بررسی آخرین وضعیت راهآهن چابهار - زاهدان
به گزارش پرتال حمل و نقل ، آخرین وضعیت راهآهن چابهار - زاهدان در دومین نشست تخصصی کارگروه پژوهش ابتکار ایران راه با حضور اعضا و نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت .
دومین نشست تخصصی کارگروه پژوهش ابتکار ایران راه به همت مرکز توسعه و سیاست های راهبردی وزارت راه و شهرسازی روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه با حضور اعضا و نمایندگان با هدف بررسی کریدور شمال - جنوب و ارائه ای از جانب نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در خصوص راه آهن چابهار - زاهدان برگزار شد .
در گزارش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل پیرامون راه آهن چابهار - زاهدان ، آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه در بخش زیرسازی و روسازی خط ، همچنین ایستگاههای تشکیلاتی و مسافربری ارائه شد .
سپس عملکرد مالی پروژه طی ۱۰ سال گذشته در دو بخش ۹۲ تا ۹۸ و از ۹۸تا ۱۴۰۳ با حضور اعضا و نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت و نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل رقم مورد نیاز برای عملیات اجرایی سال جاری را اعلام کرد .
در ادامه این نشست ، موضوعات مختلفی در ابعاد گسترده تر همچون میزان بهرهوری راهآهن چابهار - زاهدان ، میزان بار قابل حمل در این خط و ظرفیت بندر شهید بهشتی ، نحوه اتصال ریل - بندر ، نقش راه آهن چابهار - زاهدان در کریدورهای داخلی و بین المللی ، امکان توسعه خطوط دوم و بیشتر در کوتاه مدت و بلند مدت ، ظرفیت های سرمایه گذاری بین المللی و مراکز بار موجود در مجاورت این خط آهن مورد بررسی قرار گرفت .
محمدحسین سروش سرپرست مرکز توسعه سیاستهای راهبردی وزارت راه و شهرسازی در این جلسه با اشاره به تاریخچه راه آهن چابهار - زاهدان گفت : این پروژه از سال ۱۳۰۴ در دستور کار دولت بوده و امید است با تدابیر وزیر راه و شهرسازی و برنامهریزیهای انجام شده در سال ۱۴۰۴ تکمیل و آماده بهره برداری شود .
وی افزود : در جلسات بعدی ، بندر شهید بهشتی با حضور نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی و نقش مبدا - مقصدی و اتصالی ایران مورد بررسی قرار میگیرد . از نشست های تخصصی کارگروه پژوهش ابتکار ایران راه ، گزارهها استخراج و پایش می شوند و حل مساله صورت میگیرد .