جزئیات آخرین همکاری های ایران و افغانستان در زمینه ریلی
تاکنون حدود ۵۰ رام قطار در این مسیر عبور کرده است . با توجه به اینکه مسیر نیاز به تعمیرات و نگهداری خاصی دارد و هنوز پروژه بهصورت کامل رفع نقص نشده و به ظرفیت نهایی نرسیده، با رعایت مسائل ایمنی در حال بهرهبرداری است ؛ برنامهریزی شده تا بتوانیم فعلاً حداقل ۴ رام قطار تجاری در هفته را عبور دهیم ، در آینده ظرفیت حمل بار به ۲ میلیون تن در سال افزایش پیدا میکند و با تکمیل زیرساختهای مبدأ و مقصد به ۷ میلیون تن در سال خواهد رسید .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان آخرین وضعیت همکاریهای ریلی بین ایران و افغانستان و راهآهن خواف - هرات را تشریح کرد و گفت : ارتباط بسیار نزدیکی بین مقامات دو کشور در زمینه توسعه زیرساختها و خطوط ریلی وجود دارد .
سید حسین میرشفیع ، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان در خصوص آخرین وضعیت راه آهن خواف - هرات و بهرهبرداری از آن اظهار کرد : توافقاتی با طرف افغانستانی انجام شده و ابلاغیههایی از طرف مسئولین عالی ایران صادر شده است تا بارهای تجاری و ترانزیت افغانستان از طریق ایران حمل شود . بهرهبرداری و نگهداری از راهآهن خواف - هرات توسط کنسرسیومی شامل مجموعهای از شرکتهای حملونقل ریلی ، پیمانکاران و مشاوران کشور انجام میشود و خوشبختانه ظرفیتهای لازم برای حمل بارهای ترانزیت و تجاری از افغانستان یا به مقصد افغانستان فراهم شده است .
میرشفیع در ادامه تصریح کرد : تاکنون حدود ۵۰ رام قطار در این مسیر عبور کرده است . با توجه به اینکه مسیر نیاز به تعمیرات و نگهداری خاصی دارد و هنوز پروژه بهصورت کامل رفع نقص نشده و به ظرفیت نهایی نرسیده، با رعایت مسائل ایمنی در حال بهرهبرداری است ؛ برنامهریزی شده تا بتوانیم فعلاً حداقل ۴ رام قطار تجاری در هفته را عبور دهیم ، در آینده ظرفیت حمل بار به ۲ میلیون تن در سال افزایش پیدا میکند و با تکمیل زیرساختهای مبدأ و مقصد به ۷ میلیون تن در سال خواهد رسید .
وی همچنین در خصوص چالشهای ایجاد شده در خصوص همکاری با کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان توضیح داد : به دلیل یک عدم هماهنگی فنی بین زیر مجموعههای شرکت راهآهن جمهوری اسلامی و شرکت کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان ، سوءتفاهمی بین عوامل کارگاهی وجود داشت و موجب درگیری جزئی شد که در فضای مجازی بزرگنمایی شده و به شکل نامناسبی انتقال پیدا کرد که موجب سوءاستفاده تبلیغاتی شد . در این رابطه جلسهای که در استانداری خراسان رضوی در راستای بررسی موضوع تشکیل شد تمهیدات لازم برای تکرار نشدن چنین اتفاقاتی در دستور کار قرار گرفت و امیدواریم در آینده بهرهبرداری از این راهآهن با کیفیت مناسبتری انجام شود . این در حالی است که خوشبختانه این موضوع تا کنون موجب هیچگونه حادثهای نشده است .
میرشفیع درباره این که گفته میشد به حریم ریلی ایران تجاوز شده و برخی ادعا کرده بودند که اتباع خارجی در این موضوع دخالت داشتند ، نیز اظهار کرد : چنین چیزی به هیچ عنوان رخ نداد و شرکت کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان مجموعهای از شرکتهای توانمند داخلی ایران هستند . شرکت در ایران ثبت شده و کلیه عوامل اجراییاش هم ایرانیاند و هدف آن صدور خدمات مهندسی به افغانستان با پشتیبانی دولت ایران و وزارت راه و شهرسازی است .
وی افزود : این شرکت در قالب بخش خصوصی برای تقویت همکاری جمهوری اسلامی ایران با کشور افغانستان و توسعه زیرساختهای آن کشور ایجاد شده و موجب ایجاد اشتغال ، افزایش درآمد در افغانستان و بهبود مبادلات تجاری دو کشور میشود . از اتباع خارجی در محدوده جمهوری اسلامی ایران کسی فعالیت ندارد و هیچ اتفاق امنیتی دراینرابطه گزارش نشده است .
مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان ادامه داد : باتوجهبه اینکه پروژه خواف - هرات نیمهتمام بوده و در محدوده افغانستان کنسرسیوم با راهآهن افغانستان قرارداد بهرهبرداری دارد ، فعلاً قرار شده است بهرهبرداری راهآهن در حوزه ایران از خواف تا مرز هم به شرکت ایرانی کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان سپرده شود تا در مبادلات تجاری وقفهای ایجاد نشده و نواقص خط به سرعت برطرف شود .
میرشفیع در خصوص روابط در حال حاضر ایران با افغانستان در زمینه ریلی نیز توضیح داد : خوشبختانه ما ارتباط بسیار نزدیک و صمیمانهای با مسئولین افغانستان داریم . توافقنامههای مهمی برای توسعه زیرساختهای افغانستان امضا شده و اجرای راهآهنهای مهمی که چابهار را به مراکز مهم افغانستان از جمله قندهار ، کابل و هرات متصل میکند در برنامه قرار گرفته است . علاوه بر این راهآهن راهبردی که از ایران به افغانستان و از آنجا به چین ارتباط پیدا میکند نیز مطالعه شده است .
وی افزود : شرکتهای ایرانی اعلام کردهاند که از طریق کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان سرمایهگذاری لازم را برای ایجاد یک شبکه کارآمد حملونقل ریلی و جادهای در افغانستان تأمین و از ظرفیتهای مهندسی ایران برای این منظور کمک شود تا افغانستان بتواند از مسیر ایران بارهای ترانزیتی و تجاریاش را هم به اروپا و هم به کشورهای جنوب خلیجفارس و بنادر چابهار و بندرعباس منتقل کند . همچنین صنایع به صورت مشترک در دو کشور امکان فعالیت پیدا کرده و ظرفیتهای معدنی کشور افغانستان برای توسعه زیرساختهای حملونقل ریلی و جادهای به کار گرفته شود . این موضوع هم برای افغانستان و هم برای ایران منافع اقتصادی مهم خواهد داشت و موجب همبستگی بیشتر دو ملت خواهد شد .