در حال بارگذاری ...
  • ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل یکصد و دهم قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام ، سیاست‌های کلی توسعه دریامحور را برای اقدام به روسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند .

    بر اساس این ابلاغیه قوه مجریه موظف است با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و با بسیج دستگاه‌های مسئول ، برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها را، شامل تقدیم لوایح ، تصویب مقررات و اقدامات اجرائی لازم در مهلت شش ماهه ارائه کند .

    متن سیاست‌های کلی توسعه دریا محور به این شرح است :

    دریاها و خصوصاً دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها از مواهب الهی و ذخایر و منابع سرشاری برای زمینه‌سازی رشد علم و فناوری ، افزایش کار و ثروت ، تأمین نیازهای حیاتی و تولید اقتدار و بستر مناسبی برای تمدن‌سازی می‌باشند . ایران با موقعیت ممتاز جغرافیایی و قرارداشتن بین دو دریا و برخورداری از هزاران کیلومتر سواحل و نیز جزایر و ظرفیت‌های فراوان بر زمین مانده ، لازم است با حضور مؤثر در ساحل ، فراساحل ، دریا و اقیانوس و بهره‌گیری از آن به عنوان یک پیشران و محور توسعه کشور ، برای احراز جایگاه شایسته منطقه‌ای و جهانی در بهره‌گیری از دریا اقدام کند . از این رو سیاست‌های کلی توسعه دریا محور به شرح زیر تعیین می‌گردد :

    ۱- سیاست‌گذاری یکپارچه امور دریایی و تقسیم کار ملی و مدیریت چابک و کارآمد دریا به منظور بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های دریا ، برای احراز جایگاه شایسته جهانی و رتبه اول در منطقه .

    ۲- توسعه فعالیت‌های اقتصادی دریامحور و ایجاد قطب‌های توسعه دریایی پیشران در سواحل ، جزایر و پس‌کرانه‌ها به گونه‌ای که نرخ رشد اقتصادی در حوزه فعالیت‌های دریامحور (اقتصاد دریامحور) طی ده سال همواره حداقل دو برابر نرخ رشد اقتصادی کشور باشد .

    ۳-  تسهیل و توسعه سرمایه‌گذاری و مشارکت داخلی و خارجی با ایجاد زیرساخت‌های لازم نرم افزاری و سخت افزاری (حقوقی ، اقتصادی ، زیربنایی و امنیتی)

    ۴- تدوین طرح جامع توسعه دریامحور با پهنه‌بندی دریا، کرانه و پس‌کرانه و تعیین سهم و جغرافیای جمعیت ، تجارت ، صنعت ، کشاورزی و گردشگری ، خصوصاً در سواحل و جزایر جنوب و بالاخص سواحل مکران با تاکید بر هویت ایرانی - اسلامی طی حداکثر یک سال پس از ابلاغ سیاست .

    ۵- بهره‌برداری حداکثری و بهینه از ظرفیت‌ها ، منابع و ذخایر زیست بوم دریایی با ممانعت از تخریب محیط زیست دریایی بخصوص توسط کشورهای دیگر .

    ۶- تأمین و ارتقاء سرمایه انسانی و مدیریت متعهد و کارآمد و ایجاد پشتوانه علمی ، آموزشی و پژوهشی برای توسعه دریامحور و زیست بوم نوآوری و فناوری دریایی .

    ۷- توسعه همکاری‌های اقتصادی ، تجاری و سرمایه‌گذاری در طرح‌های بزرگ مقیاس و دانش بنیان زیرساختی ، تولیدی و خدماتی با کشورهای همسایه و سایر کشورها به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های دریایی و حضور مؤثر در معابر بین‌المللی و دستیابی به موقعیت قطب‌های منطقه‌ای .

    ۸- افزایش سهم کشور در حمل و نقل دریایی و ترانزیت با ایجاد و تقویت شبکه حمل و نقل ترکیبی .

    ۹- حمایت از سرمایه‌گذاران بومی و محلی در طرح‌های توسعه‌ای و حمایت از فعالان اقتصادی و بنگاه‌های کوچک و متوسط جوامع محلی در حوزه‌های مختلف از جمله صیادی ، کشاورزی ، صنعتی و گردشگری .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، جلسه تدوین سند مدیریت یکپارچه سواحل استان خوزستان (ICZM) با هدف توسعه نظام‌‌مند سواحل خوزستان برگزار شد .

    |

    سازمان بنادر و دریانوردی همواره در پیشبرد و اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های آیمو در زمینه ارتقای ایمنی و امنیت دریانوردی پیشرو بوده است .

    |

    مناطق آزاد عملاً ویژگی‌ها و ظرفیت‌های سرمایه گذاری را از دست دادند ؛ این مناطق باید جدا از قوانین سرزمین اصلی برای توسعه کشور نقش آفرینی می‌کردند که امروز در سایه بی توجهی به قوانین چگونگی اداره مناطق آزاد ، طبق قوانین سرزمین اصلی اداره می‌شوند .

    |

    اجرای سیاست های توسعه دریامحور با اولویت توسعه دریامحور از سوی رییس جمهور و سایر مسئولان ارشد دولت از جمله وزیر راه و شهرسازی مدنظر قرار گرفته است و تصمیم اصلی تهیه طرح جامع توسعه دریامحور بر مبنای بند چهارم سیاست های کلی توسعه دریامحور با اولویت توسعه سواحل مکران بود که به ...

    |

    پایانه جدید در کنار پایانه ۵.۵ هکتاری فعلی این شرکت در بندر شهید بهشتی چابهار احداث خواهد شد تا مجموع مساحت پایانه‌های لجستیکی بندر چابهار به ۱۱ هکتار بالغ شود .

    |

    نظرات کاربران