پیشرفت ۷۶ درصدی پروژه لایروبی حوضچه بندر انزلی و آبراهههای تالابی
این مجتمع بندری یکی از پرسابقه ترین بنادر ایران و از مهمترین و بزرگترین بنادر شمال کشور است که با قرار گرفتن در گذر تجاری بینالمللی از قبیل کریدور ترانزیتی بین المللی شمال - جنوب و تراسیکا (بهعنوان یکی از مسیرهای مهم عبوری برای حمل و نقل انواع محمولههای تجاری و شخصی شناخته میشود) و غیره از دیرباز عهده دار نقش برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان از پیشرفت ۷۶ درصدی پروژه لایروبی حوضچه بندر و آبراهههای تالاب انزلی خبر داد .
حسین یونسی اظهار داشت : با توجه به روند کاهشی تغییرات تراز آب دریای خزر در یک دهه گذشته و نرخ بالای رسوبگذاری جریانات آبی وارده از تالاب انزلی به محدوده آبی بندر ، پروژه های لایروبی متعددی برای ایجاد و حفظ عمق ایمن حوضچه های آرامش و کانال دسترسی بندر انزلی با هدف رفع محدودیت های پذیرش همه کشتیهای طرح دریای خزر در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان قرار گرفته است .
وی تصریح کرد : یکی از پروژه های یاد شده، انجام لایروبی نگهداری در قالب قرارداد پنجساله لایروبی حوزه شمال (از بندر انزلی تا بندر امیرآباد) با ظرفیت حجمی سالانه ، یک میلیون و ۲۴۰ هزار متر مکعب است که سهم بنادر گیلان به ویژه انزلی از ظرفیت مذکور، لایروبی با حجم ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار متر مکعب در سال تعیین شده است .
وی اضافه کرد : طی سالهای اخیر با تداوم روند کاهشی سطح آب دریای خزر، کاهش عمق آبراه های تالاب انزلی و تشدید ورود رسوبات از تالاب به حوضچه بندر و البته در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی، اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان برای ایمن سازی تردد شناورهای تفریحی و کمک به احیای تالاب با اخذ اعتبارات سازمانی بالغ بر هزار و ۳۱۸ میلیارد ریال نسبت به اجرای پروژه لایروبی دیگری با حجم ۸۰۷ هزار متر مکعب از مرداد ماه سال ۱۴۰۲ اقدام کرده است .
به گفته مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان پروژه مذکور در محدوده عملیاتی حوضچه بندر (حد فاصل پل غازیان تا فاصله ۷۰۰ متری آن) به شدت تحت تأثیر از رسوبات تالابی وارده است و هم اکنون از پیشرفت فیزیکی حدود ۱۰۰ درصد برخوردار است . در بخش تالابی پروژه ، تعمیق آبراه اتصال نهنگ روگا به پیر بازار روگا ، بخشی از رودخانه نهنگ روگا و آبراه قدیمی دسترسی به پهنه شماره ۲ اجرا شده و لایروبی بخش هایی از رودخانه پیربازار روگا و آبراه آشکال چیکه نیز هم اکنون در حال انجام است .
وی تصریح کرد : برای فازهای آتی پروژه حاضر لای برداری بخش هایی از رودخانه سوسر روگا ، شنبه بازار روگا و آبراه ادریسیان در نظر گرفته شده و به طور کلی بخش تالابی پروژه دارای پیشرفت ۶۲ درصدی و برای کل پروژه پیشرفت ۷۶ درصدی حاصل شده است .
یونسی گفت : با توجه به پیش بینی روند کاهشی تراز آب دریای خزر در سالهای آتی و متعاقب آن افزایش نیاز به لای برداری در حوزه های آبی استحفاظی ، پروژه لایروبی مکمل نیز با حجم ۶ میلیون مترمکعب برای بنادر شمالی در بازه زمانی پنج ساله از سوی سازمان بنادر و دریانوردی هدف گذاری گردیده تا اثرات سوء کاهش تراز آب دریای خزر بر ایمنی حوضچه ها و آبراهه های کشتیرانی بنادر شمالی به حداقل برسد .
وی اضافه کرد : سیاست این اداره کل در خصوص تداوم روند کنونی کاهش تراز آب دریای خزر و رخداد عدم توجیه اقتصادی لایروبی در حوضچه قدیم بندر انزلی با ۱۰ پست اسکله ، ساخت سه پست اسکله جدید در حوضچه جدید الاحداث این مجتمع بندری خواهد بود . چرا که حوضچه جدید این بندر واقع در ضلع شرقی با عمق حداقلی پنج متر دارای نرخ رسوبگذاری بسیار کمی بوده و محدودیتی برای تردد کشتی های طرح دریای خزر در حوضچه مذکور به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت .
گفتنی است ؛ مجتمع بندری انزلی با سابقه ۳۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی همواره مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است و امروز با ۱۷ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین مجتمع بندری ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود .
این مجتمع بندری یکی از پرسابقه ترین بنادر ایران و از مهمترین و بزرگترین بنادر شمال کشور است که با قرار گرفتن در گذر تجاری بینالمللی از قبیل کریدور ترانزیتی بین المللی شمال - جنوب و تراسیکا (بهعنوان یکی از مسیرهای مهم عبوری برای حمل و نقل انواع محمولههای تجاری و شخصی شناخته میشود) و غیره از دیرباز عهده دار نقش برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است .