افزایش سرعت ترانزیت و حمل مسافر با بهرهبرداری از راهآهن یزد - اقلید
همواره تاکید رئیسجمهوری فقید بر این بود که توسعه ترانزیت میتواند بهاندازه نفت در کشور درآمد داشته باشد و همه برنامههای کلان پروژه ایران راه از جمله توسعه زیرساختها چه در خطوط ریلی و چه در بخش جادهای و هم در بخش توسعه نرمافزارها و تسهیل تردد کالا و مسافر در پایانههای مرزی بر این مبنا قرار گرفته است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی گفت : با بهرهبرداری از خط ریلی یزد - اقلید ، زمان مسیر ریلی شیراز به مشهد ۴ ساعت کاهش پیدا میکند و این کاهش اثرات مهمی در صرفهجویی انرژی و زمان و همچنین افزایش سرعت حمل بار و مسافر را در این مسیر دارد .
مهرداد بذرپاش در حاشیه بهرهبرداری از راهآهن یزد - اقلید ، ضمن تسلیت حادثه شهادت آیتالله رئیسی و همراهانش ، پروژه راهآهن یزد – اقلید را یکی از پروژههای مورد تأکید رئیسجمهوری فقید کشورمان خواند و اظهار کرد : عملیات تکمیلی خط ریلی و بهرهبرداری از راهآهن یزد – اقلید عملیات بزرگی بود که در ۲ سال اخیر بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است . مسیر راهآهن اقلید – یزد به طول ۲۷۰ کیلومتر است که ۲۴۵ کیلومتر از طول مسیر این راهآهن در محدوده استان یزد و بقیه در حوزه استحفاظی استان فارس قرار دارد .
بذرپاش ادامه داد : یزد به عنوان یکی از استانهای مهم صاحب بار که به دلیل وجود معادن مختلفی که در این استان قرار دارد ، برای فعالان صنعت ریلی استان جذابی است و باید این صنعت در منطقه توسعه بیشتری پیدا کند .
تکمیل استگاههای ناتمام و رفع ایرادات راهآهن اقلید – یزد
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد : در این پروژه ۲۷۰ کیلومتری ، ایراداتی وجود داشت و ایستگاههایی نیمهتمام مانده بود که با احداث ۵ ایستگاه و رفع ایرادات موجود ، حرکت قطار باری در این مسیر ریلی از امروز آغاز میشود و پس از ۲ روز نیز اولین قطار مسافری در این مسیر حرکت خواهد کرد .
وی با اشاره به کاهش زمان حدود ۴ ساعتهای که با احداث این خط از مسیر شیراز به سمت مشهد مقدس محقق میشود ، گفت : راهآهن یزد – اقلید یکی از درخواستهای مردم این استان بوده و این کاهش زمان اثرات مختلفی در صرفهجویی انرژی ، زمان و همچنین افزایش امنیت مسافرین و افزایش سرعت جابجایی بار خواهد داشت .
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این که معادن بزگی که در مسیر قرار دارند یکی از بیشترین برخورداران از فواید این خط ریلی خواهند بود ، اظهار کرد : راهاندازی و بهرهبرداری از این خط عظیم ریلی، طرح مثلث طلایی گردشگری ۳ استان اصفهان ، فارس و یزد است که همواره مورد تاکید استانداران این استانها بوده است را تکمیل میکند .
وی ضمن تشکر از قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا و سایر دستاندرکاران این پروژه ، گفت : اتفاق دیگری که رخ میدهد ، میزان توسعه ترانزیتی است و احداث این خطوط ریلی عملاً در راستای کلان پروژه ایران راه را میتواند ترانزیت کالا از مسیر ایران را تسریع کند .
وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت : خبر خوبی هم که برای مردم داریم این است که در ۲ ماهه ابتدای امسال نسبت به ۲ماهه سال گذشته ۵۷ درصد رشد ترانزیت داشتیم و در سال گذشته هم رشد قابل توجهی در این زمینه تجربه شد .
بذرپاش این رشد را بیسابقهای دانست و گفت : رکورد ترانزیت در سال گذشته شکسته شد و با ادامه مسیر رشد ترانزیت در سال ۱۴۰۳ پیشبینی میشود که این رکورد باز هم شکسته شود . همواره تاکید رئیسجمهوری فقید بر این بود که توسعه ترانزیت میتواند بهاندازه نفت در کشور درآمد داشته باشد و همه برنامههای کلان پروژه ایران راه از جمله توسعه زیرساختها چه در خطوط ریلی و چه در بخش جادهای و هم در بخش توسعه نرمافزارها و تسهیل تردد کالا و مسافر در پایانههای مرزی بر این مبنا قرار گرفته است .
وی با اشاره به این که رشد ترانزیت کشور نشان میدهد که مذاکرات مختلف بینالمللی و منطقهای که ریاستجمهوری در رأس آن قرار داشت ، در حال به ثمر نشستن است ، گفت : آمارهای موجود در بخش ترانزیت گواه این موضوع است .
بذرپاش با اشاره به این که در سال ۱۴۰۲ مجموعاً بیش از ۸۴ همت پروژه راه و ریل افتتاح شد که در تاریخ معاصر ما بیسابقه بوده است ، افزود : حدود ۱۹۵ کیلومتر احداث و افتتاح خطوط ریلی ، ۲۳۵ کیلومتر احداث آزادراه و حدود ۸۰۰ کیلومتر نیز بزرگراه افتتاح شده است که این اعداد منابع و حجم اشتغال قابل توجهی به خود صرف میکند و در کنار آن اثرات مستقیمی هم در امنیت تردد و توسعه ترانزیت و تسهیل تردد دارد و اعدادی بیسابقه در تاریخ کشور است .