در حال بارگذاری ...
  • ۶۲ درصد از جانباختگان سوانح رانندگی سال جاری در سن اشتغال بودند

    از ۱۸ درصد از مجموع قربانیان سوانح ترافیکی ، افراد زیر ۱۸ سال هستند که امیدهای آینده جامعه را تشکیل می دهند ، ۴۴ درصد از جان‌باختگان اینگونه حوادث در شهر تهران را موتور سواران و ۴۱ درصد عابران پیاده شامل می‌شود که نشان از عدم موفقیت در برقراری و حاکم‌کردن مسئولیت اجتماعی و آموزش‌های مربوطه و ایجاد نظم و انظباط رانندگی مورد انتظار دارد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مدیر‌عامل جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با اشاره به رشد آمار تصادفات رانندگی ، گفت : در ۶ ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۰ هزار نفر از سرمایه‌های انسانی - اجتماعی که حدود ۶۲ درصد از آنان در سن کار بودند ، در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند .

    ‌ناصر رزاق‌منش اظهار داشت : آمارهای نگران‌کننده سوانح رانندگی در کشور و پنهان ماندن این دغدغه نزد افکار عمومی و عدم مطالبه‌گری هموطنان از خود و مسئولان‌ ، جای تأمل دارد . از دست دادن ۱۹ هزار و ۴۹۰ نفر از هموطنان بر اثر سوانح رانندگی در سال ۱۴۰۱ و مجروح و مصدوم شدن ۳۶۹ هزار و ۳۷۹ نفر که بالغ بر ۱۰ درصد از آنان دچار معلولیت و از کارافتادگی دائم شده‌اند آماری نگران‌کننده است ؛ این آمار نسبت به سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۱۶.۲ و ۱۶.۴ درصد افزایش داشته است .

    مدیر‌عامل جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها اضافه کرد : در ۶ ماهه نخست سال جاری این وضعیت نگران‌کننده‌تر بود‌ و بیش از ۱۰ هزار نفر از سرمایه‌های انسانی اجتماعی که حدود ۶۲ درصد از آنان در سن کار بودند در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند .

    رزاق‌منش با اشاره به صدور قطعنامه ۷۴.۲۹۹ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تعیین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ میلادی به عنوان دهه اقدام برای ایمنی راه‌ها‌ ، گفت‌ : این سازمان بین‌المللی برنامه اجرایی برای کاهش حداقل ۵۰ درصدی مرگ و میر و مجروحیت حوادث ترافیکی به کشورهای عضو از جمله ایران ابلاغ کرده و این موضوع در کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در همان سال به تصویب رسیده است .

    وی اضافه کرد : اما متاسفانه از سال اول برنامه، افزایش سوانح رانندگی در کشور رقم خورد‌ و به نظر می‌رسد ضرور‌ت دارد با قید فوریت تغییرات اساسی و ساختاری در ارکان نهاد راهبر‌ و اصلاح روش‌ها و برنامه‌های گذشته در دستور کار قوه مجریه قرار گیرد و قوای مقننه و قضائیه نیز به موضوع ورود جدی داشته باشند . نکته حائز اهمیت در برنامه سازمان ملل متحد در کنار و همراه دولت‌ها مشارکت جامعه مدنی شامل‌ ، سمن‌ها ، دانشگاه و جوانان همچنین بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران تعیین شده است که قطعاً می‌تواند در دست‌یابی به هدف کاهش و غلبه بر پدیده خانمانسوز مؤثر باشد‌ .

    رزاق منش تاکید داشت‌ : نمی‌توان به راحتی از کنار به هدر رفتن حدود ۸ درصد از درآمد ناخالص ملی و صرف حدود ۴۵ درصد از بودجه نظام سلامت به آسیب دیدگان از حوادث ترافیکی گذشت ، ضمن آنکه نسبت به صدمات گسترده انسانی و اجتماعی جبران ناپذیر با تبعات بی‌شمار که هرگز تبدیل به اعداد و ارقام نیست ، بی تفاوت بود ؛ قطعا درک شرایط خانواده‌هایی که پدران‌ ، مادران و فرزندان خود را در این اینگونه حوادث از دست می‌دهند سخت است ، غلبه بر این وضعیت و برقراری ایمنی حمل و نقل و سفرها با عزم ملی و خواست و اراده عمومی به موازات اقدامات جدی دستگاه‌های اجرایی‌ ، انتظامی‌ ، فرهنگی امکان پذیر است همانگونه که در دیگر جوامع دنیا خواستند و توانستند‌ .

    وی بیان کرد :‌ از ۱۸ درصد از مجموع قربانیان سوانح ترافیکی ، افراد زیر ۱۸ سال هستند که امیدهای آینده جامعه را تشکیل می دهند ، ۴۴ درصد از جان‌باختگان اینگونه حوادث در شهر تهران را موتور سواران و ۴۱ درصد عابران پیاده شامل می‌شود که نشان از عدم موفقیت در برقراری و حاکم‌کردن مسئولیت اجتماعی و آموزش‌های مربوطه و ایجاد نظم و انظباط رانندگی مورد انتظار دارد .  

    مدیر‌عامل جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با اظهار نگرانی از شرایط فعلیِ حوادث ترافیکی ، بیان کرد‌ : در این روز (۲۸ آبان ، روز جهانی یادمان قربانیان سوانح رانندگی) اعتقاد راسخ داریم که طرح ها و برنامه‌های گذشته تاثیر لازم برای کنترل همه جانبه و فراگیر وضعیت رانندگی را نداشته است ، از این رو به عنوان یک مطالبه عمومی توجه لازم‌ ، فوری و جدی به اصلاح زیرساخت‌ها و وضعیت راه‌های درون‌شهری و برون‌شهری با اختصاص اعتبارات مورد نیاز ، تغییر اساسی در تولید خودرو‌، بازنگری در نظارت‌ ، کنترل و قوانین راهنمایی و رانندگی همچنین اعطای گواهینامه‌ و حضور فعال و توجه ویژه  رسانه‌ها ضرورت است .

    رزاق‌منش ادامه دا‌د: ضمن آنکه بر اجرایی شدن دو مصوبه مهم توسط هیات وزیران «آیین نامه اجرایی جزء (۴) بند (ب)ماده ۴۶ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور مورخ ۲۳/۰۷/۱۳۹۹ » و «آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی مورخ ۰۵/۱۱/۱۴۰۰» و تکالیفی که بر عهده سازمان های ذیربط قرار گرفته است‌، تاکید دریم و امیدواریم تا شرایط حضور و اعطای اختیارات بیشتر برای‌ بخش‌های خصوصی از سوی تصمیم‌گیران حاکمیتی جهت فعالیت در این بخش فراهم شود .




    مطالب مرتبط

    وضعیت اعتباری و میزان پیشرفت پروژه های چهارخطه در لرستان به مجمع نمایندگان استان اعلام خواهد شد تا نمایندگان با اشراف کامل از اوضاع پروژه ها در رایزنی با مسئولان کشوری اطلاعات لازم را داشته باشند .

    |

    ۵۰ درصد تلفات جاده‌ای آذربایجان غربی در شهرستان ارومیه رخ می‌دهد و در حال حاضر ۵ دوربرگردان در محورهای این شهرستان در حال ایجاد است . همچنین برنامه‌ریزی شده تا تمامی دوربرگردان‌های غیراصولی در جاده‌های استان بسته شوند .

    |

    افزایش ایمنی تردد ، دید کافی در شب ، کنترل ترافیک ، تسهیل رفت و آمد و کاهش میزان تصادف و سوانح رانندگی از مزایای اجرای طرح خط کشی جاده‌ها است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی از تحقق مطالبه دیرینه مردم شهرستان شوط در کمیسیون ایمنی حمل و نقل استان و ...

    |

    در حال حاضر بیش از یک کیلومتر اجرای روشنایی طولی در جاده‌های مواصلاتی شهرستان درمیان انجام گردیده که توسعه و نگهداری آن به صورت مستمر در دستور کار این اداره است .

    |

    نظرات کاربران