بهره برداری از راه آهن باکو - تفلیس - قارص تا دو هفته دیگر
به گزارش پرتال حمل و نقل ، قطارهای باری در امتداد راه آهن تازه بازسازی شده باکو - تفلیس - قارس (BTK) در ۲۰ مه ۲۰۲۴ شروع به حرکت خواهند کرد. به گفته روشن رستم اف، رئیس راه آهن آذربایجان (ADY) ، برنامه این است که این خط به شریان اصلی کریدور میانی تبدیل شده و حمل و نقل ریلی اوراسیا را تقویت کند .
رستم اف در گفت و گو با خبرگزاری آذربایجانی آذرتاگ اشاره کرد که کار در سمت گرجستان به تازگی تکمیل شده است و در این ماه باید یک سرمایه گذاری مشترک بین گرجستان و آذربایجان برای مدیریت راه آهن BTK ایجاد شود .
خط BTK از بندر باکو در آذربایجان و تفلیس پایتخت گرجستان و شهر قارص ترکیه میگذرد که در سال ۲۰۱۷ افتتاح شد و پروژه ارتقاء آن در سال ۲۰۲۲ با هزینه کل حدود ۱۰۰ میلیون یورو راه اندازی شد . اقدامات ارتقا شامل ساخت یک خط راه آهن به طول ۶۱ کیلومتر و ۹۸ کیلومتر خطوط ارتباطی ، ۱۷۲ کیلومتر سیم ۱۰ کیلوولت و ۳۳۸ کیلومتر کابل فیبر نوری بود .
یکی دیگر از پروژه های بزرگ مرتبط با BTK ، ساخت یک مجتمع لجستیکی ۱۱۰ هکتاری در آخالکلاکی ، نزدیک مرز گرجستان و ترکیه بود . اگر راه آهن BTK با حداکثر ظرفیت جدید خود مورد بهره برداری قرار گیرد ، ترافیک در امتداد آن می تواند از یک به پنج میلیون تن در سال افزایش یابد .