استفاده از هوش مصنوعی برای معاینه فنی خودکار خودرو
سیستم خودکار معاینه فنی خودرو ، توسعه یافته توسط شرکتی با نام UVEye ، تا به اینجا در ۳۰۰ نمایندگی در نقاط مختلف آمریکا به کار گرفته شده است . بهکارگیری این تکنولوژی هم افزایش بازدهی نمایندگیها در ارائه خدمات به مشتریان را به دنبال داشته و هم زمان انتظار مشتریان برای رفع نیاز خود را کاهش داده است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، استفاده از هوش مصنوعی برای معاینه فنی خودکار خودرو کلید خورده است و احتمالاً مکانیکها از این به بعد باید نگران آینده شغلی خود باشند .
هوش مصنوعی که این روزها تب و تاب آن داغ است ، به خودروها هم وارد شده است و در حوزههای مختلف ، از پردازشهای سیستم رانندگی خودکار تا سیستم اطلاعات و سرگرمی ، میتوان اثر آن را دید . با وجود این ، نفوذ هوش مصنوعی به همینجا ختم نمیشود و جدیدترین اخبار خودرو حکایت از این دارند که در برخی از نمایندگیها یک تکنولوژی جدید برای عیبیابی خودروها به کار میرود؛ یک تکنولوژی کاربردی که احتمالاً باعث نگرانی مکانیکها شود .
استفاده از تکنولوژی معاینه فنی خودکار خودرو در آمریکا
سیستم خودکار معاینه فنی خودرو ، توسعه یافته توسط شرکتی با نام UVEye ، تا به اینجا در ۳۰۰ نمایندگی در نقاط مختلف آمریکا به کار گرفته شده است . بهکارگیری این تکنولوژی هم افزایش بازدهی نمایندگیها در ارائه خدمات به مشتریان را به دنبال داشته و هم زمان انتظار مشتریان برای رفع نیاز خود را کاهش داده است .
فرایند معاینه این سیستم کمتر از ۱ دقیقه زمان میبرد . کافی است مشتری با خودرو خود وارد یک اسکنر بزرگ شود که تصاویری از خودرو از زوایای مختلف از جمله زیر بدنه تهیه میکند . تصاویر به دست آمده به هوش مصنوعی سپرده میشود تا وجود هرگونه نقصی در نمای بیرونی ، تایرها و اجزای مکانیکی قابل رویت را تشخیص بدهد . پس از گذشت ۳۰ تا ۴۵ ثانیه ، گزارشی کامل درباره وضعیت خودرو به مشتری ارائه میشود .
رسانه KTNV این فرایند را به امآرآی خودروها تشبیه میکند. مدیر نمایندگی کادیلاک در لاس وگاس هم که از تکنولوژی معاینه فنی خودکار ماشین برای ارائه خدمات به مشتریان خود استفاده کرده است میگوید عملکرد این سیستمِ مبتنی بر هوش مصنوعی دقت بالایی دارد ؛ حتی در برخی از مواقع ، عیبهایی را شناسایی میکند که مکانیکها شاید نتوانند تشخیص بدهند .
در مواجهه با هر تکنولوژیِ قدرتگرفته از هوش مصنوعی از جمله سیستم مذکور ، دغدغه از بین رفتن شغلهای مرسوم کنونی مطرح میشود و در این بین ، افزایش بازدهی نیرو انسانی بهلطف همین تکنولوژیها نادیده گرفته میشود . در مورد نمایندگی کادیلاک دیده شده است که استفاده از سیستم خودکار معاینه فنی نه تنها باعث بیکاری مکانیکها نشد ، بلکه به حجم کار آنها هم اضافه کرد ؛ چون حالا باید به تعمیر خودروهایی میپرداختند که شاید خودشان در نگاه اول نمیتوانستند عیب محسوسی را در آنها تشخیص بدهند .