پیشبینی افزایش ۳ تا ۵ درصدی مسافران هوایی در نوروز / ۵۶ فرودگاه کشور آماده خدمت رسانی به مسافران هستند
شرکتهای هواپیمایی در چارچوب آییننامه حقوق مسافر باید تمهیدات لازم را در صورت بروز تاخیر پروازها برنامهریزی کنند و نمایندگانشان برای پاسخگویی در ترمینالها حضور داشته باشند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر ، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از پیشبینی سه الی پنج درصدی اعزام و پذیرش مسافران در تعطیلات نوروزی خبر داد و گفت : در ۵۶ فرودگاه کشور آمادگی پذیرش هر تعداد پرواز راکه مجوز از سازمان هواپیمایی دریافت کرده باشد ، داریم .
کاپیتان نخجوانی در کنفرانس خبری با رسانهها که بهمنظور آغاز عملیات نوروزی در فرودگاههای کشور برگزار شد ، ضمن اعلام این مطلب گفت : تمامی امکانات و زیرساختهای فرودگاهی به منظور اعزام و پذیرش فراهم شده و کلیه فرودگاهها آمادگی خدمترسانی به مسافران را دارند . پایش کیفیت خدمات فرودگاهی بر اساس معیارهای بینالمللی پس از یک دوره وقفه همزمان با افتتاح پروژههای فرودگاه مشهد با حضور وزیر راه و شهرسازی در این فرودگاه همزمان با سفرهای نوروزی آغاز میشود . پیشبینی میشود با افزایش سه تا پنج درصدی اعزام و پذیرش مسافران در بخش هوایی روبرو باشیم و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر با پروازهای داخلی جابجا شوند .
مدیرعامل شرکت فرودگاهها همچنین بر اتخاذ تدابیر لازم از سوی شرکتهای هواپیمایی برای جلوگیری از تاخیرات پروازی تاکید کرد و گفت : شرکتهای هواپیمایی در چارچوب آییننامه حقوق مسافر باید تمهیدات لازم را در صورت بروز تاخیر پروازها برنامهریزی کنند و نمایندگانشان برای پاسخگویی در ترمینالها حضور داشته باشند .
وی در خصوص مطالبات شرکت فرودگاهها نیز اظهار داشت : حدود ۸۰ درصد ایرلاینها به شرکت فرودگاهها بدهکار هستند که تقریبا ۲۰۰۰ میلیارد تومان است و پیگیری مطالبات از شرکتها برای رعایت حقوق مردم بعد از تعطیلات نوروز پیگیری خواهد شد .
کاپیتان نخجوانی همچنین درباره آخرین وضعیت فرودگاه کنارک گفت : طبق توافق بین مسئول دولت در بحث چابهار ، فرمانده کل ارتش و وزارت راه ، موافقتنامه سهجانبه در موضوع فرودگاه کنارک امضا شد که در مرحله اخذ مجوز از ستاد کل نیروهای مسلح است تا پس از تصویب در اختیار بخش غیرنظامی هوایی قرار گیرد .
مدیرعامل شرکت فرودگاهها با اشاره به عدم افزایش تعرفههای فرودگاهی گفت : چندین سال است با وجود افزایش تورم و غیره، تعرفه فرودگاهها افزایش نیافته است ، پیشنهادات ارائه شده است اما تصویب نشده است و سایر دستگاهها باید مجوز دهد و ما تابع سیاست دولت در تنظیم نرخ تعرفه هستیم .
وی همچنین درباره حضور حجاببانها در فرودگاههای کشور و نحوه انتخاب این افراد و آموزشهای لازم به حجاببانها برای رفتار با مسافران با توجه به همزمانی ایام نوروز با ایام ماه رمضان تاکید کرد : حضور حجاببان در فرودگاههای کشور تابع قوانین و مقررات کشور است و این افراد از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر انتخاب میشوند و در تمام بخشهای ارشاد و انتظامی رفتار افراد تابع مقررات تعیین شده است . رفتار با مسافران باید در چارچوب متانت اسلامی باشد و تاکنون هم با تنشی مواجه نبودیم .
عملیات عمرانی فرودگاهها تا پایان سفرهای نوروزی تعطیل میشوند
در ادامه این نشست همچنین محمدحسین آجیلیان مشاور امور اجرایی مدیرعامل شرکت فرودگاهها و مسئول ستاد عملیات نوروزی نیز گفت : از بهمن ماه جلسات سفر در حوزه معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی و سپس وزارت راه و شهرسازی شکل گرفته است و ایرادات سالهای قبل برطرف و ابلاغ شده است .
وی ادامه داد : ستاد تسهیلات نوروزی با تشکیل کمیتههای تخصصی با ارگانهای امنیتی و خدماتدهنده برگزار شد و آیین نامه سفرهای نوروزی به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شده است . عملیات عمرانی تا پایان سفرهای نوروزی تعطیل می شوند و طبق اعلام سازمان هواشناسی، بارشهایی پیشبینی شده است و احتمال تاخیر در برخی پروازها وجود دارد .
وی با بیان اینکه به دنبال سفر ایمن و شاد در فرودگاهها هستیم. اظهار داشت: در فرودگاهها یک میز پاسخگویی در نظر گرفته شده است که ایرلاینها می بایست به مردم پاسخگو باشند .
مشاور اجرایی مدیرعامل شرکت فرودگاهها گفت: غرفههای مستقر در ترمینالهای فرودگاهی مطابق با قوانین باید قیمت گذاری را انجام دهند .
۲۴ ساعته پاسخگوی مردم هستیم
کاپیتان افشاری مجری طرح و مسئول پروژه کیفیت خدمات فرودگاهی در ادامه این نشست گفت : طرح سنجش و پایش کیفیت خدمات فرودگاهی با محوریت فرودگاههای پرترافیک و بین المللی در حوزه اصلی ارائه خدمات در راستای افزایش رضایتمندی مسافران راهاندازی شده و به طور مستمر در طول نوروز و ایام سال اجرا خواهد شد .
وی ادامه داد : سامانه پیامکی ۱۰۰۰۷۰۶۹ برای دریافت پیشنهادات و نظرات مسافران هوایی راهاندازی شده است و آماده دریافت نظرات مردم به طور ۲۴ ساعته است . در ۵۴ فرودگاه کشور نماینده انحصاری برای پاسخگویی به سوالات مسافران داریم که به صورت ۲۴ ساعته خواهد بود .
وی با بیان اینکه مهمترین اولویت ما افزایش رضایت مردم است ، ادامه داد : با برخی شرکتهای هواپیمایی خوشنام و غیربدهکار هماهنگ شده تا فرمهای نظرسنجی برای سنجش خدمات از مسافران درون پروازها قرار داده شود .
در عملیات نوروز بر حقوق مردم متمرکز شدهایم
رضا کارگر سرپرست روابط عمومی شرکت فرودگاهها در نشست خبری آغاز عملیات نوروز ۱۴۰۳ نیز گفت : روابط عمومی شرکت فرودگاهها در عملیات نوروز بهطور مستقیم بر حقوق مردم متمرکز شده است . با راهاندازی کمپین خبری و کمپین بصری در مسیر احقاق حقوق مردم گام برخواهیم داشت .
کارگر گفت : مردم حق دارند که نخستین و دقیقترین اخبار را از طریق روابطعمومی دریافت کنند . همچنین این حق مردم است که در فضای بانشاط و معنوی در طول عملیات نوروز که مصادف با ماه مبارک رمضان است ، در فرودگاههای کشور اعزام و پذیرش شوند .