خرید ۴۸۸ دستگاه واگن و ۱۵۰ کشنده در سال جاری برای فعالسازی کریدور شمال - جنوب
ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون از شرق تا غرب دنیا ، از هند و چین گرفته تا آفریقا و آمریکای لاتین در حال فعالیت بوده و شناورهای گروه کشتیرانی در حال جابهجایی انواع کالاهای صادراتی و اقلام مورد نیاز کشور از اقصی نقاط دنیا هستند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر عامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ، به خرید ۴۸۸ دستگاه واگن و ۱۵۰ دستگاه کشنده در سال جاری از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای تبدیل شدن این شرکت به یک شرکت حملونقل چندوجهی اشاره کرد و گفت : هدف ما تبدیل شدن به شرکتی لجستیکی است که این هدف ، با خرید بندر سالیانکای روسیه و راهاندازی خطوط مستقیم کانتینری در بندر چابهار در کریدور شمال - جنوب ، تا حد زیادی محقق شده است .
محمدرضا مدرسخیابانی در همایش تمدن دریایی-مسیر پیشرفت با بیان اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین ناوگان کشتیرانی در منطقه خلیجفارس ، با حمل ۲۹ میلیون تُن کالا طی سال گذشته در حال انجام مأموریت کمک به توسعه اقتصادی کشور است ، خاطرنشان کرد : ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون از شرق تا غرب دنیا ، از هند و چین گرفته تا آفریقا و آمریکای لاتین در حال فعالیت بوده و شناورهای گروه کشتیرانی در حال جابهجایی انواع کالاهای صادراتی و اقلام مورد نیاز کشور از اقصی نقاط دنیا هستند .
وی در ادامه ، با اشاره به ابلاغیه توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری ، تصریح کرد : این ابلاغیه ابتکار و فرصت بینظیری است که باید در راستای اجرای دقیق آن ، همتی مضاعف به کار بُرد؛ بر این اساس این امیدواری وجود دارد که همایشهای بعدی به محلی برای ارائه گزارش پیشرفت امور ، براساس ابلاغیه توسعه دریامحور تبدیل شود .
وی خواستار همراهی همه جانبه تمامی دستگاههای مربوطه برای اجرای ابلاغیه توسعه دریامحور شد و خاطرنشان کرد : گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص ، اقدامات خود را سرعت بخشیده است ؛ به نحوی که تجهیز و توسعه و نیز نوسازی ناوگان در بخشهای مختلف در دستورکار قرار گرفته و سند راهبردی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز براساس محورهای این ابلاغیه در حال بازنگری است .
مدرس خیابانی ، راهبردهای مهم گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را استفاده حداکثری از توانمندی تولید داخلی اعلام کرد و گفت : تاکنون ساخت چهار فروند شناور در صنایع کشتیسازی داخلی آغاز شده ، ضمن اینکه شش فروند شناور نیز ، با مأموریتهای ویژه در مجموعه کشتیسازی اروندان متعلق به گروه کشتیرانی ساخته خواهند شد که ساخت تمام این شناورها ، آزمونی بزرگ برای صنایع کشتیسازی داخلی است .
وی با اشاره به نیاز جاری ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به انواع کانتینر ، ادامه داد : علیرغم تلاشی که از سوی گروه کشتیرانی صورت گرفت ، صنایع داخلی اشتیاقی برای تولید کانتینر نشان ندادند، هر چند گروه کشتیرانی کماکان مشتاق است در همراهی با صنایع داخلی، ساخت کانتینر را داخلیسازی و نیاز ناوگان را از تولیدات داخلی تأمین کند .
مدرسخیابانی با برشمردن توانمندیهای داخلی کشور در حوزه تولید سوخت، به بحث تولید سوختکمسولفور مورد نیاز کشتیهای ناوگان پرداخت و گفت : با همت و کوشش صنایع داخلی ، هم اکنون سوخت مورد نیاز شناورها در داخل تولید و تأمین میشود که امید داریم با رقابتی شدن قیمتها ، سوخت تولید داخل را با استفاده از زیرساخت بانکرینگ کشور به بازارهای منطقهای عرضه کنیم .
وی همچنین به خرید ۴۸۸ دستگاه واگن و ۱۵۰ دستگاه کشنده در سال جاری از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای تبدیل شدن این شرکت به یک شرکت حمل و نقل چندوجهی اشاره کرد و ادامه داد : هدف ما تبدیل شدن به شرکتی لجستیکی است که این هدف ، با خرید بندر سالیانکای روسیه و راهاندازی خطوط مستقیم کانتینری در بندر چابهار در کریدور شمال - جنوب ، تا حد زیادی محقق شده است .
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه این شرکت ، هم اکنون در تمام بخشها از سوخت گرفته تا روغن و تعمیرات دورهای در حال استفاده از توان داخلی است ، گفت : مطالعاتی در دست انجام داریم که طی آن ، سرمایهگذاری مستقیم در سواحل مکران در حوزه اوراق شناورها صورت گیرد .
مدرسخیابانی در پایان تأکید کرد : توسعه و رونق بندر چابهار یکی راهبردهای جدی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بوده که نیازمند یاری دستگاههای اجرایی است ؛ به خصوص اینکه تکمیل خط آهن چابهار به زاهدان و رشت به آستارا در تحقق این راهبرد بسیار جایگاه ویژهای دارند که امید داریم به زودی به سرانجام برسد .