در حال بارگذاری ...

آغاز اجرای دور پنجم طرح ملی پایش وضعیت روسازی راه های کشور از نیمه شهریورماه

پایش شبکه راه ها فرصت های جدیدی برای توسعه مدل های پیش بینی ، برنامه ریزی بلند مدت و یکپارچه سازی با سایر سامانه های مدیتی مانند مدیریت پل ها ، تونل ها ، ایمنی و نقاط پرتصادف ایجاد نموده است . تدوام برداشت طی ۱۰ سال گذشته و توسعه سامانه PMS ، همپای کشورهای توسعه یافته ، موفقیتی قابل توجه برای جامعه مهندسی و بلوغ فناوری در حوزه تخصصی راهداری کشور بشمار می‌رود .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، در راستای اجرای نظام برنامه محور و اولویت‌بندی سیستماتیک طرح‌ها و پروژه‌های نگهداری شبکه‌های راه‌های کشور و همچنین جهش تولیدات دانش بنیانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ، دور پنجم پایش زیرساخت‌های جاده‌ای کشور با عنوان طرح ملی پایش شبکه راه های کشور به‌طور همزمان برای راه های شریانی و فرعی ، با استفاده از تجهیزات پیشرفته خودکار در دستور کار قرار گرفته و از نیمه شهریور مطابق با برنامه زمانبندی آغاز می‌شود .

رئیس مرکز توسعه آموزش ، مطالعات و نوآوری گفت : سازمان راهداری با آغاز پنجمین دور از " طرح ملی پایش وضعیت روسازی راه های کشور"، به سمت برنامه ریزی هوشمند و بهینه سازی مدیریت نگهداری شبکه‌های راه ها کشور حرکت نموده است .

حمزه ذاکری با بیان این‌که این طرح در راستای ارتقاء کارایی ، کاهش هزینه‌ها و افزایش ایمنی جاده‌ها ، برنامه‌ریزی شده است ، اظهار داشت : طرح ملی پایش وضعیت روسازی راه های کشور به جهت وسعت و همچنین عمق مطالعات و استفاده از آخرین فناوری‌ها و بهره‌مندی از متخصصان ، فناوران ، تیم‌های دانش بنیان از بزرگترین پروژه‌های مطالعاتی کشور محسوب می شود . پس از پایان دور چهارم پایش وضعیت رویه راه های شریانی و همچنین دور دوم راه های فرعی ، بروزرسانی یکپارچه راه ها بالغ بر ۱۰۰ هزار کیلومتر - خط بصورت خودکار و با استفاده از تجهیزات پیشرفته در دستور کار قرار گرفت .

وی همچنین گفت : پایش شبکه راه های کشور بصورت مستمر با برنامه‌ریزی و اعزام اکیپ‌های تخصصی و مجهز به تجهیزات هوشمند لیزری و تصویر برداری پیشرفته ، با همکاری آزمایشگاه فنی مکانیک خاک و با مشارکت ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سراسر کشور ، منطبق با استانداردهای بین المللی از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و در سال ۱۴۰۳ ، در آستانه دهمین سال توسعه و استمرار این فناوری در زمینه مدیریت در سطح شبکه قرار دارد .

به گفته ذاکری این دستاورد امروز بعنوان یکی از محصولات دانش پایه مهندسی کشور با توان داخلی و همت متخصصان دانش بنیان طراحی و اجرا شده و در زمینه برنامه ریزی و مدیریت سطح شبکه مورد استفاده قرار گرفته است .

رئیس مرکز توسعه آموزش ، مطالعات و نوآوری سازمان با بیان این که این محصول دانش پایه جایگاه ویژه ای در جامعه فنی - مهندسی دارد ، افزود : امروز این دستاورد بعنوان ابزاری موثر برای تغییر رویکرد به سمت بهینه سازی و تصمیم گیری سیستماتیک در سطح شبکه تبدیل شده است . این محصول منطبق بر استاندارهای بین المللی است و بسترهای جدیدی را برای توسعه روشهای علمی و مبتنی بر داده و همسو تحولات تکنولوژی ایجاد خواهد نمود .

وی افزود : پایش شبکه راه ها فرصت های جدیدی برای توسعه مدل های پیش بینی ، برنامه ریزی بلند مدت و یکپارچه سازی با سایر سامانه های مدیتی مانند مدیریت پل ها ، تونل ها ، ایمنی و نقاط پرتصادف ایجاد نموده است . تدوام برداشت طی ۱۰ سال گذشته و توسعه سامانه PMS ، همپای کشورهای توسعه یافته ، موفقیتی قابل توجه برای جامعه مهندسی و بلوغ فناوری در حوزه تخصصی راهداری کشور بشمار می‌رود .

وی اظهار نمود : خوشبختانه در هر دوره برداشت سعی شده است علاوه بر توسعه سامانه و ارتقا مدل ها ، یکپارچه سازی با سایر سامانه های مدیریتی تقویت شده و امروز شبکه پایه راه ها و برهم نهی داده ها ، مبنای پشتیبانی تصمیم گیری اقدامات نگهدای قرار گرفته است .

وی افزود : همزمان با این طرح ، برنامه مقاطع منتخب راه های ایران (IRI-LTPP) از ابتدای مهر ماه سال ۱۴۰۲ در مقاطع منتخب با کمک تجهیزات پیشرفته ارزیابی (LCMS) ، در حال انجام است که با هدف توسعه مدل های پیش رفته پیش بینی در سامانه PMS طراحی شده است ، در این پایش شاخص های عملکردی مانند ناهمواری بین المللی (IRI) ، عدد سواری دهی (RN) ، شیار افتادگی چرخ ها (RUT)، بافت درشت روسازی (MPD) و همچنین اطلاعات هندسی راه بهمراه تصویر برداری هر ۱۰ متر ، بصورت خودکار بروزرسانی می‌شود .

وی همچنین خاطرنشان کرد : در دور پنجم ، ۱۰۰ هزار کیلومتر/خط از راه های شریانی و فرعی کشور با راهبری معاونت راهداری و مشارکت دفاتر نگهداری رویه راه ها و ابنیه فنی ، نگهداری راه های فرعی و روستایی ، فناوری اطلاعات و ارتباطات و مشارکت شایسته ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سراسر کشور و با همکاری آزمایشگاه فنی مکانیک خاک ، شرکت های دانش بنیان فناور و متخصصان بروز رسانی خواهد شد .

وی با اشاره به این‌که همزمان با پایش، در سامانه تخصصی سازمان نیز قابلیت‌های جدید تحلیلی در راستای تسهیل برنامه ریزی ایجاد و در دسترس کاربران سامانه قرار گرفته است ، گفت : از جمله می‌توان به امکان گزارش گیری کریدوری و ابزار ساخت مهندسی جهت تعریف کریدورهای مورد نظر ، مشاهده خرابی ها جهت تعیین شاخص وضعیت روسازی (PCI) , تعریف سناریوهای تعمیر و نگهداری (تا ۵ سال آتی) در سطح استان ها بر اساس مدل پیش بینی و اتصال مقاطع کنترلی برای پایش مستمر وضعیت رویه راه ها و پایش تغییرات اشاره نمود .

ذاکری اظهار داشت : برداشت اطلاعات همزمان با فعال شدن دو اکیپ تجهیزات پایش خودکار از نیمه شهریور آغاز و تا ابتدای اسفند سال ۱۴۰۳ برای راههای شریانی تکمیل و نتایج آن برای برنامه‌ریزی سال ۱۴۰۴ در دسترس خواهد بود .

رئیس مرکز توسعه آموزش ، مطالعات و نوآوری همچنین بیان کرد : ذخیره‌سازی و تحلیل اطلاعات به‌روز در سرور مرکزی سازمان و انجام پردازش ها با کمک ابرکامپیوتر سیمرغ ، امکان دسترسی محققان و متخصصان به داده‌های مهم را فراهم نموده است ، این دسترسی به دانش و اطلاعات نوین ، زمینه‌ساز تحقیقات بیشتر و توسعه فناوری‌های جدید در حوزه مدیریت و نگهداری راه‌ها خواهد بود . بر اساس سیاستهای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خصوص حمایت از تحقیقات و بکارگیری نتایج تحقیق و توسعه در سامانه‌های مدیریتی ، دسترسی به داده‌ها برای انجام تحقیقات پیشرفته برای دانشگاه ها، محققین و علاقه مندان از طریق دیتا کاتالوگ از طریق درگاه www.rmto.ir امکانپذیر شده است .

شایان ذکر است با توجه به این پیشرفت‌ها ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به سوی تحقق اهداف توسعه پایدار و بهبود کیفیت زیرساخت‌های حمل و نقل جاده ای کشور گام برداشته است. این اقدامات نه تنها به افزایش رضایتمندی کاربران و ایمنی جاده‌ها کمک می‌کند، بلکه به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور نیز یاری می‌رساند .




مطالب مرتبط

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در فاز اجرایی برنامه پنج ساله طرح تحولی به نیمه راه رسیده‌ و نیمه دوم را با همکاری و هم‌افزایی نیروهای متخصص با کیفیت بیشتری سپری می‌کنیم . در سال ۱۴۰۲ رکورد برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شکسته ...

|

برگزاری کارگاه‌های آموزشی ، تشکیل بانک اطلاعات آموزشگاه‌های شاغلین بخش ، مربیان و آزمونگران ، تولیدمحتواهای آموزشی و پیگیری ساماندهی و تجهیز فضای مختص امور آموزش از جمله این مأموریت‌ها برای ادارات کل راهداری استان‌ها است .

|

ایران در مسیر تبدیل به کانون منطقه‌ای آموزش های تخصصی کشورهای منطقه ، به‌ویژه اعضای اکو با همکاری اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای قرار دارد و در همین راستا برنامه‌های مختلفی از جمله امضای تفاهم نامه مشترک ، فعال‌سازی کمیته راهبری آموزش ، برگزاری رویداد های علمی و ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، جهش تولیدات نوآورانه ، راهبرد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به منظور اثر گذاری مطلوب تر خدمات با مشارکت مردمی فناوران و ...

|

افزایش ایمنی تردد ، دید کافی در شب ، کنترل ترافیک ، تسهیل رفت و آمد و کاهش میزان تصادف و سوانح رانندگی از مزایای اجرای طرح خط کشی جاده‌ها است .

|

نظرات کاربران