در حال بارگذاری ...
  • آشنایی با تعاریف و توضیحات آماری در حوزه ریلی

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ در مطلب پیش رو با تعاریف و توضیحات آماری حوزه حمل و نقل ریلی آشنا می‌شوید .

    تعاریف و توضیحات آماری حوزه حمل و نقل ریلی به شرح زیر است :

    قطار : مجموع یک یا چند لکوموتیو متصل به هم یا متصل به یک و یا چند واگن و این نام موقعی به آن اطلاق می‌شود که کارکنان مربوطه آن را تحویل گرفته و به علامت مخصوص انتهایی قطار مجهز شود .

    وزن بار خالص واگن : وزن حقیقی بار بدون احتساب وزن واگن .

    وزن بار ناخالص واگن : وزن حقیقی بار بعلاوه وزن واگن .

    تن کیلومتر : واحد سنجش جابه‌جایی بار که بیانگر حمل یک تن بار در یک کیلومتر است .

    تن کیلومتر مرزی : حاصل‌ضرب تناژ بار عبوری در مسافت طی شده هر منطقه .

    وزن بار ناخالص قطار : مجموع اوزان واگن‌های خالی و بار حقیقی یا محسوب بارگیری شده واگن‌ها در یک قطار .

    وزن بار خالص قطار : مجموع اوزان بار خالص حمل شده در یک قطار .

    بار ترانزیت : بار خارجی که صرفاً از داخل کشور عبور می‌کند .

    بار وارده : کلیه بارهایی که از مرزهای کشور به داخل جابه‌جا شده است .

    بار صادره : کلیه بارهایی که از داخل تا مرزهای کشور جابه‌جا شده‌اند .

    تن کیلومتر خالص قطار : وزن بار خالص هر قطار در مسافت پیموده شده همان قطار .

    تن کیلومتر ناخالص قطار : وزن بار ناخالص هر قطار در مسافت پیموده شده همان قطار .

    نفر کیلومتر : واحد سنجش جابه‌جایی مسافر که بیانگر جابه‌جایی یک نفر مسافر در یک کیلومتر است .

    واحد حمل (واحد ترافیک) : مجموع تن کیلومتر و نفر کیلومتر .

    درآمد حمل بار : جمع کل درآمد حمل بار پس از کسر تخفیفات و امتیازات است .  

    درآمد بار وارده و صادره : درآمد بارهایی که از یک مرز وارد یا خارج شده‌اند .

    درآمد ترانزیت : درآمد حمل بارهایی که از یک مرز وارد و از مرز دیگر خارج شده‌اند .

    هزینه‌های عملیاتی : هزینه‌های تولید کالا و خدمات .

    هزینه‌های اداری : هزینه‌های پشتیبانی و خدمات .

    هزینه‌های بازرگانی : هزینه‌های توزیع و فروش کالا و خدمات .

    هزینه‌های سرمایه‌ای : هزینه‌های تعمیرات اساسی و ایجاد ظرفیت‌های جدید .

    هزینه‌های دیون : بازپرداخت بدهی سال‌های قبل در سال جاری .

    هزینه‌های استهلاک : هزینه بابت استهلاک امکانات، تجهیزات و ...

    هزینه‌های سایر منابع مالی : هزینه‌های جاری که منبع تأمین اعتبار آنها بودجه عمرانی است .

    مناطق : شبکه راه‌آهن از نظر مدیریت، تعمیر و نگهداری خطوط و وسائط نقلیه ریلی ، بهره‌برداری و... به ۲۱ منطقه تقسیم شده است . حدود این مناطق ، به نوع عوارض جغرافیایی بستگی دارد و دارای مسافت‌های متفاوتی بوده و با تقسیمات کشوری (استان‌ها) مطابقت ندارد .

    توشه : بخشی از بار مسافر که در واگن مخصوص حمل توشه حمل می‌شود ، توشه نامیده می‌شود . مسافر قطار می‌تواند وسایلی از قبیل کیف‌دستی ، بسته و جامه‌دان محتوی لوازم شخصی خود را که ابعاد آنها از ۷۵ سانتیمتر و وزن آنها از ۳۰ کیلوگرم تجاوز نکند به همراه خود در کوپه‌ای که مسافرت می‌کند جا داده و حمل کند و این علاوه بر وسایلی است که به واگن حمل توشه می‌سپارد و در قبالش قبض دریافت می‌کند .

    نرخ توشه : بهای حمل یک تن کیلومتر توشه .

    نرخ بار : بهای حمل یک تن کیلومتر بار .

    نرخ مسافر : بهای جابه‌جایی یک نفر در یک کیلومتر .

    لکوموتیو معادل : جمع نیروی کشش لکوموتیوهای اصلی به نیروی کشش یک لکوموتیو با نیروی کشش ۱۸ تن نیرو .

    خطوط آهن : مسیری برای تردد وسایل نقلیه ریلی به منظور جابه‌جایی بار یا مسافر که به دو نوع اصلی و فرعی تقسیم می‌شود .

    خطوط اصلی : عبارت است از خطی که مسقیما در امتداد خط بین دو ایستگاه طرفین واقع شده باشد .

    خطوط فرعی : سایر خطوط ، خطوط فرعی نامیده می‌شود که عبارت‌اند از خطوط قبول و اعزام قطارها ، خطوط مانور ، خطوط انشعاب ، خطوط صنعتی تجاری ، خطوط تأسیساتی ، خطوط انبار ، خط دوار ، خط مثلث ، خط کور ، خط فرار و خط تأمین است .

    لکوموتیو اصلی : لکوموتیوی که برای جابه‌جایی واگن‌های بار یا مسافر در خطوط اصلی یا خطوط صنعتی - تجاری استفاده می‌شود .

    لکوموتیو مانوری : لکوموتیوهایی که برای جابه‌جایی واگن در ایستگاه‌ها ، آرایش قطار و... استفاده می‌شود .

    آماده به کار : میانگین تفاضل وسایل نقلیه ریلی کل و متوقف در دوره زمانی موردنظر

    در گردش : مجموع وسایل نقلیه ریلی آماده به کار و تحت تعمیر کوتاه‌مدت است .

    تعمیر اساسی : تعمیراتی است که پس از زمان مشخص یا کیلومتراژ معینی بر اساس استانداردهای کارخانه سازنده روی وسیله نقلیه ریلی انجام می‌شود .

    تعمیر ویژه : تعمیراتی است که خارج از برنامه زمان‌بندی‌شده به طور اضطراری روی وسیله نقلیه ریلی صورت می‌گیرد .

    تعمیر جاری : بازدید ، تعمیر و سرویسی است که به طور معمول روزانه و یا در صورت خرابی وسایل در مبادی حرکت روی وسیله نقلیه ریلی صورت می‌پذیرد .

    تعمیر نیمه اساسی : بازدید و تعمیراتی است که پس از زمان یا کیلومتراژ معینی بر روی قسمت‌های مشخصی از وسیله نقلیه ریلی انجام می‌شود .

    بهسازی خط : اصلاح یا تعویض بخشی از اجزاء روسازی خط (شامل مصالح فرسوده روسازی و سرند بالاست) و اصلاح مشخصات هندسی خط (شامل افتادگی ، دیلم ، پیچش ، عرض خط ، تراز عرضی و در قوس‌ها اصلاح دور) .

    بازسازی خط : تعویض کامل روسازی خط فرسوده موجود (ریل ، بالاست ، تراورس و ادوات مربوطه) ، اجرای جوش درز ریل و در صورت نیاز اصلاح و ترمیم زیر سازی خط .

    گالری : دالانی بتونی یا فلزی به شکل مقطع تونل که به‌منظور عبور ایمن قطار از مناطق صعب‌العبور (خطر ریزش بهمن، منطقه برف‌گیر، و...) بر روی خط احداث می‌شود .

    درزین : وسیله نقلیه موتوری ریلی است که در امور مختلف از آن استفاده می‌شود .

    فورگن : واگن انتهای قطارهای باری که محل استقرار رئیس قطار ، ترمزبان و علامت انتهای قطار است .

    سیستم علائمی C.T.C (سیستم کنترل مرکزی ترافیک) : دستگاه کنترل از راه دور است که در مرکز فرماندهی نصب شده و تعداد زیادی از ایستگاه‌های تحت فرمان را کنترل می‌کند .

    سیستم علائمی R.C (سیستم کنترل از راه دور) : دستگاه کنترل از راه دور است که در مرکز فرماندهی نصب شده و تعداد محدودی از ایستگاه‌های تحت فرمان را کنترل می‌کند .

    سیستم علائمی L.C (سیستم کنترل محلی) : عبارت است از مجموعه آلات و ادواتی که به‌وسیله جریان الکتریکی ، بین سوزن‌ها و چراغ‌های علائم و سایر تجهیزات ایستگاه‌ها از طریق اینترلاکینگ ارتباط برقرار نموده و فرامین لازم را از طریق پانل محلی به تجهیزات ایستگاه صادر کند .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل راه‌آهن غرب ، از رشد ۵۰ درصدی بارگیری در این اداره کل خبر داد . سید سعید ...

    |

    نظرات کاربران