در حال بارگذاری ...
  • بهره‌برداری از ۳۰۰ کیلومتر خطوط ریلی جدید تا پایان سال جاری

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۸۸۳ کیلومتر خطوط ریلی در دولت سیزدهم ، از آماده‌سازی حدود ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید برای بهره‌برداری تا پایان سال ۱۴۰۳ خبر داد .

    سید میعاد صالحی در نشست خبری که صبح امروز دوشنبه ۱۵ مردادماه برگزار شد ، گفت : در ۳۳ ماه دولت سیزدهم ، ۸۸۳ کیلومتر خط ریلی احداث و بهره‌برداری شد که از این میزان ۳۹۰ کیلومتر خط اول ، ۳۲۰ کیلومتر خط دوم و ۱۶۴ کیلومتر خطوط اتصال بنگاه‌های اقتصادی به شبکه ریلی بود . در دولت سیزدهم افتتاح نمایشی صورت نگرفت و همه افتتاح‌ها پس از بهره‌برداری صورت گرفته است .

    صالحی گفت : پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۱۴۰۳ نیز حدود ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید بهره‌برداری شود که آماده‌سازی این خطوط در حال انجام است . در ابتدای دولت سیزدهم، با شرایط کرونا مواجه بودیم و یکی از مهم ترین موضوعات در حوزه ریلی ، مبحث ارز بود و تغییرات قیمت ارز منجر به افزایش هزینه‌های راه آهن شد .

    مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد : بودجه عمرانی راه آهن در سال ۹۶ با ارز ۳ هزار تومانی حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان بود و این بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۰ با دلار ۳۰ هزار تومانی به ۲۴۰۰ میلیارد تومان می رسد . از این رو در چهار سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ راه‌آهن با کاهش جدی بودجه همراه شد و این مسئله منجر به ایجاد موانعی جدی بر سر راه عملیات تعمیر و نگهداری شد .

    وی با تاکید بر این که در دولت سیزدهم، سالی ۵۰ درصد از سال ۱۴۰۱ تا سال ۱۴۰۳ بودجه عمرانی راه‌ آهن افزایش یافت ، گفت : در مورد تخصیص ، باید اشاره کرد که تخصیص تا سال ۱۳۹۹ کمتر از بودجه بوده است و از سال ۱۴۰۰ با اخذ مجوزهای مورد نیاز این امکان ایجاد شد که تخصیص بودجه راه‌آهن از بودجه مصوب بیشتر شود . فشار بودجه ای در سال‌های گذشته آن چنان منجر به انباشت تعمیرات و بدهی در راه‌آهن شده که همچنان بودجه‌های مورد نظر بسیار کمتر از مبالغ مورد نیاز است اما با استجازه نفت و تأمین بودجه از طریق تهاتر نفت امیدواریم‌ بتوانیم تخصیص بودجه را تا ۵۰۰ درصد بودجه مصوب افزایش دهیم .

    وی با اشاره به این که متوسط هزینه اورهال یک دستگاه لکوموتیو زیمنس ، برابر با یک سوم هزینه این لکوموتیوها است ، گفت : از سال ۹۶ به دلیل کمبود بودجه تعمیرات اساسی بسیاری از این لکوموتیوها صورت نگرفت و در سال ۱۴۰۰ از ۱۵۰ لکوموتیو زیمنس فقط ۱۷ لکوموتیو در دایره فعالیت ایمن و بدون نیاز به تعمیرات بودند . به همین دلیل افزایش بودجه راه‌آهن باید اتفاق می‌افتاد .

    صالحی ادامه داد : از این رو امیدواریم با این افزایش بودجه و سفارش‌گذاری‌های مطلوبی که برای خرید قطعات در سال ۱۴۰۳ صورت گرفته، شاهد تحولی در تعمیرات اساسی لکوموتیوهای مسافری باشیم .

    وی با اشاره به اینکه طی تلاش ۳۳ ماهه راه‌آهن در دولت سیزدهم ، ۹۳ لکوموتیو باری نوسازی و بازسازی شدند و حوزه لکوموتیو ۴۸ درصد رشد را نسبت به گذشته تجربه کرده است ، تاکید کرد : طی این ۳۳ ماه همچنین ، ۴ هزار و ۵۸ دستگاه واگن باری نو با حمایت راه‌آهن و از محل تبصره ماده ۱۸ و به همت بخش خصوصی تولید شد که در مقایسه با بازه زمانی گذشته، ۱۰۶ درصد رشد داشته است . مجموع سرمایه گذاری در حوزه ناوگان نیز ۲۴ هزار میلیارد تومان بوده است .

    وی با اشاره به نقش دیپلماسی ریلی راه‌آهن در دولت سیزدهم ، اظهار کرد : ما طی فعالیت ۳۳ ماهه، توانستیم بیش از ۴ میلیون تن بار ترانزیت را جا به جا کنیم و ۷۱ درصد رشد داشته باشیم . ما در این دوره بود که توانستیم طی توافقی با کشور روسیه داشتیم ، کود پتاس را از روسیه در مسیر تمام ریلی ۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتری به بندر عباس سیر دهیم تا از آنجا به هندوستان ارسال شود و مسیری که قبلا ۵۰ روز برای سیر آن طول می‌کشید ، به ۱۸ روز کاهش پیدا کرد که این موضوع مورد استقبال مسئولان راه‌آهن روسیه قرار گرفته است .

    به گفته وی ، هم‌اکنون هر هفته ، یک بار زغال سنگ از روسیه به سمت هندوستان از مسیر ریلی ایران سیر می‌شود که این رویداد ، برای نخستین بار است که در کشورمان رخ می‌دهد .

    صالحی با اشاره به تفاهم چند جانبه ایران – چین – قزاقستان – ترکمنستان ، اظهار کرد : طی این تفاهم‌نامه انجام شده ، برای نخستین بار ، هم‌اکنون قطار دو سربار بین ایران و چین فعالیت خود را آغاز کرده و از ایران مواد معدنی و از سمت چین ، قطعات یدکی خودرو را حمل کرده است . با توجه به تعرفه ترجیحی خوبی که چین برای عبور کالاها در نظر گرفته است، هزینه‌های آن نسبت به دریایی یک سوم کمتر خواهد بود و از نظر قیمتی برای کسانی که بخواهند بارشان را به روی ریل بیاورند ، جذاب خواهد بود .

    مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به دستیابی به رکورد ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر جا به جایی مسافر در سال ۱۴۰۱ و طی فعالیت راه‌آهن در دولت سیزدهم ، خاطرنشان کرد : در سال ۱۴۰۲ نیز با جابجایی ۳۱ میلیون و ۸۸۰ هزار نفر مسافر ، توانستیم از رکورد سال گذشته عبور کنیم و امیدواریم که با تمهیدی که با استجازه نفت که گرفته شده است ، تا پایان سال شاهد جهش در حوزه مسافری باشیم .

    وی ضمن تاکید بر اهتمام راه‌آهن در دولت سیزدهم بر فساد ستیزی و شفافیت ، با انتقاد از آرایش حساب‌های مالی در سنوات گذشته که با هدف سود ده نشان دادن صورت وضعیت مالی راه‌آهن انجام می‌شده است ، تصریح کرد : در گزارش حساب‌های مالی ، راه‌آهن در سال ۹۹ ، حدود ۴۳۳ میلیارد تومان سود ده نشان داده شده است ، این در حالی است که پس از اعمال هزینه‌ها ، صورت واقعی ۲ هزار و ۱۱۱ میلیارد تومان زیان را نشان می‌دهد .

    صالحی، پرسنل راه‌آهن را جزو افراد خدوم و زحمتکش و یکی از مظلوم‌ترین قشر کشور دانست که حقوق و مزایای آن‌ها با میزان تلاشی که انجام می‌دهند باید همخوانی پیدا کند و تاکید کرد : اکنون بودجه راه‌آهن ۶ هزار میلیارد تومان است و این در حالی است که بودجه برای واردات بنزین و گازوئیل ۱۴۰ هزار میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است . با توجه به اینکه حوزه ریلی نقش به سزایی در افزایش ایمنی ، کاهش مصرف سوخت و رفاه را دارد ، همه باید تلاش کنیم تا این حوزه از سمت کمتر بودجه گرفتن به سمت تزریق بیشتر منابع پیش برود .

    وی درباره اهمیت برقی سازی خطوط ریلی کشور ، اظهار کرد : هم اکنون برقی سازی مسیرهای بافق – بندرعباس و بافق – زرین شهر و بافق – تربت حیدریه مصوب شده و در حال حاضر دو خطه سازی آن نیز انجام شده است و در حال تنظیم قرارداد برای برقی سازی آن از محل استیجازه نفت با اعتبار یک میلیارد دلار هستیم که اولویت الان ما، بافق – بندعباس است . هفته بعد ، خط دوم بافق – سنگان را کلنگ خواهیم زد .

    صالحی در خصوص برخی از انتقادها از قطار ترکیبی ایران – کربلا ، عنوان کرد : طی بازه زمانی ۱۰ تا ۲۰ ماه صفر ، کشور عراق به گونه‌ای است که قطارهای آن‌های به شکل رایج بلیت فروشی نمی‌کنند . در این ایام که عراقی‌ها از آن به عنوان ایام زیارت یاد می‌کنند ، تنها تضمین ما کافی نیست و بلکه تضمین طرف عراقی هم لازم است و با توجه به شرایطی که طی این ایام در عراق وجود دارد ، ما مجبوریم که متناسب با شرایط آن‌ها عمل کنیم .

    وی از تخصیص ۶۰۰ هزار صندلی برای زائران طی ایام اربعین خبر داد و تاکید کرد : اکنون بلیت قطارهای چهار ستاره و چهار تخته ما در مسیر تهران – خرمشهر ۵۰۰ هزار تومان است که برای قطار ۶ تخته به مراتب کمتر است . این میزان نصف نرخ بلیت اتوبوس است .

    صالحی با بیان اینکه به دلیل افزایش تقاضا ، هم‌اکنون برای هر صندلی ، ۱۰ تقاضا وجود دارد ، عنوان کرد : امیدواریم با استجازه‌ صورت گرفته ، مشکلات بخش مسافری هر چه زودتر برطرف شده و به زودی شاهد افزایش ظرفیت مسافری در کشور باشیم .

    مدیرعامل راه‌آهن خواستار بازگشت حوزه ساخت ریلی به راه‌آهن جهت توسعه و تکمیل خطوط ریلی شد و با اشاره به مین روی و احداث مسیر ریلی ۳۲ کیلومتری شلمچه – بصره و همچنین احداث پل باز شو بر روی اروندرود ، تصریح کرد : برای نخستین بار است که در این دولت ما وارد خاک عراق شدیم و در آنجا علاوه بر مین روبی تا عمق ۶ کیلومتر ، سکوی مسافری نیز ساختیم . تلاش ما این است که تا ۱۸ ماه، این پل ساخته شود و امیدواریم که مین روبی نیز زودتر از آن به سرانجام برسد و دهه فجر ۱۴۰۴، بتوانیم قطار ایران – کربلا را داشته باشیم که هزینه این قطار یک چهارم هواپیما است .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سید میعاد صالحی ، مدیرعامل سابق شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ، در جلسه تودیع و معارفه مدیرعامل راه‌آهن که امروز با ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و طی این مراسم ، جبارعلی ذاکری به عنوان مدیرعامل ...

    |

    اکنون نیز در نیمه شهریور ماه با رسیدن به ۸۲۰ هزار تن ترانزیت نسبت به سال گذشته بیش از ۴۰ درصد رشد در بخش ترانزیت داشتیم و رکورد ترانزیت حوزه ریلی نیز شکسته شد .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، جبارعلی ذاکری که برای تصدی مدیرعاملی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از سوی وزیر راه و شهرسازی معرفی شده بود ، با رای ...

    |

    امیدواریم با توجه‌ به سرعت خوبی که روند اجرای این طرح دارد بتوانیم در آینده نزدیک با حرکت مستقیم قطار تهران - کربلا ، شاهد وصل ۳۶ کیلومتر حلقه مفقودی بین دو کشور باشیم .

    |

    نظرات کاربران