ضرورت تامین اصطکاک و رعایت استانداردهای زبری رویههای آسفالتی در محورهای پرترافیک و با سرعت بالا
استفاده از مصالحی که حساسیت رطوبتی بالایی دارند ، باعث پدیده عریان شدگی شده و شدیدا عمر اسفالت را کاهش می دهد و لازم است بیش از پیش به حساسیت دوام رطوبتی مصالح توجه داشت و کنترل و حساسیت های لازم صورت گیرد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت : در حالی که سالانه در کشور حدود ۱۰ میلیون تن آسفالت در سطح جاده های مواصلاتی پخش میگردد ، استفاده از همه توانمندیها با هدف افزایش کیفیت یک ضرورت است و لازم است کیفیت همزمان با توسعه کمیت ، افزایش یابد .
فیروز قیاسی در دوره آموزشی آشنایی با کارخانه آسفالت ، سنگ شکن و طرح اختلاط که در مرکز توسعه آموزش ، مطالعات و نوآوری برگزار شد ، اظهار کرد : در حالی که در سالهای اخیر در جهت افزایش کیفیت آسفالت بیشتر توجه ها به سمت قیر معطوف شده است ، نباید از موضوع مصالح سنگی و نقش آنها در افزایش کیفیت اسفالت و نهایتا عمر اسفالت مغفول ماند .
وی افزود : استفاده از مصالحی که حساسیت رطوبتی بالایی دارند ، باعث پدیده عریان شدگی شده و شدیدا عمر اسفالت را کاهش می دهد و لازم است بیش از پیش به حساسیت دوام رطوبتی مصالح توجه داشت و کنترل و حساسیت های لازم صورت گیرد .
قیاسی خاطرنشان کرد : تامین اصطکاک و رعایت استانداردهای زبری رویه های آسفالتی در محورهای پرترافیک و با سرعت بالا مخصوصا محورهایی که سابقه تصادفات زنجیره ای دارند ، یکی از دغدغههای اصلی در اجرای رویههای اسفالتی می باشد و در طراحی ها بعنوان یک پارامتر مهم و اولویت دار باید مد نظر قرار گیرد .
وی با اشاره به اینکه استفاده از مصالح سنگی با psv بالا ، مصالح کوهی شکسته و مکعبی شکل و توجه به دانه بندی مصالح مهمترین پارامترها در افزایش اصطکاک و کاهش لغزندگی و خط ترمز هستند ، اظهار داشت : استفاده از مصالح با psv بالا ممکن است هزینه های حمل و پروژه را بالا ببرد اما از آنجا که ایمنی همواره بر سایر پارامترهای حمل و نقل ارجحیت دارد ، هرگونه هزینه ای کاملا توجیه دارد .
مدیرکل دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی
با مثبت خواندن عملکردها در زمینه اجرای آسفالتهای حفاظتی طی یک دهه اخیر ، بر ضرورت بهرهگیری از همه توانمندیها به منظور افزایش کیفیت آسفالت های حفاظتی تاکید کرد .