مسیرهای ریلی منتهی به مراکز بار ، باید با مشارکت صاحبان بار ساخته شود
در بندرعباس و بندر امام خمینی که بار هست چرا ۱۰ درصد بار روی ریل میرود ؟ و چرا در کشور ۵۵۰ میلیون تن بار وجود دارد ، اما تنها ۵۰ میلیون تن آن از طریق ریل جابجا میشود در صورتی که ظرفیت ریل بسیار بیشتر از این مقدارهاست و با ۱۴ هزار کیلومتر موجود ، ظرفیت دو برابر میزان کنونی برای جابجایی بار وجود دارد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت : مسیرهای ریلی منتهی به مراکز و چشمه های بار ، طبق قانون باید با مشارکت صاحبان بار ساخته شود که این اتفاق نیافتاده و به همین دلیل بار روی ریل نمیآید .
خیراله خادمی گفت : شرکت ساخت و توسعه ، مجری طرح هاست و سیاست گذار نیست و هر طرحی در هر کجا تامین مالی شود ما وظیفه ساخت داریم . در بخش ریلی ۳۶ پیوست در قانون بودجه سالانه وجود دارد که فقط ۶ طرح در حال اجراست بنابراین اولویت بندی در طرحها برای ساخت انجام میشود .
خادمی با انتقاد از اینکه برخی میگویند در همدان بار نیست ، چرا ریل راه آهن احداث شده گفت : در بندرعباس و بندر امام خمینی که بار هست چرا ۱۰ درصد بار روی ریل میرود ؟ و چرا در کشور ۵۵۰ میلیون تن بار وجود دارد ، اما تنها ۵۰ میلیون تن آن از طریق ریل جابجا میشود در صورتی که ظرفیت ریل بسیار بیشتر از این مقدارهاست و با ۱۴ هزار کیلومتر موجود ، ظرفیت دو برابر میزان کنونی برای جابجایی بار وجود دارد .
وی با بیان اینکه ناوگان مورد نیاز حمل بار با ریل وجود ندارد که باید تامین شود بیان کرد : نمیشود گفت ، چون ناوگان مورد نیاز حمل ریلی وجود ندارد و یارانه به بخش جادهای داده میشود پس خطوط ریلی ساخته نشود .
وی افزود : مسیر اصلی ریل با هزینههای بالا ساخته میشود ، اما مسیرهای آنتنی منتهی به مراکز بار ساخته نمیشود بنابراین باید طرح جامعی در این خصوص تدوین و در هیئت دولت تصویب شود .
خادمی همچنین ابراز امیدواری کرد: تا آخر سال خطوط ریلی اردبیل ، رشت - کاسپین و آزادراه منجیل - رودبار و مرند - تبریز به بهره برداری برسد .