در حال بارگذاری ...
  • از سنگاپور تا ایران ؛ درس‌هایی برای پیشرفت در اقتصاد دریایی

    ایران و سنگاپور هر دو از موقعیت جغرافیایی استراتژیکی برخوردارند . بنادر ایران در خلیج فارس و دریای عمان مانند بندرعباس و چابهار و بندر سنگاپور در تنگه مالاکا ، هر دو نقش کلیدی ژئوپلیتیکی در تجارت جهانی دارند . این موقعیت‌ها امکان دسترسی به بازارهای بزرگ منطقه‌ای را فراهم می‌کنند و پتانسیل بزرگی برای توسعه دارند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، ایران از دیرباز با دارا بودن تاریخچه‌ای چند هزار ساله در صنعت کشتیرانی ، نقش مهمی در تجارت و اقتصاد منطقه داشته است . اولین ناوگان جنگی جهان در دوره هخامنشیان (۵۵۹-۳۳۰ پیش از میلاد) به فرمان کوروش بزرگ به آب انداخته شد . در دوره ساسانیان (۲۲۴-۶۵۱ میلادی) و اوایل اسلام ، بندر سیراف به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری خلیج فارس شناخته می‌شد . در دوره قاجار (۱۷۸۹-۱۹۲۵ میلادی) ، بندر بوشهر به عنوان یک بندر مهم تجاری و نظامی توسعه یافت و  در دوره صفویان (۱۵۰۱-۱۷۳۶ میلادی) ، بندرعباس به عنوان یک بندر استراتژیک توسعه یافت و نامش از “گمبرون” به “بندرعباس” تغییر یافت .

    با این حال و با توجه به این تاریخ غنی و تجربه چند هزار ساله ، امروز بنادر ایران در مقایسه با بنادر همتراز منطقه و جهان چه وزن و جایگاهی دارد ؟ آیا وضعیت و موقعیت بنادر ما مطلوب است ؟ این در حالیست که پس از گذشت هزاران سال ، هنوز به سطح  توسعه یافتگی همانند بنادر پیشرفته‌ای مانند بندر سنگاپور نرسیده‌ایم .

    سنگاپور ، با سرمایه‌گذاری گسترده در زیرساخت‌ها ، بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته و مدیریت کارآمد ، توانسته است به یکی از پرترافیک‌ترین و کارآمدترین بنادر جهان تبدیل شود .

    سنگاپور از اوایل دهه ۱۹۶۰ به دنبال استقلال خود در سال ۱۹۶۵ شروع به انجام تغییرات اساسی در توسعه بندری و اقتصادی کرد . در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، این کشور به طور فعال به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های بندری ، فناوری‌های پیشرفته و مدیریت کارآمد پرداخت که تا به امروز هم ادامه دارد .

    بندر سنگاپور سال‌هاست به عنوان پایتخت درجه‌ یک دریایی شناخته می‌شود . بکارگیری خط‌ مشی‌های مناسب تجارت و قرارگیری در میان آسیا ـ اروپا ، امروز سنگاپور را در جایگاهی قرار داده که ۴۰ سال پیش تصور آن برای کسی امکان پذیرنبود.سنگاپور طی چند دهه به این موفقیت‌ها دست یافته است ، در حالی که ایران ، با وجود تاریخچه‌ی طولانی در این حوزه ، امروزه در وضعیت نامطلوبی قرار دارد .

    این گزارش به بررسی اقدامات و سیاست‌هایی می‌پردازد که می‌تواند بنادر ایران را به سطح بنادر پیشرفته جهان نزدیک کند در حالی که روند جاری بنادر ما این چشم انداز را تداعی نمی کند .

    بررسی تطبیقی بنادر ایران و سنگاپور

    موقعیت جغرافیایی استراتژیک

    ایران و سنگاپور هر دو از موقعیت جغرافیایی استراتژیکی برخوردارند . بنادر ایران در خلیج فارس و دریای عمان مانند بندرعباس و چابهار و بندر سنگاپور در تنگه مالاکا ، هر دو نقش کلیدی ژئوپلیتیکی در تجارت جهانی دارند . این موقعیت‌ها امکان دسترسی به بازارهای بزرگ منطقه‌ای را فراهم می‌کنند و پتانسیل بزرگی برای توسعه دارند .

    سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها

    بندر سنگاپور با سرمایه‌گذاری عظیم در توسعه زیرساخت‌های بندری و لجستیکی، از جمله اسکله‌های مدرن، تجهیزات بارگیری پیشرفته، و پایانه‌های کانتینری بزرگ، به یکی از پرترافیک‌ترین بنادر جهان تبدیل شده است . در مقابل ، بسیاری از بنادر ایران هنوز نیاز به توسعه و نوسازی زیرساخت‌ها دارند.

    استفاده از فناوری‌های پیشرفته

    سنگاپور با به‌کارگیری سیستم‌های مدیریت بنادر هوشمند، اتوماسیون فرآیندها، روباتیک و دیجیتالی‌سازی، بهره‌وری خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. در حالی که ایران استفاده محدودی از این فناوری‌ها داشته و این امر به کاهش بهره‌وری و افزایش زمان بارگیری و تخلیه منجر شده است.

    مدیریت کارآمد و حرفه‌ای

    مدیریت حرفه‌ای و کارآمد با استفاده از بهترین شیوه‌های بین‌المللی و استانداردهای بالا، از جمله عوامل موفقیت بندر سنگاپور است. ایران نیز نیاز به بهبود مدیریت و اجرای استانداردهای بین‌المللی در بنادر خود دارد.

    تسهیل قوانین تجاری و گمرکی

    قوانین تجاری و گمرکی ساده و شفاف در سنگاپور موجب تسهیل و تسریع فرآیندهای تجاری شده است . در حالی که قوانین پیچیده و ناکارآمد در ایران باعث تأخیر و کاهش جذابیت بنادر برای سرمایه‌گذاران خارجی شده است .

    جذب سرمایه‌گذاری خارجی

    سنگاپور با ارائه تسهیلات و مشوق‌های مالیاتی ، محیط جذابی برای سرمایه‌گذاری خارجی ایجاد کرده است . در مقابل ، تحریم‌ها و بی‌ثباتی اقتصادی در ایران مانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی به میزان کافی شده است .

    توجه به پایداری محیط زیست

    سنگاپور با اجرای پروژه‌های پایدار و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست ایفا می‌کند. در حالی که ایران توجه محدودی به مسائل زیست‌محیطی داشته و استفاده کمتری از انرژی‌های تجدیدپذیر در عملیات بندری دارد .

    توصیه‌هایی برای بهبود وضعیت بنادر ایران

    ایران نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی گسترده برای بهبود و نوسازی زیرساخت‌های بندری و تجهیزات مدرن است . این شامل احداث و بهبود پایانه‌های کانتینری ، اسکله‌ها ، انبارها و تجهیزات بارگیری و تخلیه است .

    * بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته و اتوماسیون فرآیندها برای افزایش بهره‌وری و کاهش زمان عملیات در بنادر ایران ضروری است .

    * تسهیل و شفاف‌سازی و تنقیح قوانین تجاری و گمرکی برای جذب سرمایه‌گذاری و تسهیل تجارت باید در اولویت قرار گیرد .

    * آموزش کارکنان و استفاده از نیروی کار ماهر و مدیریت حرفه‌ای می‌تواند به بهبود کارایی بنادر ایران کمک کند .

    * ارائه تسهیلات و مشوق‌های مالیاتی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و همکاری با بنادر پیشرفته جهان باید مورد توجه قرار گیرد .

    * خصوصی‌سازی مدیریت بنادر و ترمینال‌ها می‌تواند با جلب مشارکت بخش خصوصی ، کارایی و رقابت‌پذیری بنادر را افزایش دهد .

    بنادر ایران با داشتن موقعیت جغرافیایی استراتژیک و منابع طبیعی غنی ، پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به مراکز مهم تجارت بین‌المللی دارند . با این حال ، برای رسیدن به سطح بنادر پیشرفته‌ای مانند سنگاپور ، نیازمند سرمایه‌گذاری گسترده در زیرساخت‌ها ، بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته ، بهبود مدیریت و قوانین تجاری ، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و توجه به مسائل زیست‌محیطی هستند .

    با اجرای این توصیه‌ها ، بنادر ایران می‌توانند نقش مهم‌تری در تجارت بین‌المللی ایفا کنند و به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کنند ؛ هر چند عوامل دیگری هم چون تهدیدات ، محرومیت های حاصل از تحریم های ظالمانه باعث شده است علیرغم تلاش های بسیار و سرمایه گذاری های داخلی نتایج مطلوب حاصل نگردد .




    مطالب مرتبط

    کارشناسان معتقدند کابل اکنون به بندر چابهار نه فقط به‌ عنوان یک مسیر تامین کالا ، بلکه به‌ عنوان گزینه‌ای استراتژیک و پایدار نگاه می‌کند ؛ گزینه‌ای که تحت تأثیر ساختار قدرتمند و رو به توسعه آن در ایران ، می‌تواند وابستگی افغانستان به مسیرهای غیرقابل‌ اعتماد گذشته را کاهش ...

    |

    در پی رخدادهای اخیر کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی (MEPC/ES) و شکسته‌شدن اجماع کشورهای اروپایی بر سر چارچوب Net-Zero، صنعت کشتیرانی جهان با تحولات کم‌سابقه ژئوپولیتیکی و سیاسی روبه‌رو شده است ؛ شرایطی که مدیران این صنعت را به بازنگری اساسی در استراتژی‌ها و سازگاری سریع با نظم ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در ۱۱ اکتبر ۲۰۲۵ سه نهاد کلیدی دولت ایالات متحده آمریکا ، وزارت امور خارجه ، وزارت انرژی و وزارت حمل‌ونقل در بیانیه‌ای ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، عملیات اجرایی بزرگ‌ترین پروژه ریلی بنادر کشور در قالب اصلاح هندسی شانتینگ‌ یارد شمالی بندر امام خمینی(ره) با اعتبار کل ...

    |

    نمایشگاه حمل‌ونقل و لجستیک فرصت مغتنمی برای معرفی ظرفیت‌های مناطق آزاد است . ما به‌دنبال جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل و لجستیک هستیم تا علاوه بر توسعه منطقه ، اهداف کلان اقتصادی کشور نیز محقق شود .

    |

    نظرات کاربران