در حال بارگذاری ...
  • آغاز اجرای دور پنجم طرح ملی پایش وضعیت روسازی راه های کشور از نیمه شهریورماه

    پایش شبکه راه ها فرصت های جدیدی برای توسعه مدل های پیش بینی ، برنامه ریزی بلند مدت و یکپارچه سازی با سایر سامانه های مدیتی مانند مدیریت پل ها ، تونل ها ، ایمنی و نقاط پرتصادف ایجاد نموده است . تدوام برداشت طی ۱۰ سال گذشته و توسعه سامانه PMS ، همپای کشورهای توسعه یافته ، موفقیتی قابل توجه برای جامعه مهندسی و بلوغ فناوری در حوزه تخصصی راهداری کشور بشمار می‌رود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در راستای اجرای نظام برنامه محور و اولویت‌بندی سیستماتیک طرح‌ها و پروژه‌های نگهداری شبکه‌های راه‌های کشور و همچنین جهش تولیدات دانش بنیانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ، دور پنجم پایش زیرساخت‌های جاده‌ای کشور با عنوان طرح ملی پایش شبکه راه های کشور به‌طور همزمان برای راه های شریانی و فرعی ، با استفاده از تجهیزات پیشرفته خودکار در دستور کار قرار گرفته و از نیمه شهریور مطابق با برنامه زمانبندی آغاز می‌شود .

    رئیس مرکز توسعه آموزش ، مطالعات و نوآوری گفت : سازمان راهداری با آغاز پنجمین دور از " طرح ملی پایش وضعیت روسازی راه های کشور"، به سمت برنامه ریزی هوشمند و بهینه سازی مدیریت نگهداری شبکه‌های راه ها کشور حرکت نموده است .

    حمزه ذاکری با بیان این‌که این طرح در راستای ارتقاء کارایی ، کاهش هزینه‌ها و افزایش ایمنی جاده‌ها ، برنامه‌ریزی شده است ، اظهار داشت : طرح ملی پایش وضعیت روسازی راه های کشور به جهت وسعت و همچنین عمق مطالعات و استفاده از آخرین فناوری‌ها و بهره‌مندی از متخصصان ، فناوران ، تیم‌های دانش بنیان از بزرگترین پروژه‌های مطالعاتی کشور محسوب می شود . پس از پایان دور چهارم پایش وضعیت رویه راه های شریانی و همچنین دور دوم راه های فرعی ، بروزرسانی یکپارچه راه ها بالغ بر ۱۰۰ هزار کیلومتر - خط بصورت خودکار و با استفاده از تجهیزات پیشرفته در دستور کار قرار گرفت .

    وی همچنین گفت : پایش شبکه راه های کشور بصورت مستمر با برنامه‌ریزی و اعزام اکیپ‌های تخصصی و مجهز به تجهیزات هوشمند لیزری و تصویر برداری پیشرفته ، با همکاری آزمایشگاه فنی مکانیک خاک و با مشارکت ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سراسر کشور ، منطبق با استانداردهای بین المللی از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و در سال ۱۴۰۳ ، در آستانه دهمین سال توسعه و استمرار این فناوری در زمینه مدیریت در سطح شبکه قرار دارد .

    به گفته ذاکری این دستاورد امروز بعنوان یکی از محصولات دانش پایه مهندسی کشور با توان داخلی و همت متخصصان دانش بنیان طراحی و اجرا شده و در زمینه برنامه ریزی و مدیریت سطح شبکه مورد استفاده قرار گرفته است .

    رئیس مرکز توسعه آموزش ، مطالعات و نوآوری سازمان با بیان این که این محصول دانش پایه جایگاه ویژه ای در جامعه فنی - مهندسی دارد ، افزود : امروز این دستاورد بعنوان ابزاری موثر برای تغییر رویکرد به سمت بهینه سازی و تصمیم گیری سیستماتیک در سطح شبکه تبدیل شده است . این محصول منطبق بر استاندارهای بین المللی است و بسترهای جدیدی را برای توسعه روشهای علمی و مبتنی بر داده و همسو تحولات تکنولوژی ایجاد خواهد نمود .

    وی افزود : پایش شبکه راه ها فرصت های جدیدی برای توسعه مدل های پیش بینی ، برنامه ریزی بلند مدت و یکپارچه سازی با سایر سامانه های مدیتی مانند مدیریت پل ها ، تونل ها ، ایمنی و نقاط پرتصادف ایجاد نموده است . تدوام برداشت طی ۱۰ سال گذشته و توسعه سامانه PMS ، همپای کشورهای توسعه یافته ، موفقیتی قابل توجه برای جامعه مهندسی و بلوغ فناوری در حوزه تخصصی راهداری کشور بشمار می‌رود .

    وی اظهار نمود : خوشبختانه در هر دوره برداشت سعی شده است علاوه بر توسعه سامانه و ارتقا مدل ها ، یکپارچه سازی با سایر سامانه های مدیریتی تقویت شده و امروز شبکه پایه راه ها و برهم نهی داده ها ، مبنای پشتیبانی تصمیم گیری اقدامات نگهدای قرار گرفته است .

    وی افزود : همزمان با این طرح ، برنامه مقاطع منتخب راه های ایران (IRI-LTPP) از ابتدای مهر ماه سال ۱۴۰۲ در مقاطع منتخب با کمک تجهیزات پیشرفته ارزیابی (LCMS) ، در حال انجام است که با هدف توسعه مدل های پیش رفته پیش بینی در سامانه PMS طراحی شده است ، در این پایش شاخص های عملکردی مانند ناهمواری بین المللی (IRI) ، عدد سواری دهی (RN) ، شیار افتادگی چرخ ها (RUT)، بافت درشت روسازی (MPD) و همچنین اطلاعات هندسی راه بهمراه تصویر برداری هر ۱۰ متر ، بصورت خودکار بروزرسانی می‌شود .

    وی همچنین خاطرنشان کرد : در دور پنجم ، ۱۰۰ هزار کیلومتر/خط از راه های شریانی و فرعی کشور با راهبری معاونت راهداری و مشارکت دفاتر نگهداری رویه راه ها و ابنیه فنی ، نگهداری راه های فرعی و روستایی ، فناوری اطلاعات و ارتباطات و مشارکت شایسته ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سراسر کشور و با همکاری آزمایشگاه فنی مکانیک خاک ، شرکت های دانش بنیان فناور و متخصصان بروز رسانی خواهد شد .

    وی با اشاره به این‌که همزمان با پایش، در سامانه تخصصی سازمان نیز قابلیت‌های جدید تحلیلی در راستای تسهیل برنامه ریزی ایجاد و در دسترس کاربران سامانه قرار گرفته است ، گفت : از جمله می‌توان به امکان گزارش گیری کریدوری و ابزار ساخت مهندسی جهت تعریف کریدورهای مورد نظر ، مشاهده خرابی ها جهت تعیین شاخص وضعیت روسازی (PCI) , تعریف سناریوهای تعمیر و نگهداری (تا ۵ سال آتی) در سطح استان ها بر اساس مدل پیش بینی و اتصال مقاطع کنترلی برای پایش مستمر وضعیت رویه راه ها و پایش تغییرات اشاره نمود .

    ذاکری اظهار داشت : برداشت اطلاعات همزمان با فعال شدن دو اکیپ تجهیزات پایش خودکار از نیمه شهریور آغاز و تا ابتدای اسفند سال ۱۴۰۳ برای راههای شریانی تکمیل و نتایج آن برای برنامه‌ریزی سال ۱۴۰۴ در دسترس خواهد بود .

    رئیس مرکز توسعه آموزش ، مطالعات و نوآوری همچنین بیان کرد : ذخیره‌سازی و تحلیل اطلاعات به‌روز در سرور مرکزی سازمان و انجام پردازش ها با کمک ابرکامپیوتر سیمرغ ، امکان دسترسی محققان و متخصصان به داده‌های مهم را فراهم نموده است ، این دسترسی به دانش و اطلاعات نوین ، زمینه‌ساز تحقیقات بیشتر و توسعه فناوری‌های جدید در حوزه مدیریت و نگهداری راه‌ها خواهد بود . بر اساس سیاستهای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خصوص حمایت از تحقیقات و بکارگیری نتایج تحقیق و توسعه در سامانه‌های مدیریتی ، دسترسی به داده‌ها برای انجام تحقیقات پیشرفته برای دانشگاه ها، محققین و علاقه مندان از طریق دیتا کاتالوگ از طریق درگاه www.rmto.ir امکانپذیر شده است .

    شایان ذکر است با توجه به این پیشرفت‌ها ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به سوی تحقق اهداف توسعه پایدار و بهبود کیفیت زیرساخت‌های حمل و نقل جاده ای کشور گام برداشته است. این اقدامات نه تنها به افزایش رضایتمندی کاربران و ایمنی جاده‌ها کمک می‌کند، بلکه به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور نیز یاری می‌رساند .




    مطالب مرتبط

    سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در فاز اجرایی برنامه پنج ساله طرح تحولی به نیمه راه رسیده‌ و نیمه دوم را با همکاری و هم‌افزایی نیروهای متخصص با کیفیت بیشتری سپری می‌کنیم . در سال ۱۴۰۲ رکورد برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شکسته ...

    |

    برگزاری کارگاه‌های آموزشی ، تشکیل بانک اطلاعات آموزشگاه‌های شاغلین بخش ، مربیان و آزمونگران ، تولیدمحتواهای آموزشی و پیگیری ساماندهی و تجهیز فضای مختص امور آموزش از جمله این مأموریت‌ها برای ادارات کل راهداری استان‌ها است .

    |

    ایران در مسیر تبدیل به کانون منطقه‌ای آموزش های تخصصی کشورهای منطقه ، به‌ویژه اعضای اکو با همکاری اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای قرار دارد و در همین راستا برنامه‌های مختلفی از جمله امضای تفاهم نامه مشترک ، فعال‌سازی کمیته راهبری آموزش ، برگزاری رویداد های علمی و ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، جهش تولیدات نوآورانه ، راهبرد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به منظور اثر گذاری مطلوب تر خدمات با مشارکت مردمی فناوران و ...

    |

    نتایج حاصل از گشت و نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی در استان جمع‌بندی و با شناسایی تخلفات موارد به کمیسیون ماده ۱۱ ، ۱۲ و ۱۴ استانی ارجاع داده می‌شود تا پس از بررسی مطابق دستورالعمل‌ها رای لازم صادر شود .

    |

    نظرات کاربران