در حال بارگذاری ...
  • قرارگاه آبادانی ، عشق و ایران دوستی

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ هر ساله در ۱۰ روز آخر آذرماه نام قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) بسیار شنیده می‌شود . ۲۳ آذرماه مصادف است با سالروز تاسیس این قرارگاه که با دستور رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۶۸ تاسیس شد و هدف آن نیز یاری به دولت و بخش‌های مختلف عمومی جهت ساخت و سازندگی کشور پس از جنگ تحمیلی عراق بعثی علیه ایران بود .

    حجم پروژه‌های اجرایی و عمرانی قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) در چند دهه اخیر به حدی گسترده شده که باید اذعان کرد که اکثریت با خدمات آن آشنایی دارند . با نگاهی به تابلو پروژه‌های عمرانی در شهرها و اقصی نقاط کشور ، آرم این قرارگاه بر روی آن نقش بسته که گویای عظمت و توانمندی قرارگاه در اجرای بسیاری از پروژه‌ها به‌ویژه تخصصی است . در تهران این خدمات در حوزه حمل‌ونقل شهری بسیار مشهود است به‌ویژه در پروژه خطوط مترو که مهم‌ترین آن خط هفت مترو تهران است که توسط یکی از زیرمجموعه‌های قرارگاه به سرانجام رسید .

    بازوی سازندگی کشور که سال‌هاست به‌عنوان یکی از مهم‌تر‌ین مجریان پروژه‌های کلان در حوزه‌های مختلف شناخته می‌شود، به یک ابزار توانمند در مواجهه با تحریم‌های دشمنان تبدیل شده است. به‌نحوی که در بخش نفت و گاز که هدف اصلی دشمن برای تحریم است ، توانسته پروژه‌هایی مانند ستاره خلیج فارس برای تامین بنزین مورد نیاز کشور را اجرا کند و با قاطعیت می‌توان گفت که قدرت چانه‌زنی ایران را در مذاکرات با غرب بالا برده است . در حالی‌که کشور در چند دهه گذشته به‌ویژه دهه‌ها شصت و هفتاد نیازمند حضور شرکت‌های خارجی برای ساخت پالایشگاه و استخراج نفت بود ، این مهم در سال‌های اخیر از حالت وابستگی کامل خارج شده و مجموعه‌ای مانند قرارگاه به حدی از توانمندی رسیده که می‌تواند پروژه‌های بر زمین مانده نفتی را اجرایی و حتی پروژه‌های جدید تعریف و اجرا کند .

    در کنار این در حالی‌که دشمنان سعی می‌کنند با شانتاژ خبری ذهنیت عموم را به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) به‌عنوان بازوی اقتصادی سپاه منفی کنند ، این قرارگاه با اجرای پروژه‌های عمرانی و خدمات‌رسانی و محرومیت‌زدایی از شعاع ۷۰ کیلومتری پروژه‌های احداثی در سراسر کشور ، رضایت عمومی را نیز جلب کرده و مردم از تمام پروژه‌ها به نحوی در حال استفاده هستند . از سوی دیگر ، خاتم اعلام کرده که در پروژه‌های دست یافتنی توسط مجموعه‌های دیگر را شرکت نمی‌کند تا بتواند فضا را برای بخش خصوصی باز نگاه دارد تا این بخش بتواند به‌راحتی بدون یک رقیب قدر چنین پروژه‌هایی را به‌دست آورده و اجرا کند. این درحالیست که رسانه‌های معاند قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) را انحصارگر معرفی می‌کردند که فضا را برای بخش خصوصی تنگ کرده است .

    هدف اصلی دشمنان در تخریب قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) ، به ظرفیت بالای آن باز می‌گردد . در طول جنگ تحمیلی با شکل‌گیری مهندسی رزم سپاه پاسداران بسیاری از عملیات‌های عمرانی در جبهه جنگ توسط این مهندسی انجام می‌شد که ابتکارات بسیاری را نیز در این بخش نشان دادند . پل لوله‌ای بعثت به‌طول یک کیلومتر با استفاده از ۵۰۰۰ لوله فولادی بر روی اروندرود ، پل شناور خیبر به‌طول ۱۳ کیلومتر با استفاده از قطعات پیش‌ساخته و تلفیقی از فوم و فایبرگلاس در هورالعظیم و جاده حضرت سید‌الشهداء علیه‌السلام به‌طول ۱۵ کیلومتر و عرض ۱۷ متر بر روی «هور» و برای دسترسی به جزایر مجنون تنها نمونه‌هایی از اقدامات مهندسی رزم در دوران دفاع مقدس است .

    با وجود آن‌که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) یک قرارگاه تخصصی ، فنی ، مهندسی در حوزه عمرانی بود، غرب مبادرت به تحریم آن کرد . سال ١٣٨٩ هم‌زمان با اوج‌گیری تحریم‌‌های هسته‌‌ای علیه ایران ، قرارگاه خاتم‌ الانبیاء (ص) و شرکت‌‌های زیرمجموعه آن ابتدا تحت تحریم آمریکا و سپس در قطع‌‌نامه ١٩٢٩ مورد هدف تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفتند . قطع‌نامه ١٩٢٩ یکی از سخت‌ترین تحریم‌ها بود . به‌غیر از خود قرارگاه و شرکت‌های تابعه‌اش ، «رستم قاسمی» ، فرمانده وقت و سایر افراد مرتبط با قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) مانند فرماندهان پیشین هم تحریم شدند . سردار عزیز جعفری ، فرمانده وقت کل سپاه ، در سال ١٣٩٠ درباره نقش این قرارگاه در تحریم‌ها گفته بود : «این قرارگاه با وجود فشارها و تحریم‌های فراوان نقشی بی‌بدیل در کمک به دولت برای ساخت کشور داشت و این را به‌‌وضوح در مقطعی که درگیر جنگ نرم با دشمن در موضوعاتی مانند هسته‌‌ای بودیم ، می‌‌توان دید.»

    چرایی شکل‌گیری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)

    همین ظرفیت ، انگیزه‌ای برای جمهوری اسلامی شد تا قرارگاه سازندگی را برای ساخت کشور و آبادنی بعد از جنگ راه اندازی کند. از این‌رو با تعدادی ماشین آلات ، تجهیزات و امکانات عمرانی این ظرفیت بالفعل شد .

    این قرارگاه فرماندهان نام آشنای متعددی را به خود دیده است ؛ با فرماندهی «محمد وفایی» آغاز شد و با «محمدباقر قالیباف»، «عبدالرضا عابد» ، «رستم قاسمی» ، «ابوالقاسم مظفری شمس» ، «عبادالله عبداللهی» و «سعید محمد» ، «سید حسین هوش‌السادات» و در حال حاضر «عبدالرضا عابد» ادامه دارد .

    قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) حوزه فعالیت‌هایش در حوزه‌های تخصصی «نفت، گاز و پتروشیمی» ، «صنعت و معدن» ، «نیرو و کشاورزی» ، «راه و شهرسازی» ، «دریایی» ، «فناوری اطلاعات و ارتباطات» ، «مهندسین مشاور» ، «پژوهشکده سازندگی» و «حوزه اجتماعی و محرومیت‌زدایی» تعریف شده که هر کدام چندین زیرمجموعه دیگر دارند .

    همچنین در ماموریت محرومیت‌زدایی قرارگاه آمده است : «در مناطق محروم به جهت عمق‌بخشی داخلی و ایجاد امنیت پایدار با اولویت مناطق مرزی، صعب‌العبور، دور‌افتاده و حساس کشور و درخصوص مسجدسازی و حوزه علمیه در سراسر کشور .»

    مهترین پروژه‌های قرارگاه در چند دهه اخیر

    قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در طول سی و چهار سالی که از شکل‌گیری‌اش می‌گذرد ، ابرپروژه‌ها و طرح‌های بزرگ بسیاری را اجرایی کرده که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد .

    -  ساخت سد عظیم کرخه به ظرفیت ۷.۳ میلیارد مترمکعب و طول تاج ۳۱۰۰ متر توسط قرارگاه در این دوران اتفاق افتاد و یکی از پروژه‌های تأثیرگذار در آینده کاری این مجموعه بود . سد کرخه در استان خوزستان از نوع خاکی با هسته رسی است که از لحاظ حجم عملیات خاک ، حجم مخزن و طول تاج ، یکی از بزرگترین سدهای خاکی دنیا است . رهبر معظم انقلاب در جریان بازدید از این سد به‌وجود چنین توانمندی افتخار می‌کنند و می‌فرمایند : «ما وقتی که می‌بینیم اعضای سپاه شانه خود را زیر بارها می‌دهند و آن را تحمل می‌کنند در دل احساس می‌کنیم که حقیقتاً سرافراز هستیم... ایرانی بسازید که هرکس از هر جای دنیا به این کشور نگاه کرد ، معجزه اسلام را در سازندگی یک کشور و ملت به چشم ببیند.»

    -  اجرا و بهره‌برداری از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به‌عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و با هدف خودکفایی کشور در تولید بنزین

    -  اجرای فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به‌عنوان اولین پالایشگاه با مهندسی تمام‌ ایرانی

    -  اجرای فاز ۱۳ و فازهای ۲۲ ، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی

    -  اجرای بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر خطوط انتقال نفت و گاز در نقاط مختلف کشور

    -  ایجاد ۶ میلیارد لیتر مخزن بتنی و فلزی نفت و فرآورده‌های نفتی و افزایش ظرفیت مخازن ذخیره‌ساز استراتژیک کشور تا دو برابر

    -  اجرای ۶۰ سد در کشور با حجمی بالغ بر ۲۴ میلیارد مترمکعب ذخیره آب یعنی ۵۰ درصد کل حجم مخازن آب کشور

    -  طراحی و اجرای بیش از ۶۳۰۰ کیلومتر خط انتقال آب در ۱۵ استان کشور

    -  طراحی و اجرای بیش از ۴۰۰ کیلومتر تونل طویل انتقال آب

    -  در اختیار داشتن بزرگ‌ترین و مجهزترین ناوگان لایروبی منطقه با امکان لایروبی ۲.۵ میلیون مترمکعب در ماه

    -  طراحی و اجرای بیش از ۲۶۰۰ کیلومتر آزادراه، بزرگراه و راه اصلی

    -  طراحی و اجرای ۴۰۰۰ کیلومتر راه‌آهن

    -  طراحی و اجرای ۱۶۳ پل و تقاطع غیرهمسطح به‌طول ۴۰ کیلومتر

    -  اجرای بیش از ۱۵۰ کیلومتر تونل راه و راه‌آهن

    -  اجرای ۳۳۸ کیلومتر مترو در شهرهای مختلف با ۱۵۰ ایستگاه

    -  اجرای بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در ۹ استان کشور

    -  اجرای شبکه سراسری فیبر نوری به‌طول ۲۳ هزار کیلومتر

    -  به زیر کشت بردن ۳۵ هزار هکتار از اراضی نقاط محروم و مرزی

    -  حضور در پروژه توسعه فاز دوم فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ر) به‌عنوان مجری اصلی

    -  راه‌اندازی و اجرای خط متروی هفت تهران به‌عنوان عمیق‌ترین خط مترو در خاورمیانه ، راه‌اندازی خط مترو پرند و حضور فعال در توسعه خطوط متروی تهران و شهرهای مختلف کشور

    -  حضور در پروژه های عمرانی در کشورهای مختلف از جمله امارات ، عراق ، سوریه ، ونزوئلا

    -  ساخت بزرگراه استراتژیک غدیر

    به این لیست می توان صدها پروژه بزرگ دیگر را نیز اضافه کرد که هریک گره گشای بخشی از مشکلات کشور بوده اند و می توان گفت این قرارگاه برای حل مسائل کشور به وجود آمده و علیرغم تنگناهای مالی و فشارهای بین المللی و حتی فشارهای داخلی از سوی مدعیان سیاسی توانسته به یک قدرت اقتصادی و سازندگی قابل اتکا برای نظام جمهوری اسلامی تبدیل شود تا از وجود آن مردم ایران بهره مند شوند . این قرارگاه را نمی توان صرفا به خاطر فعالیت های اقتصادی ، بنگاه اقتصادی معرفی کرد بلکه یک قرارگاه جهادی و معنوی در عرصه سازندگی است که بیش از هشتاد و پنج میلیون عضو دارد و هرگز نباید با معادلات اقتصادی و عدد و رقم اهمیت فعالیت های آن را تحت الشعاع قرار داد. قرارگاه سازندگی خاتم النبیا در جنگ اقتصادی دشمن ، همچون سنگر در برابر تحریم ها ایستاده و جهاد سازندگی و آبادانی ایران را به رخ دشمنان کشانده است .




    مطالب مرتبط

    چنانچه اجرای پروژه‌های عمرانی ، «اقتصاد پایه» نباشد ، از ابرچالش کمبود منابع نمی‌توان عبور کرد و نارضایتی عمومی افزایش خواهد یافت .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و مدیران مناطق آزاد در نشستی صمیمی با فرمانده و برخی از معاونین و ...

    |

    شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در راستای توسعه پایدار و ارتقای کیفیت محصولات و خدمات در سطح کشور با انطباق تمامی خدمات با بالاترین و به‌روزترین استانداردهای ملی و بین‌المللی نقش مهمی در ارتقا کیفیت ، کاهش هزینه‌ها و افزایش طول عمر مفید پروژه‌های عمرانی کشور ایفا می‌کند .

    |

    نظرات کاربران