در حال بارگذاری ...
  • توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، امروز در مذاکره بین وزیر راه و شهرسازی کشورمان با وزیر امور خارجه هند ، توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار صورت گرفت .

    امروز دوشنبه در دیدار و مذاکره مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با سوبرامانیام جایشنکار ، وزیر امور خارجه هند ضمن مذاکره در خصوص اقدامات گذشته برای تجهیز بندر چابهار ، در خصوص توسعه این بندر توافق نهایی صورت گرفت .

    وزیر راه و شهرسازی در این دیدار با پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک حمل ونقل برای گسترش همکاری ها بین دو طرف بیان داشت : تشکیل این کمیته کاری موجب فعال شدن ظرفیت های ترانزیت و استفاده از کریدور شمال - جنوب خواهد شد .

    در این دیدار سوبرامانیام جایشنکار ، وزیر امور خارجه هند بر آمادگی این کشور برای سرمایه گذاری های جدید در حوزه های حمل ونقل و ترانزیت در ایران تأکید کرد و از مهرداد بذرپاش برای سفر به هند دعوت کرد .

    یکی از برنامه‌های توسعه‌ای دولت در بندر چابهار ، توسعه فاز دوم بندر شهید بهشتی و تأمین تجهیزات راهبردی برای ارتقای ظرفیت تخلیه و بارگیری است .

    در حال حاضر احداث زیرساخت‌های فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار به اتمام رسیده و تجهیزات بندری آن در حال تکمیل است .

    پنجم دی امسال مهرداد بذرپاش ، وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان سیستان و بلوچستان ، ضمن بازدید از زیرساخت‌ها ، تجهیزات بندری و دریایی و پروژه‌های لجستیکی بندر چابهار ، دستور آغاز عملیات اجرایی ۵ پروژه بزرگ سرمایه گذاری بخش خصوصی با اعتبار ۴۰ هزار میلیارد ریال در بندر چابهار را صادر کرد .




    مطالب مرتبط

    تأمین سرمایه هدف‌گذاری شده برای این بخش و تأمین تجهیزات بارگیری و اقدامات لازم برای حداکثرسازی بهره‌برداری بندر چابهار از بخش‌های این قرارداد است .

    |

    بندر چابهار نقشی بسیار راهبردی در شاخه شرقی کریدور شمال جنوب دارد و می‌تواند به نقاط مختلف دسترسی پیدا کند . این بندر کشورها و شهرهای مختلفی را می‌تواند از طریق خطوط جاده‌ای و ریلی در دسترس قرار دهد و بر همین اساس نقشی بسیار راهبردی در کریدور شمال - جنوب به ویژه شاخه شرقی آن ...

    |

    ایران سرزمین فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی است و برای بالفعل کردن این ظرفیت‌ها تلاش می‌شود . همچنین ایران سرزمینی ارزان ، سریع و مطمئن برای ترانزیت کالا در غرب آسیا است . به‌طوری‌که میزان رشد ترانزیت کالا در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۸ درصد بوده است و روند رشد بیش از ۵۰ ...

    |

    بندر چابهار از اهمیت راهبردی برای سیاست خارجی هند برخودار بوده و باعث تقویت روابط آن با ایران و افغانستان و گسترش نفوذ و حضور آن در دو منطقه مهم یعنی آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی می‌شود . از همین‌رو می‌توان دلیل اصرار هند بر فعال شدن چابهار را دانست ، زیرا هرگونه تعلل در این امر ...

    |

    علاوه بر اصرار هندی‌ها برای فعال شدن مسیر بندر چابهار ، کشورهای جنوب خلیج فارس نیز به دنبال گسترش روابط و به خصوص فعال شدن مسیرهای ترانزیتی با ایران هستند .

    |

    نظرات کاربران