کریدور ریلی شمال - جنوب هم اکنون فعال است / بصورت تمام ریلی به چین و روسیه وصل هستیم
ایران در نقطه طلایی و در وسط بزرگترین پهنه خشکی دنیا قرار دارد و این مزیت ژئوپولتیک می تواند فرصت بی نظیری را در زمینه ترانزیت کالا رقم بزند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل راهآهن در همایش اقتصاد دریامحور گفت : از شش محور کریدور شمال - جنوب ، سه محور به طور کامل متصل و فعال است و کشورهای حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند می توانند هم برای واردات کالا از روسیه و هم برای صادرات کالا به شمال ، از مسیر تمام ریلی ایران به روسیه و چین استفاده کنند .
سید میعاد صالحی در نخستین روز همایش اقتصاد دریامحور که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد ، گفت : در سیاست های کلی برنامه ششم و هفتم توسعه و همچنین سیاستهای کلی توسعه دریامحور به حوزه ریلی و ترانزیت توجه ویژه شده و کارهای خوبی صورت گرفته اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم .
صالحی در ادامه با نشان دادن نقشه ریلی آسیا و اروپا گفت : ایران در نقطه طلایی و در وسط بزرگترین پهنه خشکی دنیا قرار دارد و این مزیت ژئوپولتیک می تواند فرصت بی نظیری را در زمینه ترانزیت کالا رقم بزند .
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت کنونی کشور در حوزه ناوگان باری و مذاکرات و توافقات صورت گرفته با همتای روسی گفت : ما هم تعرفه حمل ریلی را با تخفیف و به صورت ترجیهی با روسیه توافق کردیم ، هم امکان رهگیری بار برای صاحبان کالا فراهم شده و هم عبور بار ترانزیت را در اولویت یک قرار داده ایم به طوری که بارهای ترانزیتی را سه تا پنج روزه از سرخس به بندرعباس منتقل می کنیم .
دکتر صالحی در ادامه با اشاره به آمادگی های کنونی برای حمل بار در کریدور شمال - جنوب گفت : ضرورت لجستیک ریل پایه ، از مواردی است که مغفول مانده و نیاز است که هم بنادر در زمینه تخلیه و بارگیری همکاری لازم را داشته باشند و هم گمرک برای تسهیل فرایند پای کار بیاید .
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن تاکید کرد : با توجه به شرایط کشورهای همسایه ، ما نیاز داریم که شرایط بنادر را برای تخلیه و بارگیری محموله های ریلی ترانزیتی با توسعه اسکله رورو و همچنین استقرار تجهیزات لازم ، بهبود بخشیم تا سرعت ترانزیت بار از ایران افزایش یافته و بتوانیم سهم خود را در کریدورهای شمال - جنوب افزایش دهیم .
صالحی همچنین خطاب به فورواردرها گفت : از شرکت های حمل و نقلی هم انتظار می رود که از واگن های راه آهن به عنوان انبار استفاده نکنند و همه تمهیدات لازم را اعم از هماهنگی کشتی و گمرک، پیش از بارگیری حمل بار انجام دهند تا سرعت کل چرخه حمل و نقل ترانزیت به دلیل ناهماهنگیها کاهش نیابد .