ثبت هوشمند تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری در جاده های استان مازندران
با توجه به اینکه یکی از علل اصلی تخریب رویه راهها و ابنیه آن اضافهبار وسایل نقلیه سنگین است ؛ لذا کنترل و شناسایی وسایل نقلیه سنگینی که دارای اضافه بار غیرمجاز هستند اهمیت بالایی در حفظ راه و کاهش هزینههای نگهداری آن دارد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان مازندران اظهار کرد : در فروردینماه سال جاری سامانههای هوشمند توزین در حال حرکت استان بیش از ۱۷۹ هزار تردد از وسایل نقلیه باری را رصد و پایش کرده و بیش از ۱۹ هزار تخلف اضافه تناژ بالای ۱۰ درصد مجاز شناسایی شده است این میزان از تخلفات معادل بیش از ۱۰ درصد تردد وسایل نقلیه سنگین بوده که عدد قابل توجهی است .
حسن جهانیان مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان مازندران گفت : با توجه به اینکه یکی از علل اصلی تخریب رویه راهها و ابنیه آن اضافهبار وسایل نقلیه سنگین است ؛ لذا کنترل و شناسایی وسایل نقلیه سنگینی که دارای اضافه بار غیرمجاز هستند اهمیت بالایی در حفظ راه و کاهش هزینههای نگهداری آن دارد .
وی اظهار کرد : بدین منظور اداره مدیریت راههای اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان مازندران کریدورهای اصلی حمل بار در استان را مجهز به سامانه هوشمند توزین در حال حرکت کرده است . مهمترین شاخصه سامانه توزین در حال حرکت WIM کنترل وزن وسایل نقلیه در حال حرکت بدون نیاز به توقف آنهاست که مزایایی چون عدم اتلاف زمان ، صرفهجویی سوخت و حذف نیروی انسانی را به همراه دارد .
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان مازندران گفت : این سامانه با استفاده از حسگرهای نصب شده در سطح جاده وسایل نقلیه متخلف دارای اضافه تناژ را به صورت هوشمند شناسایی کرده و اطلاعات آن را به صورت برخط به پاسگاه پلیس راه ارسال میکند . در مرحله بعد در باسکولهای ثابت پلیس راه وسیله نقلیه خاطی به طور دقیق وزن شده و نسبت به اعمال مقررات از جمله اعمال جریمه ، تخلیه بار و معرفی راننده و شرکت متخلف به کمیسیون رسیدگی به تخلفات ناوگان باری در این اداره کل اقدام میشود .
وی در خاتمه افزود : از دیگر مزایای استفاده از این تکنولوژی شناسایی تخلف سرعت وسایل نقلیه سنگین ، شناسایی وسایل فاقد بار نامه و مجوز حمل بار و تشکیل پایگاه آماری جامع از حملونقل بار در استان جهت برنامهریزی و مدیریت بر آن است .