در حال بارگذاری ...

بار صادرکنندگان به مقصد کشور‌های حاشیه دریای خزر روی زمین نمی‌ماند

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر گفت : مطابق با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر و همزمان با ایجاد خطوط منظم کشتیرانی ، در حال حاضر کالا‌های صادراتی در تمام بنادر شمالی کشور در حال حمل است و بار صادراتی در بنادر ، منتظر کشتی‌ها نیستند ؛ چرا که ظرفیت حمل کالا‌های صادراتی در این حوزه ، بیشتر از تقاضای بار موجود است .

کامبیز جهانبانی با بیان اینکه کشتیرانی دریای خزر در راستای حمایت از اقتصاد کشور ، اقدام به افزایش ظرفیت حمل خود نموده و تولیدات داخلی اعم از صنعتی ، محصولات گلخانه‌­ای و کشاورزی را به ویژه از مبداء استان­ های شمالی کشور به مقصد کشور‌های حاشیه دریای خزر حمل می­‌نماید تا به رونق صادرات کالا‌های ایرانی به مقصد این کشورها ، کمک نماید ، گفت : در حال حاضر با سیاست‌گذاری‌های انجام شده در کشتیرانی دریای خزر ، خوشبختانه حمل کالا‌های صادراتی در تمامی بنادر شمالی به مقاصد بنادر روسیه ، قزاقستان و سایر کشور‌های حوزه CIS به شکلی منظم و با سرعت بسیار خوبی در حال انجام است .

وی خاطرنشان کرد : با توجه به ظرفیت­‌سازی­‌های صورت گرفته ، بار صادراتی در بنادر بدون معطلی حمل می­‌شوند و هیچ صادرکننده‌­ای منتظر کشتی برای حمل بار صادراتی خود نیست ؛ چرا که عرضه ناوگان برای حمل بار حوزه بیشتر از تقاضا است .

جهانبانی یکی از زمینه­‌های کاری جدید و راهبردی شرکت کشتیرانی دریای خزر را کالا‌های کریدوری و ترانزیتی دانست و ادامه داد : این کالا‌ها از مبادی کشور‌های آسیایی مانند چین ، هند ، کشور‌های عربی و بعضاً کشور‌های آفریقایی به مقاصدی همچون روسیه ، قزاقستان و حوزه CIS منتقل می‌شوند ، لذا کشتیرانی دریای خزر در صدد است با برنامه‌ریزی لازم در خصوص افزایش سهم در بازار حمل کالا‌های کریدوری و ترانزیتی از طریق بنادر شمالی به سوی کشور‌های حوزه دریای خزر ، گام بردارد . توسعه و افزایش تعداد شناور‌های ناوگان و نیاز به توسعه زیرساخت‌ها چه به صورت نرم‌افزاری و چه به صورت سخت‌افزاری در حوزه‌های بندری ، لجستیکی ، تجهیزات تخلیه و بارگیری در بنادر حاشیه دریای خزر اعم از روسیه و کشور‌های CIS ، باید مورد توجه قرار گیرد .

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر یادآور شد : امیدوار هستیم بتوانیم با رشد و توسعه همگون و هماهنگ در میان تمام حلقه‌های زنجیرۀ تأمین به ویژه حلقه ترانزیتی ، میزان بار صادراتی از محور‌های کریدوری به عنوان شاهراه ترانزیتی به کشور‌های حوزه دریای خزر را افزایش دهیم . بر‌ اساس سیاستگذاری‌هایی که مبنی بر توسعه ناوگان رقم خورده است ، امروز شاهد هستیم حمل کالا‌های صادراتی ، وارداتی و ترانزیتی بسیار روان و با تناسب بین عرضه و تقاضای حمل کالا ، انجام می‌شود .

جهانبانی با بیان اینکه با توجه به تغییرات و توسعه‌ای که در این خصوص اتفاق افتاده ظرفیت حمل کشتی‌هایی که به سمت بنادر شمالی در حال تردد هستند ، نسبت گذشته به حدود ۵۰۰ هزار تُن رسیده است، افزود : این ظرفیت از طریق ناوگان ایرانی و ناوگان سایر کشور‌های حاشیه خزر در حال عرضه به بازرگانان است و می‌­تواند حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تُن کالا را در سال جابه‌جا کند ؛ این در حالی است که در حال حاضر بنادر شمالی کشور به طور متوسط، در طول سال ۷ تا ۸ میلیون تُن کالای ترانزیتی ، صادراتی و وارداتی را تخلیه و بارگیری می‌کنند .

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر عرضه و تقاضا در بازار حمل دریایی به گونه‌ای است که می‌توان گفت عرضه در بازار حمل دریایی کالا‌های صادراتی ، بیشتر از تقاضا است ، گفت : ظرفیت موجود حمل بار دریایی در بنادر شمالی کشور ، تکافوی نیاز مشتریان را می­‌دهد ؛ هر چند که باید توسعه ناوگان در این حوزه را برای خدمات­‌رسانی هر چه بیشتر صورت داد .

مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر ادامه داد : البته خدمات‌­رسانی در این حوزه ، صرفاً محدود به ظرفیت کنونی ناوگان نیست ؛ بلکه این حوزه تنها بخشی از حلقه زنجیرۀ حمل بوده و بخش دیگر ، توسعه زیرساخت‌های بندری است که در نحوه تخلیه و بارگیری ، مدت زمان عملیات کشتی‌ها و در نهایت در بهره‌وری ناوگان و افزایش حمل در دریای خزر بسیار اثرگذار است . البته به موازات لازم است که کشور‌های مختلف حوزه دریای خزر ، نسبت به توسعه زیرساخت­های بندری و به روزرسانی تجهیزات بندری و لجستیکی خود اقدامات لازم را صورت دهند تا بتوان خدمات بهتری را به صادرکنندگان ایرانی ارائه داد .

جهانبانی تأکید کرد : هدف گذاری انجام شده در دریای خزر این است که علاوه بر ۷ تا ۸ میلیون تُن کالای صادراتی و وارداتی موجود ، ظرفیت­سازی برای حمل حدود ۱۵ میلیون تُن بار صادراتی از مسیر کریدوری و بنادر شمالی ایران برای کشور‌های قزاقستان ، روسیه و سایر کشور‌های حوزه  CIS نیز صورت گیرد ؛ لذا در این خصوص نیاز فوری به سرمایه‌گذاری‌های جدید در حوزه بنادر حاشیه دریای خزر چه در داخل و چه در خارج از ایران وجود دارد تا بتوان نسبت به افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری و نیز خدمات بهینه لجستیکی گام برداشت .

وی با یادآوری اینکه با افزایش تعداد کشتی‌ها ، صف انتظار در لنگرگاه‌های سایر کشور‌های حوزه دریای خزر افزایش پیدا کرده است ، افزود : بر همین اساس نیازمند طرحی نو در توسعه زیرساخت‌های بندری و لجستیکی به ویژه در دریای خزر هستیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز مشتریان در حوزه ترانزیتی و کریدوری باشیم .

مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در طول سال جاری در کشتیرانی دریای خزر ، حمل بار صادراتی شامل محصولات گلخانه‌ای و مرکبات کشاورزی و باغی از طریق کانتینر‌های یخچالی متعلق به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به ثمر رسانده‌­ایم ؛ خاطرنشان کرد : این امر مورد استقبال صادرکنندگان قرار گرفت و در صورت نیاز بیشتر متقاضیان و صادرکنندگان به کانتینر‌های یخچالی ، این آمادگی برای توسعه زیرساخت­های لازم وجود دارد .

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری ، خاطرنشان کرد : راهبرد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های تابعه آن مانند شرکت کشتیرانی دریای خزر ، این است که بتواند بیش از پیش در اقتصاد دریایی کشور نقش‌آفرینی کند ؛ لذا این شرکت ، سیاست‌های خود را در راستای توسعه ناوگان با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی به منظور ساخت انواع شناور همچنین خرید کشتی از بازار بین‌المللی متمرکز کرده است و در همین راستا کشتیرانی دریای خزر سال گذشته در جهت تامین نیاز‌های بازار ، اقدام به افزایش ظرفیت ناوگان نموده است .

جهانبانی ادامه داد : کشتیرانی دریای خزر برای نخستین بار ، اقدام به سفارش ساخت چهار فروند کشتی شامل دو فروند رو-رو کانتینری و دو فروند جنرال کارگو ۳۵۰۰ تُنی از شرکت کشتی‌سازی داخلی نموده و درصدد است در راستای توانمندسازی تولیدات داخلی ، کمک به تقویت اشتغال‌زایی و پیشبرد سیاست‌های کلی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گام بردارد .

وی همچنین با اعلام آمادگی شرکت کشتیرانی دریای خزر نسبت به ثبت سفارش ساخت به کشتی‌سازی‌های داخلی ، گفت : در کشتیرانی خزر این آمادگی را داریم که در دوره‌های متمادی و همراه با سیاست­های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ، ثبت سفارشات خود به کشتی‌سازی‌های داخلی را ادامه دهیم .

جهانبانی ابراز امیدواری کرد که کشتی‌های سفارش داده شده به کشتی­‌سازان داخلی ، در زمان مقرر به ناوگان کشتیرانی دریای خزر ملحق شوند و فعالیت خود را در کنار مجموعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آغاز کنند . خوشبختانه با همکار‌ی که بین شرکت کشتیرانی دریای خزر و کشتی‌سازان داخلی ایجاد شده ، خط تولید کشتی در بنادر شمالی راه‌اندازی گردیده که در اثر آن ، به تحولات مثبتی در مناطق شمالی آغاز و منجر به اشتغال‌زایی مستقیم چند صد نفر نیروی متخصص دانشگاهی و کارگران ماهر شده است .

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر امروز همچنین خاطرنشان کرد : کشور در انجام تعمیرات ادواری کشتی‌های خود در دریای خزر کاملاً خودکفا شده است و کشتیرانی دریای خزر تمامی تعمیرات دوره‌ای شناور‌های خود را در مجتمع‌های تعمیراتی داخلی در بنادر شمالی انجام می‌دهد که این امر ، به ایجاد اشتغال پایدار و بهبود دانش تعمیراتی در منطقه و کشور منجر شده است ؛ به خصوص اینکه تعمیرات ادواری بر‌اساس تمامی استاندارد‌های لازم بین‌المللی و به همراه تاییدیه از مؤسسات رده‌بندی انجام می‌شود .




مطالب مرتبط

گروه کشتیرانی بر تأمین حداکثری نیاز‌های خود از تولیدات داخلی تاکید دارد که به همین منظور بیش از ۸۳ درصد از ملزومات مورد نیاز ناوگان از داخل تهیه و تامین شده است ، ضمن اینکه به روزآوری تجهیزات مورد نیاز ناوگان ، تامین کانتینر و کانتینر یخچالی از داخل و خریداری کشتی سازی ...

|

در حال حاضر سه شرکت سرمایه گذار بخش خصوصی متقاضی سرمایه گذاری در پسکرانه و همچنین تامین تجهیزات تخلیه و بارگیری می باشند که این امر نشان دهنده بستر اقتصادی مناسب برای سرمایه گذاران با تضمین بازگشت سود و سرمایه در بندر امیرآباد است .

|

در راستای سیاست‌های دریامحور ، برای توسعه گردشگری این بندر اهتمام جدی وجود دارد . یکی از نقاط گردشگری مهم خلیج فارس ، بازدید از بوشهر به‌عنوان بندری قدیمی است که باید در این بخش برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه گردشگری دریایی انجام شود تا گردشگران بتوانند از فضاهای تاریخی ...

|

با توجه به نگاه ویژه رئیس‌جمهور ، وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی برای رونق و توسعه بنادر کشور ، به‌ویژه بنادری که نقش مهمی در اقتصاد و معیشت مردم دارند اهتمام جدی ایجاد شده است .

|

پروژه‌های زیرساختی متعددی در مجتمع بندری نگین اجرا یا افتتاح شده است و این روند منجر به جذب قابل‌توجه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به این مجتمع بندری شده است . یکی از اقدامات انجام‌ شده ، ترانزیت یک‌میلیون و ۲۱۰ هزار تن مشتقات نفتی است که این موضوع سرمایه‌گذاران توانمندی را ...

|

نظرات کاربران