بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر از راههای خراسان رضوی نیازمند ارتقا است

ترافیک جادهای خراسان رضوی در مدت ۶ سال ، دو برابر افزایش یافته و اگر پروژه های زیرساختی در استان انجام نشود ؛ بر زیرساخت موجود فشار مضاعفی خواهد آمد ، که برای رفع چنین مسالهای ما باید هزار و ۲۴۱ کیلومتر آزادراه ، بزرگ راه و تعریض راه اصلی و در واقع ارتقا کلاس راه را باید در استان اجرایی کنیم .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی گفت : با ادامه روند افزایشی ترافیک در سطح راه ها ، بیش از هزار و ۲۰۰ کیلومتر از راه های استان نیازمند ارتقا کلاس جادهای است .
جعفر شهامت در مراسم آغاز به کار دوره آموزشی مدیریت ، نگهداری و ترمیم رویه راهها از افزایش ۱۱ درصدی ترافیک راههای استان خبرداد و افزود : علی رغم اینکه آییننامهها رشد ترافیک سالیانه را ۳ تا ۴ درصد اعلام میکنند و میانگین کشور حدود ۴.۵ تا ۵ درصد بوده ، ما سال گذشته در خراسان رضوی با رشد ۱۱ درصدی ترافیک مواجه بودیم که بسیار بالاست . به زبانی دیگر ترافیک جادهای خراسان رضوی در مدت ۶ سال ، دو برابر افزایش یافته و اگر پروژه های زیرساختی در استان انجام نشود ؛ بر زیرساخت موجود فشار مضاعفی خواهد آمد ، که برای رفع چنین مسالهای ما باید هزار و ۲۴۱ کیلومتر آزادراه ، بزرگ راه و تعریض راه اصلی و در واقع ارتقا کلاس راه را باید در استان اجرایی کنیم .
وی با بیان اینکه خراسان رضوی اکنون ۸.۵ درصد از راه های فرعی کشور را دارد ، اظهار کرد : در حالیکه میزان راههای اصلی استان ۴.۸ دهم درصد از راههای کشور است . ایجاد کارخانههای متعدد ، صنایع و معادن در اطراف شهرها ، وجود آرامستانها در خارج از شهر و رشد ویلاسازی در ییلاقها و روستاهای اطراف ، موجب رشد ترافیک جادهای و عدم تناسب راه ها با نیاز ترافیکی است و بواسطه همین موارد کیلومترها راه فرعی موجود در خراسان رضوی در عمل کارکرد راه اصلی را پیدا کرده اند .
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی تصریح کرد : بیش از ۹۲ درصد حمل و نقل زائر و مسافر در مشهد و این استان و همچنین بیش از ۹۵ درصد حمل و نقل کالا در این خطه از طریق جاده صورت میپذیرد . معنای پرداختن ما به مقوله راه به خصوص روکش راه در واقع پرداختن به رفاه و ایمنی یک جمعیت نزدیک به ۹۵ درصدی از مسافران است .
شهامت افزود : در دو سال اخیر بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آسفالت تولید شده که با نظارت پیمانکاران و با طراحی مشاوران و مهندسان کار شده است . در دنیا ادعا میشود که استفاده از بتون سیمانی و بتون آسفالتی بعد از آب پر مصرفترین ماده در دنیا است و این به معنای اهمیت فوقالعاده بالای موضوع به لحاظ اقتصاد، ایمنی و رفاه مردم است.
مدیر کل راهداری و حملونقل جاده ای خراسان رضوی اظهار کرد : نزدیک به ۸۰ درصد اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در پروژه های روکش آسفالت و ایجاد راهها صرف می شود ، لذا موضوع آسفالت راهها برای ما یک موضوع استراتژیک است و جادههای ما به عنوان یک سرمایه بزرگ قلمداد میشود .
شهامت افزود : ارزش راههای موجود استان خراسان رضوی نزدیک به ۴۵۰ همت معادل ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است .