در حال بارگذاری ...

آماده‌ سازی ۶۰۰ هزار صندلی قطار برای مسافران اربعین

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از بهره‌برداری از مسیر ریلی تهران - کربلا طی یک سال آینده خبر داد و گفت : مجموع صندلی قطار که برای اربعین پیش‌بینی شده با احتساب قطارهای فوق‌العاده ، به ۶۰۰ هزار صندلی رفت‌ و برگشت می‌رسد .

سید میعاد صالحی گفت : راه‌آهن مانند سال‌های گذشته در کنار دیگر شقوق حمل‌ونقل تلاش می‌کند که حداکثر امکانات و تسهیلات را برای زائران اربعین فراهم کند . امسال نیز به صورت ۲۴ ساعته از ایستگاه خرمشهر به نقطه صفر مرزی شلمچه قطار در نظر گرفته شده که دو قطار به ظرفیت ۴۰۰ نفر در این مسیر استفاده خواهد شد . مجموع صندلی که برای اربعین پیش‌بینی شده با احتساب قطارهای فوق‌العاده، به ۶۰۰ هزار صندلی رفت‌ و برگشت می‌رسد .

وی افزود : برای زائرانی که می‌خواهند از طرف مرز غرب کشور تردد کنند ، از مشهد و تهران به سمت کرمانشاه نیز قطار پیش‌بینی شده است که البته قاعدتاً زائران باید از کرمانشاه فاصله‌ای را به‌صورت زمینی طی کنند تا به مرز خسروی برسند .

این مقام مسئول در خصوص راه‌آهن شلمچه - بصره نیز گفت : در این زمینه دو موضوع پیگیری شد که یکی قطار ترکیبی تهران - کربلا است که سال گذشته انجام شد . در این مسیر قطار از تهران به مرز شلمچه می‌رود و از شلمچه تا بصره فاصله‌ای ۳۲ کیلومتری داریم که زائران با اتوبوس جابه‌جا می‌شوند و از بصره با قطار به ایستگاه کربلا می‌روند . دو سال قبل برای اربعین این اقدام انجام شد و سال قبل این برنامه ادامه پیدا کرد و بخشی از سال مادامی که متقاضی وجود داشت از این مسیر استفاده می‌کنیم . اما اگر بخواهیم این قطار ترکیبی را به قطار مستقیم تبدیل کنیم ، ۳۲ کیلومتر فاصله داریم که مذاکرات متعددی انجام شد ، اما موانع بسیاری زیادی برای آن وجود دارد . یکی از آن‌ها این است که در این فاصله میادین مین بسیار زیادی وجود دارد که عملیات پاک‌سازی آغاز شده است . بحث بعدی ایجاد پل بر روی اروندرود است .

۹۳ لوکوموتیو بازسازی شده به شبکه ریلی اضافه شد

صالحی در خصوص سن ناوگان ریلی گفت : در لوکوموتیو ، عقب‌ماندگی جدی هم در حوزه تعمیرات و هم در حوزه نوسازی داریم . در دولت سیزدهم توانستیم ۹۳ لوکوموتیو بازسازی شده را به شبکه اضافه کنیم که ۴۸ درصد نسبت به دولت گذشته رشد داشته است . در حوزه واگن باری در طول دولت سیزدهم ۴ هزار و ۵۰ واگن باری جدید وارد ناوگان شد . در حوزه مسافری حدود هزار واگن مسافری داریم که عمر آنها بالای ۳۰ سال است و نیاز به نوسازی جدی داریم و امروز با انباشت تعمیرات روبه‌رو هستیم .

وی افزود : در حوزه داخلی‌سازی واگن‌های باری مشکلی نداریم ؛ زیرا اکثر بخش‌های آن تولید داخل است و واگن‌های جدید این حوزه تولید داخل بوده است . در واگن مسافری بخش زیادی داخلی‌سازی شده و ۳ شرکت داخلی در این حوزه داریم. در لوکوموتیو ۶۰ درصد داخلی‌سازی انجام شده که در این مدت به ۸۰ درصد داخلی‌سازی رسیده‌ایم . از حدود ۶ هزار قطعه‌ای که در حوزه ریلی به کار برده می‌شود ، ۴ هزار مورد آن را با حمایت بخش داخلی توانستیم داخلی‌سازی کنیم .




مطالب مرتبط

اگر در تحلیل مسائل تخصصی صنعت ریلی نگاه جامع و همه‌جانبه‌ای نداشته باشیم ، گرفتار تحلیل‌ها و تصمیمات نادرست و غیرقابل جبرانی خواهیم شد . متاسفانه بلایی که بر سر صنعت ریلی در طول دو دهه گذشته آمده است ، ناشی از همین تحلیل‌ها و تصمیمات اشتباه است که در فضای غیرکارشناسی و بعضا ...

|

ما در تلاشیم تا با همکاری با بنادر مختلف ، به ویژه بندر امیرآباد و بندر کاسپین ، ظرفیت پذیرش بار را افزایش دهیم . در این راستا مذاکرات مفصلی با صاحبان بار و مسئولان بندر امیرآباد داشته‌ایم و امیدواریم که در سه یا چهار ماه آینده آثار این اقدامات را مشاهده کنیم .

|

ناوگان ریلی بسیار فرسوده و عمر لکوموتیوها بالا است ضمن اینکه موضوع تحریم ها و ظرفیت پایین تولید ناوگان در کشور نیز وجود دارد و این موضوع موجب شده با نگهداری و تعمیر و بازسازی ناوگان فرسوده ، خدمات راه آهن ادامه پیدا کند .

|

با اتصال خط ریلی شلمچه - بصره ، مردم از مبدا مشهد ، تهران و قم و دیگر شهرها به‌طور مستقیم تا کربلای معلی طی مسیر دارند ؛ همچنین زائران عراقی نیز می‌توانند بطور کاملا ریلی ، از عراق به شهرهای تهران ، قم و مشهد دسترسی پیدا کنند .

|

قطار نجات شامل واگن‌های رمپ ، زیربومی و اداری است که فقط به هنگام سوانح و حوادث حرکت داده می‌شود و همیشه به حالت آماده و با سازمان کامل در خطی مخصوص و آزاد نگهداری می‌شود .

|

نظرات کاربران