در حال بارگذاری ...

واکنش گمرک به معطلی یک ماهه ۴۰۰ راننده ایرانی در افغانستان

موضوع این است که در این ماجرا راننده ایرانی بار یک کشور دیگر (سوخت عراق) را برای یک کشور دیگر (افغانستان) حمل می‌کند و کالا متعلق به عراق است که از مسیر ایران و با راننده ایرانی به افغانستان ترانزیت شده‌ است و گمرک ایران هم در مرز ورود و هم در مرز خروج هماهنگی‌های ترانزیتی را انجام داده است .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر اقتصاد گفت : موضوع این است که در این ماجرا راننده ایرانی بار یک کشور دیگر (سوخت عراق) را برای یک کشور دیگر (افغانستان) حمل می‌کند و کالا متعلق به عراق است که از مسیر ایران و با راننده ایرانی به افغانستان ترانزیت شده‌ است و گمرک ایران هم در مرز ورود و هم در مرز خروج هماهنگی‌های ترانزیتی را اتنجام داده است . حالا در کشور مقصد خریدار و فروشنده با هم به اختلاف برخوردند ، در این شرایط گمرک چه نقشی دارد ؟

محمدرضا رضوانی‌فر درباره آخرین وضعیت معطلی ۴۰۰ راننده ایرانی کامیون‌های حامل سوخت عراق در خاک افغانستان و پیگیری‌های گمرک در صورت بازگشت کامیون‌ها اظهار داشت : موضوع این است که در این ماجرا راننده ایرانی بار یک کشور دیگر (سوخت عراق) را برای یک کشور دیگر (افغانستان) حمل می‌کند و کالا متعلق به عراق است که از مسیر ایران و با راننده ایرانی به افغانستان ترانزیت شده‌ است و گمرک ایران هم در مرز ورود و هم در مرز خروج هماهنگی‌های ترانزیتی را انجام داده است . حالا در کشور مقصد خریدار و فروشنده با هم به اختلاف برخوردند ، در این شرایط گمرک چه نقشی دارد ؟

وی ادامه داد :‌ یا باید تصمیم بگیرند که این بار را برگردانند یا اینکه مشکل کیفی آن را حل کنند ، البته از این جهت که رانندگان ایرانی هستند و ناوگان محموله سوختی متعلق به ایران است ، هم وزارت امور خارجه و هم وزارت راه پیگیراین موضوع هستند . اما اگر این بار با رانندگان خارجی حمل می‌شد عده‌ای ایراد می‌گرفتند که چرا این فرصت از دست رفت و از ظرفیت رانندگان ایرانی استفاده نشد حالا هم دو کشور که ایران نقشی در این موضوع ندارند به با یکدیگر به مشکل برخوردند البته همانطور که گفتم وزارتخانه‌های امور خارجه و راه پیگیر تعیین تکلیف رانندگان ایرانی هستند .

رییس کل گمرک ایران همچنین با توصیه به دولت چهاردهم گفت : معتقدم باید تکلیف مدیریت واحد مرزی روشن شود ، برای فعالیت همزمان چند دستگاه از جمله پایانه‌ها ، گمرک ، سازمان راهداری ، ستاد مبارزه با قاچاق، مرزبانی و سایر دستگاه‌ها در مبادی ورودی و مرزی یک سازو کاری برای انسجام بخشی و سرعت بخشیدن در اتخاذ تصمیمات تعریف شود و این بزرگترین تصمیمی است که باید گرفته شود .

رضوانی‌فر همچنین با اشاره به افزایش حجم ترانزیت از کشور و انجام اقدامات برای حفظ این روند رو به رشد ادامه داد : معتقدم هوشمندسازی هم در رویه سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری در گمرکات باید با همین شتاب ادامه پیدا کند و سفارش تولید آشکارسازها با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش دهند.  

وی افزود :‌ امسال جهش قابل توجهی را در میزان ترانزیت تجربه کردیم بطوریکه تنها در ۴ ماه اول امسال رشد ترانزیت به ۵۹ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رسید و لازمه ادامه این رشد توسعه زیرساخت ها در پایانه ها ، مبادی ورودی و جاده‌های کشور است و بدر این باره باید تدابیر خاص اندیشیده شود.

رییس کل گمرک ایران گفت : در همین ۴ ماه ۶۰ میلیون تن واردات و صادرات بدون نفت را انجام دادیم و این نوید را می‌دهد که حجم تراکنش تجاری کشور تا پایان امسال به بیش از ۲۰۰ میلیون تن می‌رسد .




مطالب مرتبط

روز ملی صادرات امسال با شعار ، "صادرات غیرنفتی ؛ راهکار رونق و توسعه" ، روز پاسداشت از تلاش‌های بی وقفه فعالان اقتصادی است که موجبات رونق تولید ، اشتغال پایدار و در نهایت اقتدار کشور را فراهم می‌کنند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران و مقصد خدایقولیف همتای ترکمنی وی در تهران به منظور گسترش ...

|

در ۵ ماهه سال ۱۴۰۳ ، ترانزیت خارجی از مبدا گمرک پرویز‌خان ۱۵۸ درصد ، گمرک بندر شهید رجایی ۱۷ درصد و از گمرک باشماق ۱۱۲ درصد افزایش نشان می‌دهد .

|

پس از گمرک پیرانشهر ، بیشترین افزایش ترانزیت خارجی از مبدا گمرکات سرخس ، پرویز خان و باشماق بود که در این مدت به ترتیب ۲۸۶، ۱۹۷ و ۱۱۱ درصد افزایش نشان می‌دهد . 

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، گمرکات ایران و آذربایجان در نشستی دوجانبه در محل گمرک آستارای آذربایجان بر افزایش همکاری‌ها به منظور تسهیل تجارت خارجی ...

|

نظرات کاربران