در حال بارگذاری ...
  • خلبانی ؛ حرفه‌ ای زیبا ، جذاب و پرهزینه

    خلبانی یعنی عشق به پرواز در پهنه آسمان با استفاده از قوانین طبیعت برای رها شدن از بند زمین و رسیدن به این زیبایی بی‌نهایت و تفکر بیشتر در مخلوقات خداوند متعال است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، خلبان رحیم کاشف علیپور گفت : خلبانی حرفه‌ای جذاب و با ظاهری وسوسه‌انگیز برای جوانان و علاقه‌مندان به صنعت هوانوردی است با این حال هزینه‌های بالایش باعث عدم حضور بسیاری از نخبگان جوان کشور در این حرفه‌ شده است .

    کمتر کسی هست که در دوران کودکی و نوجوانی رویای پرواز و عشق خلبان شدن را در سر نداشته باشد، اما تقریبا تعداد اندکی از آن افراد ، خوش شانس هستند و به آرزویشان می‌رسند چرا که این شغل ، جدای از دیسیپلینی که دارد اما بسیار پرهزینه است و البته در ایران به نسبت سایر کشورها ، درآمد کمتری هم دارد. شغلی که با وجود وجهه جذابش اما پر استرس است . در حقیقت کسی که هدایت یک پرنده آهنی و غول پیکر را می‌پذیرد باید شرایط ویژه‌ای هم داشته باشد . در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران این شغل پرمخاطره و جذاب بر عهده اندک افرادی است که مسئولیت خلبانی هواپیمای فلایت چک را دارند .

    کاپیتان رحیم کاشف‌علیپور به مناسبت روز خلبان اظهار کرد : خلبانی یعنی عشق به پرواز در پهنه آسمان با استفاده از قوانین طبیعت برای رها  شدن از بند زمین و رسیدن به این زیبایی بی‌نهایت و تفکر بیشتر در مخلوقات خداوند متعال است .

    وی با اشاره به دشواری‌ها و مخاطرات شغل خلبانی گفت : این حرفه جز مشاغل سخت دنیا است اما با تدوین قوانین و مقررات و بروزرسانی مداوم آن ، آموزش‌های لازم پرسنل هوانوردی ، احتمال وقوع سوانح کاهش یافته و قوانین سخت‌گیرانه سازمان هواپیمایی جهانی باعث افزایش ضریب ایمنی و آسودگی خاطر مردم بابت استفاده از هواپیما شده است .

    کاپیتان کاشف علی‌پور در خصوص تفاوت میان هواپیماهای نظامی ، مسافری و وارسی پروازی افزود : تمام هواپیماها اعم از نظامی  و غیر نظامی تقریبا از یک اصول مشخص پرواز پیروی می‌کنند اما هریک از آن‌ها ماموریت متفاوتی بر اساس نوع و مشخصات خاص هواپیما دارند .

    کاشف‌علیپور تصریح کرد : هواپیمای نظامی باید سرعت و قدرت تهاجمی و قدرت مانور بالایی داشته باشد و با توجه به استفاده از ادوات جنگی و نوع و دقت پرواز در این هواپیماها ، خلبان آن باید از شرایط پزشکی و آمادگی جسمانی به مراتب بهتر و بالاتری نسبت به خلبانان دیگر بهره‌مند باشد .

    همچنین خلبانان هواپیماهای غیرنظامی ماموریتی به مراتب متفاوت‌تر از خلبان هواپیمای نظامی دارند و باید بیش از هرچیز حافظ سلامت و راحتی و ایمنی مسافران و سرنشینان هواپیما باشند .

    وی در خصوص تفاوت میان خلبان مسافری و وارسی پروازی گفت : خلبانان وارسی پروازی ماموریت ویژه و مخاطره آمیزی بر عهده دارند و ضمن پرواز در ارتفاعات پایین و انجام مانورهای خاص باید از آموزش‌های ویژه و توان جسمی بالایی برخوردار باشند . پرواز فلایت چک در زمره پروازهای با ریسک بالا محسوب می‌شود و نیاز به دقت عمل بالای خلبان دارد .

    کاشف‌‌ علیپور با اشاره به چک دستگاه‌های کمک ناوبری و طرح‌های پروازی توسط خلبانان و کروی پروازی هواپیمای وارسی پروازی گفت : این خلبانان و کروی پروازی شامل مهندسان و متخصصان فلایت چک خط‌شکنان صنعت هوانوردی هستند و تمام خطرات را به جان می‌خرند تا یک طرح یا دستگاه کمک ناوبری برای اولین بار چک پروازی شود و پس از تایید برای استفاده سایر خلبانان صنعت هوایی مورد استفاده قرار گیرد .

    کاشف‌علیپور با اشاره به چالش‌های شغل خلبانی گفت : میزان پایین دستمزد و تحریم‌های ظالمانه که صنعت هوانوردی و به‌خصوص هواپیماها و تجهیزات وابسته به آن را تحت تاثیر قرار داده ، دو چالش اساسی است که خلبانان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند .

    وی در خصوص میزان دستمزد خلبانان در ایران افزود : علاقه به پرواز است که خلبانان را در این حرفه نگه می دارد. درآمد خلبانان مسافری در کشور ما یک هشتم سایر کشورهای دنیا است . این درحالی است که دستمزد خلبانان فلایت چک و معلم خلبانان زحمتکش مراکز آموزش هوانوردی حدودا یک پنجم خلبانان مسافری کشور است .

    وی در خصوص سایر مولفه‌های این حرفه، شرایط پزشکی و سطح دانش کافی و مناسب را دو فاکتور مهم برای خلبان شدن دانست و گفت : بسیاری از نوجوانان و جوانان کشور علاقه‌مند به شغل خلبانی هستند اما هزینه‌های بسیار بالای آموزش خلبانی باعث عدم حضور بسیاری از نخبگان جوان کشور در این حرفه شده است . در همین راستا دارا بودن شرایط پزشکی و صلاحیت‌های اشاره شده در انکس یک ایکائو و قوانین مربوطه در بخش پرسنل هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از جمله شروطی است که علاقه‌مندان به این حرفه باید از آن برخوردار باشند .

    وی گفت : علاوه بر موارد اشاره شده ، علاقه‌مندان به حرفه خلبانی می‌توانند با مدرک دیپلم به مدارس خلبانی یا دانشگاه‌های مریوطه مراجعه کرده و پس از گذراندن دوره‌های تئوری و پروازی لازم ، پله‌های ترقی را در حوزه خلبانی طی کنند .

    کاشف‌علیپور در خصوص مرکز وارسی پروازی و خدمات هوایی گفت : این مرکز از سال ۱۳۱۸ فعالیت خود را آغاز کرده و امروز درحالی به‌عنوان قدیمی‌ترین مرکز آموزشی هوانوردی و خدمات هوایی در ایران و خاورمیانه معرفی می‌شود که یکی از وظایف حساس آن تربیت خلبان است و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز به‌عنوان یک خلبان ارشد و دلسوز صنعت هوایی نگاه ویژه‌ای به آن دارد .

    گفتنتی است ؛ رحیم کاشف‌علیپور ، مهندس هواپیما و کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک است و از اساتید با سابقه آموزش‌های خلبانی ، دارای سابقه مدیریت و پرواز در مراکز و شرکت‌های هواپیمایی تجاری کشور و معلم خلبان منتخب هواپیماهای فلایت چک و همچنین هواپیماهای آموزشی است .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ سرپرست شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ، دومین روز کاری خود را از فرودگاه بین‌المللی مهرآباد آغاز کرد . ...

    |

    اکنون ۱۷ شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی در ۱۴ مسیر پروازهای خود از فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز را انجام می‌دهند .

    |

    برای ارتقا جایگاه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران باید از چند صدایی پرهیز و با تک صدایی و تعامل شاهد اقدامات ارزنده همه همکاران در این شرکت باشیم .

    |

    خرید و نوسازی تجهیزات مورد نیاز در دستور کار شرکت فرودگاه‌ها قرار گرفته تا با حمایت وزیر محترم راه و شهرسازی و برنامه‌ریزی مناسب بتوانیم از سرمایه‌های شرکت فرودگاه‌ها بیش از پیش صیانت و نگهداری کنیم .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی در حکمی " محمد امیرانی " را به‌ عنوان سرپرست شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ...

    |

    نظرات کاربران