در حال بارگذاری ...
  • افزایش درآمد عملیاتی قطارهای فدک از مسیر اصلاح قیمت بلیط

    اصلاح تدریجی قیمت ها ، موجب ظرفیت سازی و رشد کمی در عرضه خدمات و ارتقا کیفیت خدمات به مسافران خواهد شد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، با اصلاح مستمر قیمت بلیط حمل و نقل ریلی ، کیفت خدمات به مسافران و سودآوری شرکت قطارهای مسافری پنج ستاره فدک افزایش خواهد یافت .

    محسن فاتحی زاده ، مدیرعامل شرکت ارزش افرینان فدک در جمع خبرنگاران با اشاره به اصلاح قیمت بلیط قطارها طی هفته گذشته ، اعلام کرد : صنعت حمل و نقل ریلی از مدت ها قبل ، به طور جدی نیازمند بازنگری در قیمت ها بود . نزدیک به سه سال است که قیمت بلیط قطارهای مسافری ثابت بود و پافشاری بر سیاست تثبیت قیمت ، این صنعت را با افزایش زیان انباشته و کاهش سودآوری شدید رو به رو کرده ، به طوری سطح کیفیت خدمات قطارهای مسافری تحت تاثیر قرار گرفت .

    مدیرعامل شرکت ارزش افرینان فدک ، با تاکید بر این مساله که با اصلاح قیمت بلیت قطارهای مسافری ، درآمد سود عملیاتی بیش از ۳۰ درصد افزایش می یابد، تشریح کرد : درآمد شرکت ریل پرداز نوآفرین ناشی از این افزایش از ۹۴۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ بود که با توجه اصلاح قیمتی اخیر ، به سطح ۱۲۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ می رسد که رشدی حدود ۳۰ درصد را تجربه خواهد کرد .

    وی اضافه کرد : برآورد می شود ، چنانچه سطح عمومی قیمت کالا و خدمات (تورم) از رشد جهشی برخوردار نشود ، سود عملیاتی شرکت تا اندازه ۳۷ درصد افزایش پیدا کند .

    فاتحی زاده ، درباره پیش بینی سود هر سهم شرکت تشریح کرد : از آنجائی که تغییرات ارزشی متغیر EPS شرکت متاثر از سایر درآمدها است ، از هم اکنون غیر قابل پیش بینی است ، اما می توان عنوان کرد ، شرکت برنامه های متعددی در حوزه اصلاح ساختار دارایی های شرکت دارد ، چنانچه احتمالا کسب سود غیر عملیاتی قابل توجه وجود دارد و این طبقه از درآمدهای غیرعملیاتی ، سطح EPS شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد .

    فاتحی زاده مدیرعامل شرکت ارزش افرینان فدک با اشاره با اینکه سایر کالاها و خدمات طی این مدت با افزایش قیمت رو به رو بوده و توانسته اند به حیات اقتصادی خودشان ادامه دهند ، اما قیمت گذاری مسقف به دلیل حمایت از مصرف کننده چند آسیب جدی به این صنعت به ویژه در بخش قطارهای پنج ستاره وارد کرده است . اول اینکه باعث شده است که فرایند افزایش ظرفیت در بخش حمل و نقل ریلی با اختلال رو به رو شود . دوم اینکه کیفیت خدمات شرکت های حمل و نقل ریلی در بخش مسافر را تحت تاثیر قرار داده است . سوم اینکه فشار تقاضای سایر بخش های حمل و نقل را به سمت حمل و نقل ریلی هدایت کرده است .

    وی با اشاره به اینکه بقای صنعت حمل و نقل ریلی در تعدیل واقعی قیمت بلیط است ، افزود : اصلاح تدریجی قیمت ها ، موجب ظرفیت سازی و رشد کمی در عرضه خدمات و ارتقا کیفیت خدمات به مسافران خواهد شد .

    عضو انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی با اشاره به اینکه رویکرد کلان و همیشگی سیاستگذار برای عدم انتقال بار مالی به مسافران برای شرکت های حمل و نقل ریلی ستودنی است ، یادآور شد : تنها راه رفع دغدغه دولتمردان اتخاذ تدابیری است که با اصلاح تدریجی قیمت ها ؛ امکان تشکیل سرمایه مجدد در شرکت های حمل و نقل ریلی و افزایش عرضه خدمات را فراهم سازد .

     

     

     

     

    امین شعبانی ، مدیرعامل شرکت ریل پرداز نوآفرین ، اضافه کرد : طبق مصوبه دولت ، نرخ بلیط قطارها ، از جمله قطارهای ۵ ستاره به طور متوسط ۳۰ درصد افزایش یافته است . نکته حائز اهمیت این است که نرخ بلیط برای مسافران و گردشگران خارجی ۵۰ درصد بیش از مسافران داخلی تعیین شده است . از آنجائی که استقبال گردشگران خارجی ، از قطارهای ۵ ستاره بیشتر است ، لذا پیش بینی می‌شود نرخ میانگین اعمالی بیش از ۳۰ درصد باشد .

    مدیرعامل شرکت نوآفرین با اشاره به اینکه سهم قطارهای پنج ستاره از کل ناوگان ریلی مسافری ، حدود پنج درصد است ، ادامه داد : یکی از نکات قابل توجه در تصمیم اخیر ، افزایش قیمت ۵۰ درصدی برای گردشگران خارجی است که تصمیم درست اما دیرهنگام بود . چرا که در عمل باعث پرداخت یارانه به گردشگران خارجی شده و از سوی دیگر ، همزمان با کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی ، مسافران ایرانی را در موقعیت نابرابری نسبت به گردشگران خارجی قرار داده است .

    وی ادامه داد : با توجه به سهم ۳۰ درصدی مسافران خارجی از قطارهای ۵ ستاره ، این برآورد وجود دارد که درآمد حاصل از فروش شرکت از این محل افزایش مطلوبی داشته باشد . گروه قطارهای فدک شامل شرکت نوآفرین (نماد حآفرین )  شرکت دلیجان طلایی شکوه پارس (نماد حشکوه) و شرکت ریل گردش ایرانیان (نماد حگردش ) که در مجموعً دارای یکصد دستگاه واگن مسافری ۵ ستاره در حال سیر هستند .

    وی با اشاره به اینکه با اصلاح تدریجی قیمت بلیت دراین بخش ، ۳۳ واگن دیگر که بازسازی آنها به تاخیر افتاده است ، به سرعت وارد فرایند عملیاتی شده و سطح کمی و کیفی خدمات شرکت افزایش می¬یابد .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر عامل شرکت ریل پرداز نوآفرین با اشاره به اینکه سهم قطارهای ۵ ستاره از کل ناوگان ریلی مسافری حدود ۵ درصد است ادامه داد : ...

    |

    نظرات کاربران