رشد پیوسته حمل و نقل ریلی روسیه علی رغم تحریم ها
در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ قطار طویل با وزن بین ۷۱۰۰ تا ۲۱۰۰۰ تن در جهت شرقی استفاده می شوند . چنین قطارهای غول پیکری ، عمدتاً برای حمل و نقل کانتینری طراحی شده اند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، بخش حمل و نقل هوایی روسیه در سال جاری با بحران شدیدی مواجه شد که عمدتاً به دلیل بسته بودن فرودگاه ها در جنوب روسیه و وابستگی به مسیرهای غربی بود . اما بخش حمل و نقل ریلی روسیه نسبت به سایر بخش های حمل و نقل آن ، تاثیر کمتری از تحریم های غرب پذیرفت که دلیل آن را می توان تغییر جهت به سمت شرق دانست .
رشد حمل و نقل ریلی روسیه با تمرکز بر قسمت شرقی ، از سال ۲۰۱۰ آغاز شده است و اعمال تحریم ها علیه روسیه توسط غرب ، نتوانست آن را متوقف کند . بر اساس اظهارات اخیر سرگئی پاولوف ، معاون اول رئیس راه آهن روسیه (RZD) ، حجم حمل و نقل ریلی به بنادر خاور دور طی ۱۰ سال دو برابر شده و به ۸۱ میلیون تن رسیده است که این رشد در سال جاری ادامه خواهد داشت .
پاولوف اظهار کرد که در سال گذشته ، RZD تنها ۱۲۰ میلیون تن محموله را در مسیر چین حمل کرده ؛ در حالی که در ژانویه تا آگوست ۲۰۲۳ ، این عدد به ۱۰۷ میلیون تن رسیده است .
وی افزود : در ده سال گذشته ، بیش از ۷۰۰ میلیارد روبل برای توسعه راه آهن شرق روسیه (عمدتاً خطوط ریلی BAM (Baikal-Amur Mainline) و ترانس سیبری) سرمایه گذاری شده است .
از طرفی ، روسیه برنامه هایی برای افزایش هر چه بیشتر حجم حمل و نقل ریلی (بارهای سنگین به کمک قطارهای طویل) در دست اقدام دارد که افزایش تقریبا دو برابری آن در سال گذشته ، گواه همین موضوع است . در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ قطار طویل با وزن بین ۷۱۰۰ تا ۲۱۰۰۰ تن در جهت شرقی استفاده می شوند . چنین قطارهای غول پیکری ، عمدتاً برای حمل و نقل کانتینری طراحی شده اند .