انجام مطالعات تاثیر تغییر طول اسکله برگشتی در کاهش روند رسوبگذاری بندر انزلی
به گزارش پرتال حمل و نقل ، بندر انزلی یکی از سه بندر اصلی سواحل شمالی کشور است که با داشتن اسکلههای متعدد، عمق آبخور مناسب و پسکرانه وسیع ، دارای امکانات مناسبی برای سرویسدهی به انواع شناورهای تجاری ، نفتی ، مسافری ، صیادی و نظامی است .
این بندر از ابتدا بر روی مصب روگاهای متصل به تالاب انزلی ساخته شده بود و از این رو ، همواره در معرض رسوبات ورودی از سمت تالاب قرار داشته و عملیات لایروبی به طور پیوسته در آن انجام شده است .
در سالهای اخیر ، با توجه به کاهش قابل توجه سطح آب دریایخزر و افزایش حجم رسوبات تالاب ناشی از شرایط بالادست ، حجم رسوبات با منشا تالاب در بندر افزایش یافته است . با توجه به راستای اسکله برگشتی (شماره ۱۰) که عمود بر مسیر جریانات خروجی از تالاب است ، پیشنهاد حذف یا کاهش طول اسکله مذکور با هدف تسهیل عبور رسوبات از کانال بندر و جلوگیری از نشست آنها در حوضچه (رویکرد در حرکت نگاه داشتن رسوبات) مطرح شده است .
از آنجا که اسکله برگشتی در حال حاضر یکی از اسکلههای عملیاتی بندر است و با توجه به تبعات عملیاتی ، اجرایی و مالی این رویکرد، ارزیابی فنی موضوع و بررسی تاثیر کاهش طول اسکله برگشتی بر هیدرودینامیک و روند رسوبگذاری بندر به مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی محول شد ، در این مطالعه ، بررسی تاثیر تغییر طول اسکله برگشتی از جنبههای مختلف شامل موارد زیر مورد بررسی قرار گرفته است .
اهداف این مطالعه شامل بررسی تاثیر حذف یا کاهش طول اسکله برگشتی بر نفوذ امواج به کانال بندر و تامین آرامش اسکلههای شماره ۱ تا ۹، رژیم جریان حوضچه و کانال بندر ، الگوی شکلگیری گردابهها و تامین آرامش اسکلهها در برابر سرعت جریانات، الگوی رسوبگذاری در حوضچه و کانال بندر ، شرایط ناوبری از نظر مسیر تردد ، دایره چرخش و نحوه پهلوگیری و جدا شدن شناورها از اسکلهها ، کاربری و بهرهوری عملیاتی اسکله (حداقل طول لازم برای حفظ کاربری عملیاتی) است .
سیده معصومه صداقی - عضو هیات علمی و رئیس بخش حمل و نقل دریایی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی