تحول ریلی سیستان و بلوچستان یکساله رقم میخورد
این طرح مهم ریلی که کلنگ ساخت آن از اواخر سال ۹۲ در سیستان و بلوچستان به زمین زده شد موجب تکمیل اتصال کریدور ریلی شرق کشور ، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار بهعنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی ، توسعه سواحل مَکُران ، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی و همچنین سبب ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه خواهد شد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، پروژه ریلی چابهار - زاهدان که میتواند تحولی جدی در اقتصاد منطقه ، کشور و استان سیستان و بلوچستان ایجاد کند ، به گفته مقامات مسئول امکان تکمیل تا یک سال آینده را دارد .
سید حمید پورمحمدی ، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور طی سخنانی با بیان اینکه پروژههایی که بیشتر میتوانند به اقتصاد کشور خدمت کنند ، در اولویت اول قرار میگیرند ، گفت : بهعنوان مثال موضوع راهآهن چابهار - زاهدان در استان سیستان و بلوچستان فوقالعاده مهم است و تأکید شده که امکان تکمیل یکساله آن وجود دارد .
این پروژه ریلی که میتواند یکی از مهمترین گذرگاههای ریلی کشور باشد ، با متصل کردن بندر شهید بهشتی به شبکه ریلی کشور و کاهش هزینه تجارت و افزایش سرعت ترانزیت کالا ، آوردههای مطلوبی در زمینه اقتصادی برای کشور به همراه خواهد داشت .
راهآهن چابهار - زاهدان میتواند نقشی اساسی در تکمیل کریدور شمال - جنوب ایفا کند تا شبکه ریلی کشور به اهداف تجاری و ترانزیتی خود بیش از پیش نزدیک شود .
روند ساخت راهآهن چابهار به زاهدان در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و پیشرفت بسیار خوبی داشته، اثرگذاری این طرح در بحث ترانزیت و حمل بار و مسافر بسیار بالا است و با تکمیل این پروژه ریلی امکان حمل بار تا ۷.۵ میلیون تن و جابهجایی تا ۱۰۰ هزار مسافر فراهم میشود .
این طرح مهم ریلی که کلنگ ساخت آن از اواخر سال ۹۲ در سیستان و بلوچستان به زمین زده شد موجب تکمیل اتصال کریدور ریلی شرق کشور ، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار بهعنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی ، توسعه سواحل مَکُران ، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی و همچنین سبب ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه خواهد شد .
در مجموع راهآهن زاهدان - ایرانشهر - چابهار به طول محور حدود ۶۳۴ کیلومتر و با احتساب خطوط ایستگاهها حدود ۷۴۴ کیلومتر است که در هشت قطعه در حال اجراست و پیشرفت فیزیکی آن به بیش از ۷۰ درصد میرسد .
این خط ریلی از شهرهای چابهار ، نیکشهر ، ایرانشهر ، خاش و زاهدان عبور خواهد کرد و پیشبینی میشود تا سال ۱۴۲۰ بیش از ۲ میلیون مسافر و هفت میلیون تن بار از طریق این خط ریلی منتقل شود، این در حالی است که خط ریلی زاهدان - خاش به طول ۱۷۰ کیلومتر سال گذشته به بهرهبرداری رسیده است.
شایانذکر است که این پروژه یکی از پروژههای مهم و دارای اولویت کشور و مورد تأکید مقام معظم رهبری به شمار میآید و در صورت تأمین اعتبار امکان نهایی شدن طی یک سال را دارد.