در حال بارگذاری ...

گام مؤثر راه‌آهن در راستای افزایش ایمنی قطارهای باری

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ یکی از مواردی که در سال‌های گذشته منجر به افت ضریب ایمنی در قطارهای باری کشور شده بود ، وجود واگن‌های باری بدون ترمز بود که این چالش در راه‌آهن دولت سیزدهم رفع شد .

آمارها نشان از آن دارد که در سال‌های گذشته چیزی بیش از ۹ هزار واگن باری در خطوط ریلی کشور بدون ترمز سیر می‌کردند که این میزان در حدود ۳۰ درصد از کل واگن‌های باری موجود در کشور است .

چنین موضوعی بدون شک ، نه تنها منجر به کند شدن فرایند توقف قطارهای باری می‌شد ، بلکه ضریب ایمنی را در این قطارها کاهش می‌داد ؛ چرا که در بسیاری از موارد ممکن بود پراکندگی این واگن‌های بدون ترمز منجر به افت توان ترمزگیری یک قطار بیش از دیگر قطارهای باری شود و زمینه را برای آسیب‌های احتمالی ایجاد کند .

نحوه سیر برای واگن‌های بدون ترمز بدین گونه بود که اگر یک قطار با ۴۰ واگن باردار در یک مسیر دارای شیب و با نیاز به ترمز حرکت می‌کرد ، زمانی که عملیات ترمزگیری صورت می‌گرفت ، علاوه بر این که واگن بدون ترمز به واگن دارای ترمز شوک وارد می‌کرد ، منجر به کند و پرریسک شدن فرایند کاهش سرعت و در نهایت توقف می‌شد و در مواردی نیز همین موضوع ممکن بود منجر به خروج واگن از مسیر شود .

در این راستا در دولت سیزدهم ، این امر به صورت جدی در دستور کار شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت تا همه واگن‌های باری موجود در خطوط ریلی ترمزدار شوند و به گفته مقامات شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران امروز تمام قطارهای باری شبکه راه‌آهن با ۱۰۰ درصد قابلیت ترمز سیر می‌کنند و حتی یک واگن بدون ترمز نیز وجود ندارد .

همچنین ممنوعیت تردد واگن‌های فاقد ترمز در قطارهای باری در دستور کار قرار گرفت و با وجود این که از حدود ۲۰ سال پیش نزدیک به ۳۰ درصد واگن‌های باری شبکه ریلی بدون ترمز در شبکه سیر می‌کردند و این موضوع باعث کاهش ایمنی سیر قطارها ، مطمئن نبودن راهبر قطار برای ترمز مناسب ، ایجاد شوک به واگن قطار ، آسیب به خط ناوگان و خروج ناوگان از خط می‌شد ، طی حدود ۲ ماه ، اقدامات لازم برای ترمزدار کردن واگن‌های باری به انجام رسید و این موضوع می‌تواند گامی مؤثر در افزایش ایمنی قطارهای باری باشد .

این رویکرد پیش از این در واگن‌های مسافری نیز در دستور کار قرار گرفته بود و اکنون با ترمزدار شدن ۱۰۰ درصدی واگن‌های باری ، می‌توان پیش‌بینی کرد که علاوه بر افزایش ایمنی و کاهش احتمال حوادث برای قطارهای باری ، سرعت توقف و در نهایت ، متوسط زمان سیر قطارها نیز بهبود پیدا کند . البته شاید این رقم برای یک قطار چندان چشمگیر نباشد ، اما با توجه به کاهش ریسک جمعی می‌تواند تأثیر قابل توجهی در بهبود فرایند حرکت قطارهای باری در کشور داشته باشد .




مطالب مرتبط

تاکنون حدود ۵۰ رام قطار در این مسیر عبور کرده است . با توجه‌ به اینکه مسیر نیاز به تعمیرات و نگهداری خاصی دارد و هنوز پروژه به‌صورت کامل رفع نقص نشده و به ظرفیت نهایی نرسیده، با رعایت مسائل ایمنی در حال بهره‌برداری است ؛ برنامه‌ریزی شده تا بتوانیم فعلاً حداقل ۴ رام قطار تجاری ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۸۸۳ کیلومتر خطوط ریلی در دولت سیزدهم ، از ...

|

اگر بخواهیم عملکرد راه‌آهن را در حوزه حمل بار و مسافر (با وجود همه مشکلات ناشی از ناترازی‌های منابع بودجه در حوزه نگهداری و تعمیرات) مورد ارزیابی کمی و کیفی قرار دهیم ، دو شاخص حمل ریلی یعنی مجموع تن کیلومتر جابجایی بار و نفر کیلومتر جابجایی مسافر ریلی و شاخص بهره‌وری ...

|

هدف ما ارائه خدماتی شایسته و مطلوب به هموطنان است. اگرچه ممکن است در مسیر پیشرفت با موانعی روبه‌رو شویم ، اما این چالش‌ها نباید ما را از مسیر حرکت باز دارد . همان‌گونه که به قطار در حال حرکت سنگ پرتاب می‌شود، این موانع نیز بخشی از مسیر توسعه و پیشرفت محسوب می‌شوند .

|

باید با تمرکز بر افزایش سهم ترانزیت ریلی ایران ، مشکلات درون و برون سازمانی در این زمینه برطرف شوند .

|

نظرات کاربران