در حال بارگذاری ...

تحویل کِشتی هفت هزار تُنی به ناوگان دریایی ایران در پاییز ۱۴۰۳

تاکنون ۹۰ درصد از مراحل ساخت این کشتی هفت هزار تنی به پایان رسیده و بر اساس برنامه پیش بینی شده ، این کشتی در پاییز سال‌جاری تحویل شرکت کشتیرانی بندر ایرانی سالیانکا می‌شود .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، بازدید سفیر ایران در روسیه از روند ساخت کِشتی هفت هزار تُنی به سفارش کشورمان در کارخانه کشتی‌سازی واقع در استان آستراخان روسیه با اعلام خبر بهره‌برداری از آن در پاییز ۱۴۰۳ همراه بود .

کاظم جلالی با حضور در کارخانه کشتی‌سازی منطقه آزاد لوتوس در اطراف این شهر ، از روند ساخت کشتی ایرانی در حال ساخت با نام «سواحل خزر» توسط این شرکت روسی بازدید کرد .

بنا بر این گزارش ، تاکنون ۹۰ درصد از مراحل ساخت این کشتی هفت هزار تنی به پایان رسیده و بر اساس برنامه پیش بینی شده ، این کشتی در پاییز سال‌جاری تحویل شرکت کشتیرانی بندر ایرانی سالیانکا می‌شود .

بندر سالیانکا ، نمادی از همکاری مشترک ایران و روسیه

این جمله را جلالی در جلسه ای با حضور مدرس خیابانی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ، سیدف رئیس شورای شهر آستراخان ، مهدی آکوچکیان سرکنسول کشورمان در این منطقه روسیه و جمعی از مدیران و مسئولان بندر سالیانکا ، در محل دفتر این بندر اعلام کرد .

در این جلسه جمع‌بندی که پس از بازدید از زیرساخت و ظرفیت‌های بندر برگزار شد ، جلالی روابط دو کشور را راهبردی برشمرد و با اشاره بر اهتمام رهبران دو کشور به توسعه روابط ، دو عنصر همسایگی و رویکردهای تهران و مسکو در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی را پایه و اساس توسطه روابط دو کشور برشمرد .

سفیر ایران در روسیه همچنین بر اهتمام جدی به دو مقوله اقتصاد و فرهنگ در کنار مسائل سیاسی به عنوان عناصر رشد پایدار در روابط دو کشور تاکید کرد و در ادامه افزود که طی سالیان گذشته محورهای همکاری در بخش اقتصاد بر پایه مؤلفه برد - برد پیگیری شده است و این روند در دولت چهاردهم نیز استمرار خواهد داشت .

سفیر ایران در روسیه ، کریدور شمال - جنوب را نه تنها برای دو کشور بلکه برای منطقه ، راهبردی و استراتژیک ارزیابی و به مشارکت دولت روسیه در پروژه ساخت راه آهن رشت - آستارا بعنوان حلقه مفقوده این راهگذر بین المللی اشاره کرد .

جلالی از پیشرفت و توسعه بندر سالیانکا طی دو سال گذشته ابراز خرسندی و ابراز امیدواری کرد که دولت روسیه و منطقه آستراخان توجه خاصی در راستای تقویت فعالیت های توسعه این بندر داشته باشند .

مدرس خیابانی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنانی در این جلسه ، توسعه حمل و نقل در دریای خزر را بعنوان یکی از راهبرهای اساسی این شرکت برشمرد و توسعه بندر سالیانکا را نتیجه دوستی دو کشور و زحمات تمامی ساختارها بویژه دستگاه دیپلماسی کشور دانست .

آکوچکیان سرکنسول ایران در آستراخان روسیه نیز با اشاره به رفع چالش های حقوقی این بندر ، بر نقش راهبردی آن تاکید کرد و توسعه آنرا نشان از همدلی بین مدیران و نهادهای مختلف در داخل کشور دانست .

سیدف رییس شورای شهر آستراخان نیز پس از شنیدن گزارش فعالیت‌های توسعه‌ای بندر سالیانکا ، آن را نشانه اهتمام مدیران این بندر دانست و افزود که این گام نخست ، در راستای توسعه همه جانبه بندر بر اساس تاکیدات رهبران دو کشور است .

در این بازدید ، مدیر بندر سالیانکا توضیحاتی از فعالیت‌های انجام شده و برنامه‌های آتی برای توسعه این بندر ارائه کرد .

بر اساس توضیحات ارائه شده ، بندر سالیانکا در سال ۲۰۲۳ میلادی از لحاظ حمل و نقل دریایی کالا در میان چهارده بندر استان آستراخان روسیه ، رتبه نخست را بخود اختصاص داده است .

سفیر ایران در روسیه با هدف شرکت در همایش رسانه ای خزر - ۲۰۲۴ به آستراخان سفر کرده است . قرار است در این همایش که با حضور نمایندگان کشورهایی از جمهوری اسلامی ایران ، جمهوری آذربایجان ، ترکمنستان ، قزاقستان ، ازبکستان و روسیه حضور دارند ، جلالی در نشست عمومی با عنوان «گفتگوی فرهنگ‌ها - مبنای توسعه خزر» به ایراد سخنرانی بپردازد .

بندر سالیانکا در شمال غربی دریای خزر و از جمله بنادر روسیه است . بندری که در گذشته کشتی‌های ایرانی برای ورود به آن با مشکل مواجه می شدند اما سال ۲۰۱۰ گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ، بخشی از سهام این بندر را خرید تا شناورهای ایرانی بدون معطل شدن ، وارد روسیه شوند . ۵۳ درصد از مالکیت بندر سالیانکا به ایران تعلق دارد .




مطالب مرتبط

بندر سالیانکا در راستای افزایش نقش استراتژیک خود در تعاملات تجاری ایران و روسیه اقدام به سرمایه گذاری و خرید ترمینال غلات با ظرفیت سیلویی ۳۳ هزارتُن و توان بارگیری ۱۵۰ تن در ساعت نموده است .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، اتحادیه مالکان کشتی ایران با صدور بیانیه‌ای تحریم های اتحادیه اروپا علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد ...

|

بر این باوریم که صنعت کشتیرانی ، به مثابه شریان حیاتی اقتصاد جهانی ، می‌بایست از هرگونه آلودگی به اغراض سیاسی مصون بماند اما اقدام اخیر اتحادیه اروپا ، نه تنها همکاری‌های بین‌المللی را تضعیف می‌نماید ، بلکه موجب برهم زدن ثبات و امنیت زنجیره تامین در گستره تجارت جهانی خواهد ...

|

گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از ارکان مهم حمل و نقل دریایی کشور ، طی سال‌های گذشته تحت تحریم‌های مختلفی از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا ، سازمان ملل و رئیس‌جمهور وقت آمریکا ، دونالد ترامپ ، قرار گرفته است .

|

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل این شرکت را به بهانه ادعای بی‌اساس دخالت ایران در مناقشه اوکراین از طریق ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه تحریم کرد .

|

نظرات کاربران