رشد پیوسته شاخص حمل ریلی بار در سه سال گذشته
مقایسه حمل بار در سال ۹۹ که به علت کرونا و کاهش شدید مسافر ، تقریبا کل ناوگان و خط به حمل بار اختصاص یافت با سال های دیگر که شرایط حمل مسافر عادی بوده و حتی ناوگان باری هم به حوزه مسافری اختصاص پیدا کرد ، منطقی نیست .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، در شبکه ریلی که خطوط بار و مسافر مشترک است ، ملاک فنی ، شاخص کل حمل و نقل است که شامل مجموع نفر کیلومتر و تن کیلومتر است و برخلاف اظهارنظرهای غیرکارشناسی در هر دو سال گذشته با رشد قابل توجه همراه بوده است .
مرتضی جعفری معاون بازرگانی و بهرهبرداری راهآهن ج.ا.ا با اشاره به اقدامات اصلاحی صورت گرفته در حوزه حمل بار گفت : من از سال ۹۸ مسئولیت معاونت بازرگانی و بهره برداری راه آهن را بر عهده دارم و بهره برداری از شبکه ریلی در ایران بین حوزه بار و مسافر مشترک است . مقایسه حمل بار در سال ۹۹ که به علت کرونا و کاهش شدید مسافر ، تقریبا کل ناوگان و خط به حمل بار اختصاص یافت با سال های دیگر که شرایط حمل مسافر عادی بوده و حتی ناوگان باری هم به حوزه مسافری اختصاص پیدا کرد ، منطقی نیست .
جعفری افزود : مقصر دانستن راه آهن دولت سیزدهم درباره کاهش حمل بار ریلی نسبت به سال ۹۹ بی انصافی نسبت به مدیریت راه آهن و بی صداقتی نسبت مردم است . چرا که هر سازمان دارای شاخص های متعددی بوده و سنجش آن بر اساس داده ها و ستاندهها بایستی انجام شود . در راهآهن نیز بررسی شاخص های لکوموتیو و زیرساخت و اعتبارات واگذار شده در سال های مختلف و با در نظر گرفتن اثرات تورمی خود گویای بهبود عملکرد در سرجمع شاخص ها میباشد . فرد منتقدی که هیچ گونه سابقهای در راهآهن ندارد به دروغ از انتصاب سیاسی یا رفاقتی در راهآهن سخن می راند در حالیکه بر خلاف رویه سابق مدیران عامل ، از شش معاون راهآهن پنج معاون حضور دارند . متاسفانه چنین افرادی با کتمان و بعضا وارونه جلوه دادن حقیقت ، کاهش در برخی شاخص های محلی را بزرگنمایی نموده و چشم را بر شاخصهای فنی و مرسوم در راهآهن های دنیا می بندند .
وی با اشاره به ثبت رکورد جدید جابجایی مسافر ریلی گفت : در شبکه ریلی که خطوط بار و مسافر مشترک است ، ملاک فنی ، شاخص کل حمل و نقل است که شامل مجموع نفر کیلومتر و تن کیلومتر است و برخلاف اظهارنظرهای غیرکارشناسی در هر دو سال گذشته با رشد قابل توجه همراه بوده است .