در حال بارگذاری ...

انتخاب پل سارای در راه آهن میانه - اردبیل به عنوان سازه برتر بتنی در کنفرانس ملی بتن

تیم کنترل کیفی خاص بتن پل سارای علاوه بر تولید بتن با مقاومت بالا و به دست آوردن مقاومت سریع متناسب با شیوه اجرا با شناسایی و اعلام پتانسیل واکنش قلیایی بالای مصالح مورد استفاده از بستر رود قزل اوزن نقش کلیدی در اصلاح موضوع و چاره اندیشی مناسب در بتن‌های مورد مصرف در این پل و کل محور میانه - اردبیل ایفا کردند .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن ، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از برگزاری پانزدهمین کنفرانس ملی بتن و یکمین همایش روز بتن در مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی خبر داد و گفت : پل سارای در راه‌آهن میانه - اردبیل با رای هیات داوران به عنوان پروژه بتنی برتر سال انتخاب شد .

عباس خطیبی گفت : هیات داوران پانزدهمین کنفرانس ملی بتن ، پل سارای در مسیر ریلی میانه - اردبیل را به عنوان پل بتنی برتر کشور در سال ۱۴۰۲ انتخاب کرد .

وی در خصوص ویژگی‌های پل سارای توضیح داد : این پل در صعب العبورترین مناطق کوهستانی راه‌آهن میانه - اردبیل واقع شده است و یکی از پرچالش‌ترین ابنیه‌های ریلی کشور محسوب می‌شود . این پل از نظر ابعاد ، دهانه بندی ، شرایط خاستگاه از لحاظ توپوگرافی و ژئولوژی ، شیوه ساخت عرشه و رعایت اصول زیبایی شناختی سازه‌ای خاص به حساب می‌آید .

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن ، بنادر و فرودگاه‌ها از اهتمام ویژه در ارتقای کیفیت بتن این سازه خبر داد و بیان کرد : تیم کنترل کیفی خاص بتن پل سارای علاوه بر تولید بتن با مقاومت بالا و به دست آوردن مقاومت سریع متناسب با شیوه اجرا با شناسایی و اعلام پتانسیل واکنش قلیایی بالای مصالح مورد استفاده از بستر رود قزل اوزن نقش کلیدی در اصلاح موضوع و چاره اندیشی مناسب در بتن‌های مورد مصرف در این پل و کل محور میانه - اردبیل ایفا کردند .

خطیبی طراحی عرشه پل با صندوقه‌های بتنی پیش تنیده را از نقاط قوت این پل دانست و گفت : اجرای روش طره متعادل با استفاده از قالب‌های شاریو به صورت درجا در ارتفاع از ویژگی‌های عرشه این پل محسوب می‌شود .

وی در تحلیل سایر ویژگی‌های این پل اظهار کرد: این پل به طول ۵۵۶ متر با ۹ پایه با ارتفاع متغیر تا ۵۳ متر و ۱۰ دهانه با طول متغیر تا ۹۵ متر احداث شده است و با توجه به قوس افقی پل در پلان، ارتفاع صندوقه‌های بتنی آن از ۷ متر بر روی پایه تا ۴ متر در وسط دهانه متغیر است .

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن ، بنادر و فرودگاه‌ها تکیه بر توان و تخصص داخلی در ساخت این پل را نقطه عطفی در روش‌های ابداعی ساخت پل‌ها در راهسازی اعلام کرد و افزود : دو دستگاه تجهیزات قالب شاریو با ظرفیت ۲۵۰ تن برای اولین بار در کشور توسط مهندسان ایرانی با روش مهندسی معکوس از روی نمونه‌های اروپایی ساخته شد و این اقدام سرآغازی برای بومی‌سازی این فناوری برای سایر پروژه‌های راهسازی در کشور شد .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از پیشرفت بیش از ۷۰ درصدی راه‌آهن چابهار - زاهدان خبر ...

|

در بحث ریلی ۱۲۶۹ کیلومتر به عنوان اولویت در نظر گرفته شده است که پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد دارند . در مناسبات بین‌المللی کریدورهایی برای اتصال به شبکه‌های بین‌المللی تعریف شده است که می‌تواند در آینده جانشین مهمی برای درآمد نفتی باشد .

|

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین موضوعات زیرساختی کشور به‌ویژه در بخش ریلی به وجود آوردن ، احیا و تسهیل مسیر در کریدور شمال - جنوب است ؛ چرا که بخش قابل‌توجهی از مسیر کریدور شمال - جنوب از کشور ما عبور می‌کند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، در ششمین نشست از سلسله نشست‌های شورای سیاست‌گذاری ، هماهنگی و تحول حمل و نقل کشور ضمن ارایه گزارشی از آخرین وضعیت ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، کارشناس ارشد زیربناهای حمل‌ونقلی گفت : هم‌اکنون کشور آذربایجان به نخجوان از طریق خاک ایران متصل است و به نظر می‌رسد ، ...

|

نظرات کاربران