در حال بارگذاری ...

با قوانین موجود ، ترانزیت کالا به اروپا را از دست می‌دهیم

در حال حاضر پنجره واحد تجارت فرامرزی ما با چند کشور از جمله روسیه شکل گرفته و ما باید با تمام کشورهای همسایه برای ترانزیت پنجره واحد داشته باشیم در جهت سرعت صادرات ، واردات و مسائل ترانزیت . همچنین امیدواریم که گمرک الکترونیک بتواند برقرار شود و با راهداری هماهنگی برقرار باشد . هماهنگی نرم‌افزاری گمرک با راهداری کمک می‌کند که معطلی کامیون‌ها در مرز کاهش یابد .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با انتقاد از معطلی کالاها هنگام عبور از مرز ایران بیان کرد : اگر ما بخواهیم به ظرفیت ۶۰ میلیون تن ترانزیت برسیم ، با این قوانین ترانزیتی موجود نخواهیم رسید و در آینده نزدیک فرصت ترانزیت کالا از کشورهای آسیای دور به اروپا را از دست خواهیم داد .

مهدی صفری در آیین اختتامیه مدیران ستادی و اجرایی گمرکات کشور با تاکید بر نقش فاکتور گمرکات در سرعت‌دهی به افزایش درآمدی ترانزیت بیان کرد : در ۱۰ ماهه امسال حدود ۱۲.۵ میلیون تن کالای ترانزیت جاده‌ای و راه‌آهن داشتیم که امیدواریم تا آخر سال به ۱۴ میلیون تن برسد که نسبت به سال گذشته رشد حدود ۶۰ درصدی داشته است ؛ این رشد در حوزه جاده‌ای ۵۰ ‌درصد و در بخش راه‌آهن ۱۰ تا ۱۲ درصد بوده است .

وی ادامه داد : آقای پوتین در ملاقاتی که رئیس جمهور در روسیه با ایشان داشتند ، تاکید زیادی بر کریدور شمال - جنوب داشتند و گفتند که ماخوشحال هستیم ترانزیت از مسیر ایران از ۲۰ روز به ۱۰ روز رسیده است . اما اکنون ما در تلاش هستیم که این مدت را به سه تا پنج روز به خصوص در راه‌آهن کاهش دهیم .

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه یکی از مشکلات ما با کشورهای همسایه موضوع ایکس‌ری است ، گفت : پیش از قرار دادن ایکس‌ری ، قطری‌ها اجازه ‌نمی‌دادند ما از طریق بندر دیر کالا به قطر صادر کنیم به دلیل شائبه ورود مواد مخدر که با قرار دادن دستگاه ، این مشکل رفع شد . همچنین در مرز آستاراچای با قرار دادن دستگاه‌های ایکس‌ری ، مشکلات مرتفع شد . بنابراین درخواست ما از گمرک این است که هرچه زودتر بتوانیم همه نقاط مرزی را با ایکس‌ری پوشش دهیم .

پنجره واحد تجارت فرامرزی با روسیه شکل گرفته است

صفری خاطرنشان کرد : در حال حاضر پنجره واحد تجارت فرامرزی ما با چند کشور از جمله روسیه شکل گرفته و ما باید با تمام کشورهای همسایه برای ترانزیت پنجره واحد داشته باشیم در جهت سرعت صادرات ، واردات و مسائل ترانزیت . همچنین امیدواریم که گمرک الکترونیک بتواند برقرار شود و با راهداری هماهنگی برقرار باشد . هماهنگی نرم‌افزاری گمرک با راهداری کمک می‌کند که معطلی کامیون‌ها در مرز کاهش یابد .

وی با تاکید بر لزوم اتصال الکترونیکی گمرک ایران به چین ، بیان کرد : این اتفاق تا پایان امسال یا سال آینده رخ خواهد داد . چین یکی از بزرگ‌ترین بازارهای بزرگ تجاری ما است و در صورت اتصال گمرک الکترونیک، در در صادرات و واردات ، ترانزیت و صدور خدمات فنی مهندسی رشد بالایی خواهیم داشت . برای خلق دلار ، باید تلاش کنیم جنس وارداتی مورد نیاز را ارزان‌تر به کشور وارد کنیم . برای مثال سال گذشته واردات غلات ما از روسیه ، با ۸۵۰ میلیون دلار تفاوت قیمت و حمل و نقل همراه بود . البته قبول داریم که قوانین ما در این زمینه مانع است .

صفری با انتقاد از معطلی کالاها هنگام عبور از مرزهای ایران بیان کرد: درحال حاضر این قوانین و مشکلات باعث شده کالای کشورهای آسیای مرکزی و روسیه دیگر از طریق ایران ترانزیت نشود و آنها ما را دور بزنند . گوگرد روس‌ها قرار بود از طریق ایران به هند منتقل شود، گوگرد ترکمنستان به ترکیه به جای ایران ، ازطریق دریای خزر منتقل می‌شود . اگر ما بخواهیم به ظرفیت ۶۰ میلیون تن ترانزیت برسیم ، با این قوانین ترانزیتی موجود نخواهیم رسید و در آینده نزدیک فرصت ترانزیت کالا از کشورهای آسیای دور به اروپا را از دست خواهیم داد .




مطالب مرتبط

در طی این سال‌ها ، سازمان هواپیمایی کشوری ضمن برگزاری جلسات و همچنین نامه‌نگاری‌های متعدد ، به شرکت KLM اعلام شده بود که در صورت برقراری پروازهای عبوری و رساندن آن به سقف قبل از توقف ، پرداخت ریالی شرکت KLM در سال ۱۳۹۸ مورد تایید است ، اما KLM موضوع را نپذیرفت و بر لزوم پرداخت ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت : چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا در دولت سیزدهم (۳۳ ماه گذشته) ترانزیت شده است که ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قرار گرفتن رشد ترانزیت امسال در مرز ۷۰ درصدی گفت : سال ۱۴۰۲ در بخش جاده‌ای ۱۴.۷ میلیون تن ...

|

احداث گذرگاه دوم ترانزیتی با کشور آذربایجان سبب رشد قابل توجهی در بخش تجارت و ترانزیت کالا شد که نسبت به مدت مشابه در سال قبل در ترازیت کالا در بخش جاده‌ای رشد ۷۰ درصدی را شاهد هستیم .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد در بازدید استاندار از بندر امیرآباد خواستار حمایت همه جانبه دستگاه‌های متولی جهت ...

|

نظرات کاربران