بندر خشک آپرین اسلامشهر دروازه تجارت آسیا و اروپا
بندر خشک آپرین در اسلامشهر شروع بکار کرده و براساس تفاهمنامه منعقده بین رئیس کل گمرک کشور با مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ عملیات احداث آن در زمینی به مساحت یکهزار هکتار آغاز شد و قادر است بیش از ۶۰ درصد از کالاهای ورودی کشور را دریافت و به صاحبان کالا تحویل دهد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، بندر خشک آپرین اسلامشهر در جنوب غرب استان تهران بعنوان کریدور ریلی چین - ایران - اروپا ، منجر به ایجاد هاب لجستیکی در مجاورت پایتخت و بهبود پیشتیبانی از بازار بزرگ عرضه و تقاضای کالا شده است .
بندر خشک ، بندری چند منظوره است که به طور مستقیم توسط جاده یا راه آهن به بندر دریایی وصل می شود ؛ در واقع بندر خشک مرکزی برای دپو و انتقال کالاها به مقاصد دیگر است .
این در حالی است که قطار کانتینری دو سربار ایران - چین در مراسمی روز ۳۱ تیرماه جاری با حضور مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران راهاندازی شد .
در این مراسم در بندر خشک ریلی آپرین برگزار شد ، همچنین فاز نخست کریدور ریلی چین - ایران - اروپا به بهرهبرداری رسید .
بندر خشک آپرین در اسلامشهر شروع بکار کرده و براساس تفاهمنامه منعقده بین رئیس کل گمرک کشور با مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ عملیات احداث آن در زمینی به مساحت یکهزار هکتار آغاز شد و قادر است بیش از ۶۰ درصد از کالاهای ورودی کشور را دریافت و به صاحبان کالا تحویل دهد .
البته کار احداث و تجهیز بندر آپرین با اهمال مسئولان قبلی و مشکلات زیاد به دولت سیزدهم رسید و با دستور مستقیم شهید آیت الله رئیسی روند اجرای آن سرعت گرفت ؛ از سوی دیگر کاهش حمل و نقل جادهای و تصادفات ، آلودگی هوا ، سوخت و افزایش سرعت انتقال کالا از مزایای بندر خشک آپرین اعلام شده است .
بندری به وسعت ۷۰۰ هکتار
این بندر در ۲۰ کیلومتری جنوبغربی تهران (اسلامشهر) در منطقهای به وسعت ۷۰۰ هکتار قرار دارد و شاهراه ریلی چهار استان همجوار است .
بندرخشک آپرین ظرفیت پذیرش ۳۰ قطار ، ۱۸ خط و یک هزار واگن در روز را دارد و در حال حاضر برای ۵۰۰ نفر اشتغالزایی کرده که این میزان با راهاندازی کامل بندرخشک آپرین به ۵ هزار نفر خواهد رسید .
افتتاح این پروژه منجر به ایجاد هاب لجستیکی در مجاورت تهران و بهبود پیشتیبانی از بازار بزرگ عرضه و تقاضای هاب تهران شده است .
این بندر ، دسترسی صنایع و مراکز تولیدی منطقه به کالاها و مواد اولیه مورد نیاز ارتقا داده و همچنین این پروژه مشاغل مستقیم و غیر مستقیم زیادی برای شهرستان اسلامشهر ایجاد خواهد کرد .
برآورد مالی انجام شده برای این پروژه در سال ۱۳۹۵ معادل ۸۷۴ هزار و ۶۱۸ میلیون ریال بوده است .
صالحی مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی با اشاره به بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه مبنی بر اولویت بخش ریلی در توسعه حمل و نقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن و توسعه حمل و نقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانههای باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی ، تجاری و صنعتی و مبادی ورودی و خروجی مهم کشور و شبکههای ریلی منطقهای و جهانی بویژه کریدور شمال – جنوب با هدف توسعه صادرات و ترانزیت بار ، میگوید ، افتتاح بندر خشک ریلی آپرین موجب ثبت رکوردهای دیگری در حمل و نقل باری ریلی خواهد شد .