹ شهریورماه با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد ، از حسن اعتماد وزیر راه و شهرسازی و هیئت دولت قدردانی کرد و گفت : امیدوارم بتوانیم گامی در جهت اهداف تعیین شده در حوزه راه‌آهن برداریم .

وی از سید میعاد صالحی و همه مدیران حوزه حمل‌ونقل ریلی نیز تشکر کرد و افزود : تلاش می‌کنیم از تجربیات این عزیزان استفاده کنیم . مدیریت راه‌آهن در جهان به سمت کاهش تصدی گری دولت در بخش ریلی حرکت کرده است .

وی گفت : راه آهن حدود ۴۲ هزار نیروی استخدامی داشت و در طول زمان ، با هدف کاهش تصدی‌گری و مدیریت ستادی این کارکنان به بخش‌های مختلف و شرکت‌های دیگر منتقل شده‌اند .

ذاکری با اشاره به الگوهای مختلف مدیریت راه‌آهن در کشورهای دیگر گفت : برخی از کشورها صفر تا صد حوزه ریلی را به بخش خصوصی واگذار کرده اند و الگوی دیگر برون سپاری ماموریت هاست .

مدیرعامل راه‌آهن گفت : کشور ما بینابین این دو قرار دارد و قطعا نیازمند تصمیمات جدی در مراجع بالاتر و اسناد بالادستی برای تحقق کاهش تصدی‌گری راه‌آهن هستیم . سرمایه‌گذاری در راه‌آهن موضوع دیگری است که نمی‌توان با اتکا به درآمدهای دولتی آن را تحقق بخشید و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری ریلی باید به صورت جدی‌تر در نظر گرفته شود .

ذاکری با اشاره به این که راهکار توسعه بخش ریلی بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی است، تصریح کرد: باید جذابیت سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی ایجاد شود .

وی افزود : موضوع ترانزیت بسیار مهم است و تغییرات سیاسی که در روسیه شکل گرفته فرصت مناسبی برای کشور ایران است و افق‌ها را باید بسیار بیشتر از وضعیت کنونی در نظر بگیریم ؛ چرا که بسیاری از کشورها علاقه‌مند به ترانزیت از طریق ایران‌اند . اتصال کریدورهای مجاور را نیز باید در دستور کار قرار داد و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت تشکل‌ها برای ایجاد راهکارهای رسیدن به اهداف برنامه هفتم توسعه استفاده کنیم .




مطالب مرتبط

باید با تمرکز بر افزایش سهم ترانزیت ریلی ایران ، مشکلات درون و برون سازمانی در این زمینه برطرف شوند .

|

اختصاص منابع و ردیف‌های درآمدی جدید ، تدوین و تصویب فرآیندهای تامین منابع مالی با توجه به ظرفیت‌های قانونی ، تسهیل کردن تامین وثیقه از سوی سرمایه‌گذاران برای ارایه به بانک‌ها و ... برخی مشوق‌ها برای هموار کردن مسیر پیش روی سرمایه‌گذاران است .

|

قیمت گذاری دستوری بلیت قطارهای مسافری نیز چالش برانگیز است ، زیرا این روند موجب توقف در ساخت واگن‌های مسافری شده است ؛ جمعاً سالانه ۳۰ میلیون بلیت در بخش مسافری راه‌آهن فروخته می‌شود که تقریباً ۲۰ میلیون بلیت برای سفرهای بلند مدت است و حدود ۱۰ میلیون بلیت‌ها مربوطه به ...

|

شاخص بهره‌وری واگن باری حاصل تقسیم میزان حمل بار بر تعداد واگن باری آماده‌به‌کار است . آنچه بدیهی است ، صورت کسر یعنی میزان حمل بار نه فقط به تعداد واگن بلکه به عوامل مختلفی از جمله تعداد واگن ، تعداد و توان کشش لکوموتیو ، سرعت تخلیه و بارگیری واگن‌ها ، ظرفیت و ...

|

با ایجاد فضای مطبوع و انجام اقدامات فرهنگی مناسب ، می‌توان زمینه‌های لازم برای جذب افراد به ویژه جوانان به نمازخانه‌ها، نمایشگاه‌ها و دیگر برنامه‌های فرهنگی را فراهم ساخت .

|

نظرات کاربران