لزوم جبران عقبماندگی ۱۰ ساله در حوزه واگن مسافری و لکوموتیو
در ۸ ماه نخست امسال ، نسبت به مدت مشابه سال گذشته در بخش ترانزیت ریلی از نظر تناژ ۵ درصد افزایش داشتیم که پیشبینی میشود این روند افزایشی تا پایان سال ادامه داشته باشد . سال ۱۴۰۱ با افزایش ۴۸ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۱۵۹۸ واگن باری نو تولید شد ؛ در حوزه واگن باری مشکلی نداریم و علاوه بر خودکفایی ، توان صادرات به کشورهای دیگر نیز داریم .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، سید میعاد صالحی ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری در هفتمین نمایشگاه حملونقل ، لجستیک و صنایع وابسته بیان کرد : در ۸ ماه نخست امسال با ثبت رکوردی جدید ، ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار مسافر در بخش حملونقل ریلی کشور جابهجا شده که نسبت به مدتزمان مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است .
مدیر عامل راهآهن تصریح کرد : پیشبینی میشود تا پایان سال تعداد مسافر جابهجا شده در بخش ریلی کشور برای اولین بار از مرز ۳۰ میلیون نفر عبور کند . در قانون برنامه هفتم توسعه در بخش حمل ریلی که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید ، جبران زیان مسافری دیده شده و إنشاءالله بودجه سال ۱۴۰۳ با پرداخت زیان مسافری ریلی تدوین گردد که میتواند به توسعه بیشتر این بخش کمک کند .
مدیرعامل راهآهن ادامه داد : در ۸ ماه نخست امسال ، نسبت به مدت مشابه سال گذشته در بخش ترانزیت ریلی از نظر تناژ ۵ درصد افزایش داشتیم که پیشبینی میشود این روند افزایشی تا پایان سال ادامه داشته باشد . سال ۱۴۰۱ با افزایش ۴۸ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۱۵۹۸ واگن باری نو تولید شد ؛ در حوزه واگن باری مشکلی نداریم و علاوه بر خودکفایی ، توان صادرات به کشورهای دیگر نیز داریم .
مدیر عامل راهآهن با اشاره به لزوم جبران عقبماندگی ۱۰ ساله در حوزه واگن مسافری و لکوموتیو ادامه داد : توسعه ناوگان را در اولویت قرار دادیم و تلاش کردیم تسهیلات بیشتری در این حوزه داشته باشیم. بههمین منظور تسهیلات تبصره ۱۸ ، میتواند مشوق خوبی برای سرمایهگذاران و همچنین رونق سفارش گذاری برای تولیدکنندگان باشد .
مدیرعامل راهآهن در خصوص پیگیریهای انجام شده برای اجرایی شدن مشوق بسیار مهم ماده ۱۲ تصریح کرد : با وجود گذشت ۸ سال از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید ، اما این ظرفیت قانونی بهدلیل بروکراسیهای مختلف به سرانجام نرسیده بود . خوشبختانه با پیگیریهای مکرر انجام شده توسط راه آهن در دولت سیزدهم و حمایت وزیر محترم راه و شهرسازی و همچنین وزیر محترم نفت ، این موضوع پیش رفته و قراردادهای مربوطه امضا شده و با توجه به آمادهسازی کاربرگها امیدواریم تا پایان سال جاری بیش از ۲ هزار میلیارد تومان از محل ماده ۱۲ به از سوی سازمان برنامه به بخش خصوصی سرمایهگذار در حوزه ریلی پرداخت شود . شایان ذکر است حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به صرفهجویی مصرف سوخت صورت گفته در سالهای گذشته در حوزه مسافری ریلی میباشد و به شرکتهای سرمایه گذار در حوزه مسافری پرداخت خواهد شد .
صالحی گفت : حوزه مسافری با توجه به قیمتگذاریهای دستوری در سالهای گذشته جذابیتی برای سرمایهگذاران نداشته، این در حالیست که تلاش داریم با تسهیلات تبصره ۱۸ این کار را جذاب کنیم اما عقبماندگی جدی است و مردم نیاز دارند که ما ظرفیت بیشتری را برای حوزه ریلی داشته باشیم . تلاشهای مختلفی در حال انجام است تا مجوزهای مختلف برای تامین ناوگان مسافری اخذ شود . در این زمینه نگاه اصلی ما به تولید داخل است . پس از آن ، برای برطرف کردن نیازها از همه ظرفیت های بین المللی استفاده خواهیم کرد .
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد : در ۱۲ سال گذشته از ۲ هزار واگن مسافری به ۱۰۰۰ واگن مسافری رسیدیم و عمر آنها هم افزایش داشته است ، بیش از ۵۰۰ واگن مسافری داریم که عمر بالای ۳۰ سال دارند که باید بازسازی شوند . در سال ۱۴۰۱ ، با رشدی ۹۲ درصدی ، ۲۳ لکوموتیو نو وارد شبکه ریلی کشور شده است . اما عقبماندگی ما با این اعداد جبران نشده و به تعداد بیشتری ناوگان نیاز داریم و امیدواریم با تصمیمات اتخاذ شده و پیگیری این موضوع شاهد جهش حمل و نقل ریلی در کشور باشیم .