در حال بارگذاری ...

ترانزیت ریلی کالا در دولت سیزدهم ۷۰ درصد افزایش یافت

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت : چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا در دولت سیزدهم (۳۳ ماه گذشته) ترانزیت شده است که نسبت به دوره گذشته افزایش ۷۰ درصدی دارد .

سید میعاد صالحی در مراسم طرح توسعه ایستگاه راه‌آهن شهید مطهری مشهد گفت : به طور قطع با زیرساخت‌های ایجاد شده صادرات و واردات کالا از طریق ریل نیز افزایش می‌یابد ، در این ۳۳ ماه رکورد یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن در سال ترانزیت کالا در حوزه ریلی کشور شکسته شده است . به طور قطع می‌توان با این توسعه زیرساختی ، رقم ۲ میلیون تن ترانزیت ریلی در سال را به پنج میلیون تن افزایش داد .

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به اهمیت مرز سرخس اشاره و بیان کرد : این مرز هاب اقتصادی ریل پایه در شرق کشور است که از سمت ترکمنستان و قزاقستان ، ایران به کریدور شمال و جنوب در روسیه و از سمت دیگر به کریدور شرقی – غربی در چین وصل می‌کند ، لذا از اهمیت زیادی برای ایران برخوردار است .

وی اضافه کرد : این در حالی است که سایت مقابل سرخس در ترکمنستان توسعه زیرساختی متناسب با سرخس در ایران را نداشته است ، هم اینک ظرفیت تخلیه و بارگیری بار توسط واگن روزانه در سرخس ایران بیش از ۴۰۰ واگن است ؛ اما سایت مقابل در ترکمنستان کمتر از این میزان ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا از طریق واگن دارد .

صالحی با بیان اینکه راه‌آهن ایران آمادگی افزایش ظرفیت پذیرش تخلیه و بارگیری بار در سایت سرخس را تا ۶۰۰ واگن در روز دارد ، گفت : با متولی این امر در کشور ترکمنستان نشست‌های متعددی در یک سال اخیر چه در عشق آباد و چه در تهران انجام شده است .

عبور راه‌آهن از باتلاق بوروکراسی

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت : با تلاش زیاد در این ۳۳ ماه گذشته توانستیم از باتلاق میدان مین بوروکراسی کشور عبور کرده و به نتایج خوبی دست یابیم ، به طور معمول افتتاح طرح‌های عمرانی در کشور به نحوی است که ابتدا افتتاح می‌کنند و بعد از چند ماه طرح به بهره‌برداری می‌رسد . در این مدت راه‌آهن تلاش کرد که در ابتدا طرح‌های ریلی را به بهره‌برداری برساند و بعد از چند ماه آن را افتتاح رسمی کند .

صالحی بیان کرد : به عنوان مثال خط سه و چهار ریلی تهران – گرمسار در سال ۱۳۹۴ افتتاح شده بود ، اما در دولت سیزدهم با صرف هزینه ۱۵ هزار میلیارد ریال قطار روی آن به حرکت درآمد و هنوز ۲۵ هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است که این ۲ خط به بهره‌برداری کامل برسد .

سیاه‌ترین سال‌های بودجه‌ای راه‌آهن

مدیرعامل راه‌آهن ایران به روند بودجه‌ای راه‌آهن در ۱۰ سال گذشته اشاره و بیان کرد : سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ بدترین و سیاه‌ترین سال‌های بودجه‌ای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بود . در سال‌های ۹۴ تا ۹۷ بودجه راه‌آهن هر سال ۲۷ هزار میلیارد ریال بوده ؛ اما بعد از آن این بودجه روند نزولی پیدا می‌کند و به ۱۵۰ هزار میلیارد ریال می‌رسد . اما در نهایت با کمی افزایش در سال ۱۴۰۰ و ابتدای کار دولت سیزدهم به ۲۴ هزار میلیارد ریال می‌رسد .

صالحی اظهار کرد : در این شرایط که تورم و نرخ دلار رو به افزایش بوده ، راه‌آهن با وجود کاهش بودجه، توسعه زیرساخت‌های خود را داشته و هزینه‌های آن ۱۰ برابر شده است، در سالی که راه‌آهن را از دولت قبل تحویل گرفتیم با انباشت بدهی و عدم تعویض لوکوموتیو مواجه بودیم .




مطالب مرتبط

هموطنان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به صورت شبانه‌روزی با سامانه اطلاع‌رسانی راه‌آهن به شماره ۰۲۱۵۱۴۹ تماس بگیرند یا به پایگاه اینترنتی www.rai.ir مراجعه کنند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ، درگذشت دو نفر از همکاران اداره کل راه‌آهن هرمزگان در سانحه قطار باری در ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، سید میعاد صالحی ، مدیرعامل سابق شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ، در جلسه تودیع و معارفه مدیرعامل راه‌آهن که امروز با ...

|

موضوع ترانزیت بسیار مهم است و تغییرات سیاسی که در روسیه شکل گرفته فرصت مناسبی برای کشور ایران است و افق‌ها را باید بسیار بیشتر از وضعیت کنونی در نظر بگیریم ؛ چرا که بسیاری از کشورها علاقه‌مند به ترانزیت از طریق ایران‌اند . اتصال کریدورهای مجاور را نیز باید در دستور کار قرار ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و طی این مراسم ، جبارعلی ذاکری به عنوان مدیرعامل ...

|

نظرات کاربران