۶۵ کیلومتر از محور جهرم - لار - بندرعباس زیربار ترافیک رفته است
به گزارش پرتال حمل و نقل ، بازدید از محور لار - بستک و لار - بندرعباس با حضور غلامرضا سقندلی مشاور اجرایی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور ، علیاکبر محمدی مدیرکل ساخت و توسعه راههای منطقه جنوب و حسن شبانی مدیرکل راه و شهرسازی لارستان صورت گرفت .
حسن شبانی مدیرکل راه و شهرسازی لارستان در بازدید از محور لار - بستک و لار - بندرعباس که با حضور غلامرضا سقندلی مشاور اجرایی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور و علیاکبر محمدی مدیرکل ساخت و توسعه راههای منطقه جنوب صورت گرفت ، اظهار داشت : طول محور لار - جهرم - بندرعباس ٣٨٤ کیلومتر است که با کمربندی لار حدود ۴۰۵ کیلومتر میشود . ۲۰۵ کیلومتر از این ۴۰۵ کیلومتر در حوزه لارستان ، ۵۳ کیلومتر در حوزه جهرم و مابقی نیز در حوزه هرمزگان است ؛ ۶۵ کیلومتر از آن زیر ترافیک رفته است و تقریبا ۱۴۰ کیلومتر از آن باقی مانده است . از این ٦٥ کیلومتر از زمان شروع طرح تا سال ١٤٠٠ صرفا ٣٢ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده بود و در دو سال اخیر نیز ٣٣ کیلومتر دیگر به اتمام رسیده است .
در این مدت ، تقریبا تمام قطعات به پیمان رفته ، به جز دو سه قطعه که پیمانسپاری شده است ؛ فقط نیاز است که کمربندی به این طرح الحاق (اضافه) شود ، چون کمربندی شلوغتر از سایر جاهاست و نیاز است که چهارخطه شود .
حدود ۱۳ کیلومتر از محور لار - بستک ، تا امروز زیر ترافیک رفته است ، ۳ کیلومتر از آن در سالهای گذشته و ۱۰ کیلومتر از آن هم آماده افتتاح است . حدود ۶۷ کیلومتر از این محور در حوزه ادارهکل راه و شهرسازی لارستان است که با زدن واریانت اینجا و تونل پاسخند ، ۱۰ ، ۱۲ کیلومتر از آن کاهش پیدا میکند و با اتفاقاتی هم که در بستک میافتد ۳۰ کیلومتر کاهشِ مسیر خواهیم داشت، یعنی مسیر فعلی به ٩٠ کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد .
مطالعات محور آبکنه انجام شده ، این محور مسیر را کوتاه میکند و یک پروژه توجیهی است و امیدواریم مجوز ماده ٢٣ آن اخذ شود .
محور لار به سمت درز و سایبان ، زاهدمحمود و حاجیآباد هرمزگان و استانهای شرقی کشور ، فاصله را نسبت به مسیرهای دیگر ١٠٠ کیلومتر کاهش میدهد ، اما مشخصات راه فرعی درجه دو دارد که باید به راه اصلی ارتقا پیدا کند .
در مورد مسیر فدامی - چاهنهر ، با توجه به اینکه در حال حاضر راه روستایی را اجرا میکنیم ، ۱۵ کیلومتر از آن در حوزه ما قرار دارد که ۱۰ کیلومتر از آن اجرا شده است و فقط ۵ کیلومتر از آن باقی مانده است؛ ١٥ کیلومتر از این مسیر نیز در حوزه فارس است .
محور حاجیآباد به لارستان کد راه کویری دارد و در حال کار شدن است ، اما نیاز به ارتقا دارد و باید بیشتر به آن توجه کرد . اگر این راه درست شود با توجه به اینکه در این مسیر تونل وجود ندارد ، تمام بارهای ترافیکی روی این مسیر میافتد ، چون گردنه ندارد و دشت است .
۱۹ کیلومتر از محور لار - بندرعباس سالها رها شده بود ، الآن ۹ کیلومتر از آن زیر ترافیک رفته و برای ۱۰ کیلومتر دیگر پیمانکار گرفتهایم که به شدت کار میکند .
محور خنج به کاریان ۴۰ کیلومتر است که با یکی از خیرین تفاهمنامه بستهایم و و در حال کار است ، تقریبا ۳۰ درصد کار انجام شده است ، ۷۰ درصد آن باقی مانده ، برای آسفالت آن هم با سازمان راهداری تفاهمنامه بستهایم ، ۵ کیلومتر از آن را آسفالت کردهایم و زیر ترافیک رفته است .
تونل شهدای خلیج فارس(بالنگستان) چند سال تعطیل شده بود ؛ محور لار - لامرد ردیف دارد ، ۴۲۰ میلیارد تومان از محل سفر رئیس جمهور برای آن اعتبار در نظر گرفتهایم و الآن به شدت کار می شود . همچنین در این محور برای تل تله های بیرم پیمانکار گرفته شده و عملیات اجرایی آن آغاز شده است .
در سفر اول رئیس جمهور به استان فارس ، مصوبات سفر برای کل حوزه لارستان حدودا ۱۵۰ میلیارد و در سفر دوم حدود سه هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است؛ این یعنی حدودا ۲۰ برابر افزایش داشته است .
محور اوز - کهنه - شرفویه ۳۰ کیلومتر است که خیرین راهساز ٥٠ درصد آن را کار می کنند ، ۵، ۶ کیلومتر از آن هم آماده شده و الآن به دنبال ماده ۲۳ ملی هستند .