در حال بارگذاری ...
  • افزایش سرعت ترانزیت و حمل مسافر با بهره‌برداری از راه‌آهن یزد - اقلید

    همواره تاکید رئیس‌جمهوری فقید بر این بود که توسعه ترانزیت می‌تواند به‌اندازه نفت در کشور درآمد داشته باشد و همه برنامه‌های کلان پروژه ایران راه از جمله توسعه زیرساخت‌ها چه در خطوط ریلی و چه در بخش جاده‌ای و هم در بخش توسعه نرم‌افزارها و تسهیل تردد کالا و مسافر در پایانه‌های مرزی بر این مبنا قرار گرفته است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ وزیر راه و شهرسازی گفت : با بهره‌برداری از خط ریلی یزد - اقلید ، زمان مسیر ریلی شیراز به مشهد ۴ ساعت کاهش پیدا می‌کند و این کاهش اثرات مهمی در صرفه‌جویی انرژی و زمان و همچنین افزایش سرعت حمل بار و مسافر را در این مسیر دارد .

    مهرداد بذرپاش در حاشیه بهره‌برداری از راه‌آهن یزد - اقلید ، ضمن تسلیت حادثه شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش ، پروژه راه‌آهن یزد – اقلید را یکی از پروژه‌های مورد تأکید رئیس‌جمهوری فقید کشورمان خواند و اظهار کرد : عملیات تکمیلی خط ریلی و بهره‌برداری از راه‌آهن یزد – اقلید عملیات بزرگی بود که در ۲ سال اخیر بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است . مسیر راه‌آهن اقلید – یزد به طول ۲۷۰ کیلومتر است که ۲۴۵ کیلومتر از طول مسیر این راه‌آهن در محدوده استان یزد و بقیه در حوزه استحفاظی استان فارس قرار دارد .

    بذرپاش ادامه داد : یزد به عنوان یکی از استان‌های مهم صاحب بار که به دلیل وجود معادن مختلفی که در این استان قرار دارد ، برای فعالان صنعت ریلی استان جذابی است و باید این صنعت در منطقه توسعه بیشتری پیدا کند .

    تکمیل استگاه‌های ناتمام و رفع ایرادات راه‌آهن اقلید – یزد

    وزیر راه و شهرسازی توضیح داد : در این پروژه ۲۷۰ کیلومتری ، ایراداتی وجود داشت و ایستگاه‌هایی نیمه‌تمام مانده بود که با احداث ۵ ایستگاه و رفع ایرادات موجود ، حرکت قطار باری در این مسیر ریلی از امروز آغاز می‌شود و پس از ۲ روز نیز اولین قطار مسافری در این مسیر حرکت خواهد کرد .

    وی با اشاره به کاهش زمان حدود ۴ ساعته‌ای که با احداث این خط از مسیر شیراز به سمت مشهد مقدس محقق می‌شود ، گفت : راه‌آهن یزد – اقلید یکی از درخواست‌های مردم این استان بوده و این کاهش زمان اثرات مختلفی در صرفه‌جویی انرژی ، زمان و همچنین افزایش امنیت مسافرین و افزایش سرعت جابجایی بار خواهد داشت .

    وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این که معادن بزگی که در مسیر قرار دارند یکی از بیشترین برخورداران از فواید این خط ریلی خواهند بود ، اظهار کرد : راه‌اندازی و بهره‌برداری از این خط عظیم ریلی، طرح مثلث طلایی گردشگری ۳ استان اصفهان ، فارس و یزد است که همواره مورد تاکید استانداران این استان‌ها بوده است را تکمیل می‌کند .

    وی ضمن تشکر از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و سایر دست‌اندرکاران این پروژه ، گفت : اتفاق دیگری که رخ می‌دهد ، میزان توسعه ترانزیتی است و احداث این خطوط ریلی عملاً در راستای کلان پروژه ایران راه را می‌تواند ترانزیت کالا از مسیر ایران را تسریع کند .

    وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت : خبر خوبی هم که برای مردم داریم این است که در ۲ ماهه ابتدای امسال نسبت به ۲ماهه سال گذشته ۵۷ درصد رشد ترانزیت داشتیم و در سال گذشته هم رشد قابل توجهی در این زمینه تجربه شد .

    بذرپاش این رشد را بی‌سابقه‌ای دانست و گفت : رکورد ترانزیت در سال گذشته شکسته شد و با ادامه مسیر رشد ترانزیت در سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی می‌شود که این رکورد باز هم شکسته شود . همواره تاکید رئیس‌جمهوری فقید بر این بود که توسعه ترانزیت می‌تواند به‌اندازه نفت در کشور درآمد داشته باشد و همه برنامه‌های کلان پروژه ایران راه از جمله توسعه زیرساخت‌ها چه در خطوط ریلی و چه در بخش جاده‌ای و هم در بخش توسعه نرم‌افزارها و تسهیل تردد کالا و مسافر در پایانه‌های مرزی بر این مبنا قرار گرفته است .

    وی با اشاره به این که رشد ترانزیت کشور نشان می‌دهد که مذاکرات مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای که ریاست‌جمهوری در رأس آن قرار داشت ، در حال به ثمر نشستن است ، گفت : آمارهای موجود در بخش ترانزیت گواه این موضوع است .

    بذرپاش با اشاره به این که در سال ۱۴۰۲ مجموعاً بیش از ۸۴ همت پروژه راه و ریل افتتاح شد که در تاریخ معاصر ما بی‌سابقه بوده است ، افزود : حدود ۱۹۵ کیلومتر احداث و افتتاح خطوط ریلی ، ۲۳۵ کیلومتر احداث آزادراه و حدود ۸۰۰ کیلومتر نیز بزرگراه افتتاح شده است که این اعداد منابع و حجم اشتغال قابل توجهی به خود صرف می‌کند و در کنار آن اثرات مستقیمی هم در امنیت تردد و توسعه ترانزیت و تسهیل تردد دارد و اعدادی بی‌سابقه در تاریخ کشور است .




    مطالب مرتبط

    توافقات انجام شده در نشست‌های کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان طی یک سال گذشته ، منجر به افزایش دادوستد دو کشور شده ؛ به گونه‌ای که کشور پاکستان با سهم ۴.۲ درصدی از کل صادرات کشور ، جایگاه ششم مقاصد صادراتی ایران را به خود اختصاص داده و این در حالی است که در ...

    |

    خط ریلی شیراز - بوشهر یکی از خطوط اصلی ریلی محور شمال - جنوب است که سیر جابه‌جایی کالا به ویژه در منطقه بزرگ نفتی عسلویه را تسهیل و تسریع می‌کند و نقش حیاتی در توسعه این دو استان به طور خاص و نیز تکمیل زنجیره کریدوری شمال - جنوب خواهد داشت .

    |

    حوزه اقتصاد دریامحور مورد تاکید رئیس‌جمهور شهید بوده و در سیاست‌های رهبر معظم انقلاب به آن تاکید شده است و یکی از امیدهای توسعه آینده کشور است .

    |

    پروژ‌های افتتاح شده در استان هرمزگان شامل بهره‌برداری از بندر بوموسی ، بهره‌برداری از بندر سیریک ، آغاز ارائه خدمات دریایی در مجتمع بندری مکران در منطقه کوه مبارک ، احداث ساختمان مرکز ICT ، ‌ ساخت ۵ فروند اسکله شناور مسافری و مرکز خدمات دریایی و بندری بندر شهید رجایی به ارزش ...

    |

    از ابتدای دولت سیزدهم حدود یک هزار کیلومتر راه روستایی در سیستان و بلوچستان به غیر از عملیات بهسازی و روکش آسفالت احداث شده است ، در واقع به طور متوسط روزی یک کیلومتر راه روستایی در این استان ساخته شده است .

    |

    نظرات کاربران