برنامه ریزی برای ایجاد شهر لجستیکی در بندر امام خمینی (ره)

یکی از برنامهها در بندر امام خمینی(ره) ایجاد یک شهر لجستیکی کشور است ؛ از این رو لازم است نقش بندر امام خمینی (ره) از عملیات تخلیه و بارگیری کالاها فراتر رفته و با افزایش فعالیتهای تولیدی و دارای ارزش افزوده به سمت بنادر نسل سوم و چهارم حرکت کند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت : در سال جاری جذب کالای ترانزیتی محمولههای نفتی از مسیر کردستان عراق به بندر امام خمینی (ره) ، ۲۳۶ درصد افزایش داشته است .
ابوطالب گرایلو عملکرد تخلیه و بارگیری مواد معدنی را بیش از ۶ میلیون تن عنوان کرد و افزود : در حوزهی کالاهای اساسی نیز حدود ۱۲,۲ میلیون تن کالا در بندر تخلیه شده است . اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان سعی کرده همچنان نقش راهبردی خودش را در بخش تأمین کالاهای اساسی ایفا کند و هدف گذاری خود را بر ایجاد پایانههای استاندارد و مکانیزه بندری در بندر امام خمینی(ره) قرار داده است .
وی با بیان اینکه یکی از پایانههای مکانیزه غلات در هفته دولت به بهرهبرداری رسید ، توضیح داد : ظرفیت این پایانه سه میلیون تن در سال است .
گرایلو از چند طرح مشابه پایانه غلات با سرمایهگذاری بخش خصوصی خبر داد و افزود : برنامهریزی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان بر آن است که در آینده مجموع ظرفیت پایانه مکانیزه غلات به ۱۲ میلیون تن افزایش داده شود .
وی از انعقاد قرارداد برای ایجاد پایانه مکانیزه مواد معدنی با جذب سرمایهگذاری داخلی خبر داد و گفت : بندر امام از جذابیت خوبی برای سرمایهگذاری شرکتهای داخلی و خارجی بهرهمند است .
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه حداقل ۳۵۰ هزار تن مخازن نفتی در بندر امام خمینی(ره) وجود دارد ، گفت : با قراردادهایی که امسال منعقد شده یا در شرف انعقاد هستند این ظرفیت تا ۴۵۰ هزار تن افزایش خواهد داشت .
وی هدفگذاری منطقه ویژه بندر امام خمینی(ره) را تبدیل شدن به بندری لجستیکی عنوان کرد و گفت : یکی از برنامهها در بندر امام خمینی(ره) ایجاد یک شهر لجستیکی کشور است ؛ از این رو لازم است نقش بندر امام خمینی (ره) از عملیات تخلیه و بارگیری کالاها فراتر رفته و با افزایش فعالیتهای تولیدی و دارای ارزش افزوده به سمت بنادر نسل سوم و چهارم حرکت کند .
وی همچنین احداث کارخانههای تولیدی به منظور تبدیل مواد اولیه ورودی از دریا به محصول جهت مصرف در بازارهای داخلی یا جهانی را در زمرهی اهداف این بندر برشمرد .
گرایلو میزان سرمایهگذاری بخش خصوصی در دولت سیزدهم در بندر امام خمینی(ره) را ۱۳۰ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت : در زمینه ایجاد و توسعه زیرساختها در بندر نیز حدود ۷۰ هزار میلیارد ریال از محل بودجههای عمرانی سازمان تأمین اعتبار شده است .
وی ایجاد تقاطع غیر همسطح جهت رفع معضل ترافیکی ابتدای محدودهی منطقه ویژه بندر امام خمینی(ره) را که یک پل ارتباطی میان این منطقه به آزادراه اهواز است ، به عنوان یکی از طرحهای مهم اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان برشمرد و گفت : این طرح به منظور کنترل ترافیک و جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای شهروندان در برخی ساعات روز در دستور کار است .
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به اجرای طرح جاده کمربندی بندر امام خمینی(ره) بیان کرد : بهرهبرداری از این طرح آغاز و با اعتباری که اخذ شده ، فرآیند تکمیل پروژهی روشنایی در حال انجام است .
به گفته گرایلو ، اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان هفت بندر تجاری با ظرفیتهای اسمی ۷۰ میلیون تن تخلیه بار در سال را تحت مدیریت خود دارد و بندر امام خمینی(ره) با ظرفیت اسمی ۶۰ میلیون تن بیشترین ظرفیت تجاری و حمل و نقلی را در استان دارا است و بیش از ۶۰ درصد از کالای اساسی مورد نیاز کشور را تأمین میکند . بندر خرمشهر نیز حدود ۱۰ میلیون تن ، بندر آبادان یک میلیون تن و هر یک از بنادر اروندکنار ، چوئبده ، شادگان و سجافی دارای ظرفیت اسمی تا ۱۰۰ هزار تن در سال میباشند .
مدیرکل دریانوردی استان خوزستان با اشاره به نقش سازمان دریانوردی در ایفای مسئولیتهای اجتماعی افزود : نقش بندرهای شادگان ، چوئبده ، اروندکنار و سجافی بیشتر در رابطه با ایفای مسئولیتهای اجتماعی بوده است . عملکرد منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) تاکنون بالغ بر ۴۱ میلیون تن بوده و برنامهریزی شده تا پایان سال این عملکرد به بیش از ۴۵ میلیون تن برسد .