در حال بارگذاری ...
  • ترانزیت ریلی کالا در دولت سیزدهم ۷۰ درصد افزایش یافت

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت : چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا در دولت سیزدهم (۳۳ ماه گذشته) ترانزیت شده است که نسبت به دوره گذشته افزایش ۷۰ درصدی دارد .

    سید میعاد صالحی در مراسم طرح توسعه ایستگاه راه‌آهن شهید مطهری مشهد گفت : به طور قطع با زیرساخت‌های ایجاد شده صادرات و واردات کالا از طریق ریل نیز افزایش می‌یابد ، در این ۳۳ ماه رکورد یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن در سال ترانزیت کالا در حوزه ریلی کشور شکسته شده است . به طور قطع می‌توان با این توسعه زیرساختی ، رقم ۲ میلیون تن ترانزیت ریلی در سال را به پنج میلیون تن افزایش داد .

    مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به اهمیت مرز سرخس اشاره و بیان کرد : این مرز هاب اقتصادی ریل پایه در شرق کشور است که از سمت ترکمنستان و قزاقستان ، ایران به کریدور شمال و جنوب در روسیه و از سمت دیگر به کریدور شرقی – غربی در چین وصل می‌کند ، لذا از اهمیت زیادی برای ایران برخوردار است .

    وی اضافه کرد : این در حالی است که سایت مقابل سرخس در ترکمنستان توسعه زیرساختی متناسب با سرخس در ایران را نداشته است ، هم اینک ظرفیت تخلیه و بارگیری بار توسط واگن روزانه در سرخس ایران بیش از ۴۰۰ واگن است ؛ اما سایت مقابل در ترکمنستان کمتر از این میزان ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا از طریق واگن دارد .

    صالحی با بیان اینکه راه‌آهن ایران آمادگی افزایش ظرفیت پذیرش تخلیه و بارگیری بار در سایت سرخس را تا ۶۰۰ واگن در روز دارد ، گفت : با متولی این امر در کشور ترکمنستان نشست‌های متعددی در یک سال اخیر چه در عشق آباد و چه در تهران انجام شده است .

    عبور راه‌آهن از باتلاق بوروکراسی

    مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت : با تلاش زیاد در این ۳۳ ماه گذشته توانستیم از باتلاق میدان مین بوروکراسی کشور عبور کرده و به نتایج خوبی دست یابیم ، به طور معمول افتتاح طرح‌های عمرانی در کشور به نحوی است که ابتدا افتتاح می‌کنند و بعد از چند ماه طرح به بهره‌برداری می‌رسد . در این مدت راه‌آهن تلاش کرد که در ابتدا طرح‌های ریلی را به بهره‌برداری برساند و بعد از چند ماه آن را افتتاح رسمی کند .

    صالحی بیان کرد : به عنوان مثال خط سه و چهار ریلی تهران – گرمسار در سال ۱۳۹۴ افتتاح شده بود ، اما در دولت سیزدهم با صرف هزینه ۱۵ هزار میلیارد ریال قطار روی آن به حرکت درآمد و هنوز ۲۵ هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است که این ۲ خط به بهره‌برداری کامل برسد .

    سیاه‌ترین سال‌های بودجه‌ای راه‌آهن

    مدیرعامل راه‌آهن ایران به روند بودجه‌ای راه‌آهن در ۱۰ سال گذشته اشاره و بیان کرد : سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ بدترین و سیاه‌ترین سال‌های بودجه‌ای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بود . در سال‌های ۹۴ تا ۹۷ بودجه راه‌آهن هر سال ۲۷ هزار میلیارد ریال بوده ؛ اما بعد از آن این بودجه روند نزولی پیدا می‌کند و به ۱۵۰ هزار میلیارد ریال می‌رسد . اما در نهایت با کمی افزایش در سال ۱۴۰۰ و ابتدای کار دولت سیزدهم به ۲۴ هزار میلیارد ریال می‌رسد .

    صالحی اظهار کرد : در این شرایط که تورم و نرخ دلار رو به افزایش بوده ، راه‌آهن با وجود کاهش بودجه، توسعه زیرساخت‌های خود را داشته و هزینه‌های آن ۱۰ برابر شده است، در سالی که راه‌آهن را از دولت قبل تحویل گرفتیم با انباشت بدهی و عدم تعویض لوکوموتیو مواجه بودیم .




    مطالب مرتبط

    امیدواریم با توجه‌ به سرعت خوبی که روند اجرای این طرح دارد بتوانیم در آینده نزدیک با حرکت مستقیم قطار تهران - کربلا ، شاهد وصل ۳۶ کیلومتر حلقه مفقودی بین دو کشور باشیم .

    |

    قطارهای مسافری به شکل ۲۴ ساعته از ایستگاه خرمشهر تا نقطه صفر مرزی شلمچه که حدود ۲۰ کیلومتر است اقدام به حمل رایگان مسافران می‌کنند همچنین در برگشت هم زائران امام حسین(ع) از نقطه صفر مرزی به خرمشهر به‌صورت ریلی جابه‌جا می‌شوند .

    |

    تاکنون حدود ۵۰ رام قطار در این مسیر عبور کرده است . با توجه‌ به اینکه مسیر نیاز به تعمیرات و نگهداری خاصی دارد و هنوز پروژه به‌صورت کامل رفع نقص نشده و به ظرفیت نهایی نرسیده، با رعایت مسائل ایمنی در حال بهره‌برداری است ؛ برنامه‌ریزی شده تا بتوانیم فعلاً حداقل ۴ رام قطار تجاری ...

    |

    برای تسریع در زمان اتمام پروژه ، بخش‌های مختلف پروژه به‌ویژه مین‌روبی و احداث پل همزمان و به‌صورت موازی در حال انجام است و بحمدالله پروژه‌ای که بیش از ۴۰ سال بود که منتظر آغازش بودیم به صورت عملیاتی و واقعی آغاز شد و اکنون نیز با سرعت خوبی در حال پیشرفت است .

    |

    شاخص بهره‌وری واگن باری حاصل تقسیم میزان حمل بار بر تعداد واگن باری آماده‌به‌کار است . آنچه بدیهی است ، صورت کسر یعنی میزان حمل بار نه فقط به تعداد واگن بلکه به عوامل مختلفی از جمله تعداد واگن ، تعداد و توان کشش لکوموتیو ، سرعت تخلیه و بارگیری واگن‌ها ، ظرفیت و ...

    |

    نظرات کاربران