در حال بارگذاری ...
  • ایران پل ارتباطی کشورهای شمال و جنوب می شود

    حضور هند در فاز یک توسعه بندر چابهار مانع حضور سایر کشورها در فازهای توسعه‌ای این بندر نیست و نقش هند و روسیه در کریدور شمال‌ - جنوب کاملاً به تسهیلاتی مانند هزینه و زمان حمل بستگی دارد که ایران برای آنها فراهم می‌کند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، یک مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوری با بیان اینکه ، کشورهای حوزه خلیج فارس ، خواستار استفاده از قلمرو ایران برای دسترسی به کشورهای شمالی هستند ، گفت : در مقابل مذاکراتی با روس‌ها انجام شده تا ایران پل ارتباطی کشورهای شمال و جنوب باشد .

    نشست خبری همایش بین‌المللی اقتصاد دریامحور ایران با زیر فصل کریدور شمال - جنوب با حضور خسرو سرایی مدیرکل ترانزیت ، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی و مسعود پل مه رئیس انجمن کشتیرانی و صنایع وابسته برگزار شد .

    خسرو سرایی مدیرکل ترانزیت ، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی ، در این نشست و در پاسخ به سؤالی مبنی بر میزان مشارکت کشورهای خارجی در این همایش اظهار کرد : در ماه‌های گذشته توافق‌های خوبی با کشورهای همسایه محقق شده است و تا این لحظه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و همسایگان ایران از شرکت در این همایش استقبال کرده‌اند .

    وی با بیان اینکه «ابلاغیه ۹ بندی سیاست‌های کلی توسعه دریامحور ، در رأس برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد» ، افزود : در هر یک از بندهای این ابلاغیه نقش انجمن‌های دریایی بسیار پر رنگ است و انجمن کشتیرانی نیز نشان داده که در کنار سازمان در جهت سیاست‌های نظام فعالیت کرده است . البته سازمان بنادر و دریانوردی نیز همواره از تشکل‌های صنفی حمایت‌های لازم را داشته است .

    سرایی یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم را توسعه روابط با کشورهای همسایه عنوان کرد و گفت : مذاکراتی با کشورهای حوزه خلیج فارس انجام داده‌ایم و این کشورها خواستار استفاده از قلمرو ایران برای دسترسی به کشورهای شمالی هستند. در مقابل مذاکراتی با روس‌ها انجام شده تا ایران پل ارتباطی کشورهای شمال و جنوب باشد .

     مدیرکل ترانزیت ، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی تصریح‌ کرد : حضور هند در فاز یک توسعه بندر چابهار مانع حضور سایر کشورها در فازهای توسعه‌ای این بندر نیست و نقش هند و روسیه در کریدور شمال‌ - جنوب کاملاً به تسهیلاتی مانند هزینه و زمان حمل بستگی دارد که ایران برای آنها فراهم می‌کند .

    وی با اشاره به‌عنوان جنگ کریدورها در جهان گفت : هر چه در کریدور شمال‌ - جنوب بتوانیم تسهیلات فراهم کنیم تمام کشورهای ذی‌نفع ترجیح می‌دهند از این مسیر تردد داشته‌باشند .

    سرایی با اشاره به اقدامات انجام شده به‌منظور تسهیل ترانزیت از کشورمان گفت : تشکیل شورای عالی ترانزیت و برگزاری جلسات در بالاترین سطوح اقدام مؤثری بود که از حمایت دستگاه‌های دیپلماسی و زیر بنایی برخوردار است و بخش غیر دولتی می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند . همچنین اعزام قطارهای برنامه‌ای به مقصد بندرعباس افزایش یافته‌ است . البته به‌دنبال ایجاد یک پلتفرم دیجیتال لجستیک برای جابه‌جایی اسناد و اطلاعات به‌صورت الکترونیکی با هدف صرفه‌جویی در زمان هستیم .

    تشریح موضوعات ، پنل‌ها و کارگاه‌های همایش بین المللی اقتصاد دریامحور ایران

    مسعود پل مه دبیرکل انجمن کشتیرانی و صنایع وابسته نیز در این نشست به تشریح موضوعات و مباحث این همایش پرداخت .

    گفتنی است ، موضوعات همایش عبارتند از ؛ «کریدور شمال - جنوب و نقش آن در تسهیل تجارت بین الملل و افزایش کارایی حمل و نقل ترکیبی و بین وجهی منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای» ، «سرمایه‌گذاری‌های مشترک و همکاری‌های منطقه‌ای در قالب عملکرد کریدور شمال - جنوب با بهره گیری از ظرفیت‌های سازمان همکاری‌های شانگهای و گروه بریکس» ، «حمل و نقل ریلی زمینه‌ساز تنوع و توسعه مبادلات تجاری کریدور شمال - جنوب» ، «حمل و نقل جاده‌ای نقطه قوت کریدور شمال - جنوب» ، «بندر چابهار دروازه‌ای جدید برای توسعه خدمات چندوجهی کریدور شمال - جنوب» ، «بنادر ، پیشران ارزش افزوده زنجیره تأمین و افزایش سهم ایران در حمل و نقل دریایی و ترانزیت در شبکه حمل و نقل ترکیبی کریدور شمال - جنوب» ، «نقش دولت‌ها در حکمرانی برای توسعه پایدار اقتصادی ، تنظیم گری قوانین ، تسهیل گری و مانع زدایی از فعالیت‌های لجستیکی در کریدور شمال - جنوب» .

    در ادامه پنل‌ها نیز از جانب وی معرفی شدند که عبارتند از ؛ «پنل نقش ترانزیت در شکل دهی اقتصاد مقیاس» ، «پنل حمل و نقل دریایی و کشتیرانی» ، «پنل خدمات بندری» ، «پنل حمل و نقل جاده‌ای و ریلی»، «پنل گمرک ، خدمات گمرکی و ترانزیت و لجستیک کالا» ، «پنل سرمایه‌گذاری و همکاری منطقه‌ای» .

    پل مه افزود : سه کارگاه با عناوین «معرفی کریدورها و دالان‌های ترانزیتی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» ، «بارنامه سراسری» ، «فناوری‌های نوین در حوزه حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک کالا (شامل سوخت‌های جدید ، امنیت سایبری ، اتوماسیون و هوش‌مصنوعی)» در برنامه این همایش قرار دارد .

    گفتنی است ، همایش اقتصاد دریامحور ایران طی روزهای سوم و چهارم بهمن ماه سال جاری در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار می‌شود .   




    مطالب مرتبط

    اقدامات بسیار مثبتی در استان هرمزگان در حوزه توسعه دریامحور از ایجاد مارینا با هدف توسعه ظرفیت‌های گردشگری دریایی تا ساخت شناورها و اجازه خرید و ساخت در این زمینه درحال تکمیل بوده که جزو خلاقیت‌های سازمان بنادر و دریانوردی است .

    |

    در راستای سیاست‌های دریامحور ، برای توسعه گردشگری این بندر اهتمام جدی وجود دارد . یکی از نقاط گردشگری مهم خلیج فارس ، بازدید از بوشهر به‌عنوان بندری قدیمی است که باید در این بخش برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه گردشگری دریایی انجام شود تا گردشگران بتوانند از فضاهای تاریخی ...

    |

    با توجه به نگاه ویژه رئیس‌جمهور ، وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی برای رونق و توسعه بنادر کشور ، به‌ویژه بنادری که نقش مهمی در اقتصاد و معیشت مردم دارند اهتمام جدی ایجاد شده است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در دیدار فرید نصریوف سفیر ازبکستان در تهران با علی اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ...

    |

    استفاده از ظرفیت گردشگری در دریای خزر حق مسلم مردم است و گردشگری دریایی مایه آرامش است .

    |

    نظرات کاربران