در حال بارگذاری ...
  • افزایش ظرفیت بنادر گیلان مستلزم تقویت حمل و نقل ترکیبی خواهد بود

    در حال حاضر همه کامیون‌های حامل کالای بنادر انزلی و کاسپین ناگزیر به گذر از داخل شهرستان رشت و ایجاد گره ترافیکی شدید از جنب فرودگاه رشت تا ابتدای جاده رشت - تهران بعد از میدان گیل هستند و این در شرایطی است که فعلا از این دو بندر تجاری حدود ۳ میلیون تن کالا جابجا می‌شود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت : اگر در راستای توسعه دریامحور ، بخواهیم ظرفیت بنادر را به دو یا سه برابر افزایش دهیم قطعا با شرایط موجود امکان پذیر نیست و حتما حمل و نقل ترکیبی نیاز به تقویت دارند .

    حسین یونسی در جمع خبرنگاران با اشاره به اتصال مجتمع بندری انزلی به ریل ، اظهار داشت : می‌توان حجم قابل ملاحظه‌ای از کالاهای صادراتی و ترانزیتی را به این مد حمل و نقلی منتقل و از بار ترافیکی جاده ای ، به خصوص جاده‌های شمال که در اغلب فصل‌های سال زیر بار ترافیکی سنگین مسافران از سراسر کشور است ، کم کرد .‌

    وی همچنین عامل اصلی عدم اتصال شهرستان و مجتمع بندری انزلی به ریل راه آهن سراسری را افزایش مساحت تالاب بین المللی انزلی فراتر از مساحتی که در کنوانسیون رامسر قید شده دانست زیرا با افزایش مساحت تالاب ، اراضی شهرستان جزو محدوده تالاب انزلی محسوب شده و هر گونه فعالیت عمرانی در آن دارای ملاحظات زیست محیطی است و اکنون موضوع مورد اشاره یک چالش جدی در این شهرستان محسوب می‌شود .

    مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان همچنین عدم وجود جاده کمربندی خمام به امامزاده هاشم رشت را معضل مهم دیگری دانست که برای توسعه حمل و نقل دریایی وجود چنین جاده ای بسیار ضروری و الزامی است . در حال حاضر همه کامیون‌های حامل کالای بنادر انزلی و کاسپین ناگزیر به گذر از داخل شهرستان رشت و ایجاد گره ترافیکی شدید از جنب فرودگاه رشت تا ابتدای جاده رشت - تهران بعد از میدان گیل هستند و این در شرایطی است که فعلا از این دو بندر تجاری حدود ۳ میلیون تن کالا جابجا می‌شود .

    یونسی تاکید کرد : اگر در راستای توسعه دریامحور ، بخواهیم ظرفیت بنادر را به دو یا سه برابر افزایش دهیم قطعا با شرایط موجود امکان پذیر نیست و حتما حمل و نقل ترکیبی نیاز به تقویت دارند .

    مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه فعالیت بنادر یک فعالیت بین المللی است ، افزود : هم اکنون در بندرانزلی ۱۲ کشتی تجاری در اسکله برای بارگیری و تخلیه حضور دارند که از این‌ تعداد حداقل ۸ فروند آن کشتی خارجی هستند .

    وی با اشاره به اینکه بندرانزلی‌ یک بندر تجاری با بیش از ۳۰۰ سال قدمت است ، تصریح کرد : این بندر یکی از قدیمی‌ترین بنادر تجاری کشور است لذا همه باید تلاش کنیم تا مشکلاتی که سر راه این بندر وجود دارد ، برطرف شود . در حال حاضر فقط از ۲۰ تا ۲۵ درصد ظرفیت مجتمع بندری انزلی استفاده می‌شود ، روزانه ۳۰۰ کامیون به شهر بندر انزلی وارد می‌شود . اگر این ظرفیت به ۸ میلیون تن افزایش پیدا کند قطعاً تعداد کامیون‌ها ۴ برابر شده و روزانه تا ۱۲۰۰ کامیون باید در این شهرستان همچنین شهرستان رشت تردد کنند . ضمن اینکه کامیون های حامل کالای بندر کاسپین هم به این تعداد اضافه خواهد شد .

    وی افزود : با افزایش ورود این تعداد کامیون ، پیش بینی ایجاد ترافیک در مسیر به ویژه شهرهای رشت و بندرانزلی دور از ذهن نیست و با اتصال به ریل سراسری می توان این مشکل را برطرف کرد .‌

    مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در پایان تاکید کرد : نمی‌توانیم از تحقق سیاست‌های دریا محور صحبت کنیم ولی مشکلات زیرساختی را حل نکنیم . قطعاً با حل این ۲ مشکل در حوزه اتصال بندر انزلی به ریل راه آهن سراسری و احداث جاده کمربندی امامزاده هاشم - خمام؛ نه تنها به اقتصاد استان بلکه به اقتصاد کشور نیز کمک خواهیم کرد .




    مطالب مرتبط

    ظرفیت کنونی بندر انزلی در بخش روغن خام خوراکی ۱۶ هزار تن است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به اقدامات شاخص توسعه گردشگری و ایمنی دریایی بندر انزلی ، گفت : راه اندازی خط ...

    |

    سیاست دولت در توسعه دریا محور با تکیه بر ظرفیت و توان بخش خصوصی و تسهیل حضور آنان در زمینه های گوناگون خواهد بود .

    |

    بیش از ۳۷۶ هزار تن کالای نفتی و غیرنفتی از مجتمع بندری انزلی شامل مواد پتروشیمی ، مصالح ساختمانی ، مواد معدنی ، کنسانتره و آهن آلات صادر شد .

    |

    افزایش سرعت در تخلیه غلات و راندمان کاری ، کاهش حضور کشتی های غلاتی در اسکله ، افزایش ورود کشتی های غلاتی به بندر و همچنین کاهش هدر رفت کالا حین تخلیه از کشتی و انتقال به سیلو از جمله مزایای ساخت این نوع سیلوها است .

    |

    نظرات کاربران