آغاز عملیات آسفالت قطعه ۳ بزرگراه زابل - زاهدان
استان سیستان و بلوچستان همواره یکی از استانهای کمتر برخوردار در حوزه زیرساختهای حمل و نقل به ویژه راههای دوبانده محسوب شده و با وجود قرار داشتن در دو کریدور اصلی کشور و مرز مشترک با افغانستان و پاکستان و تنها بندر اقیانویسی ایران ، بسیاری از جادههای استان از جمله بخشی از مسیر زابل - زاهدان دوطرفه است ، از این رو توسعه کمی و کیفی راههای استان در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون مهندسی و ساخت ادارهکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت : با توجه به اهمیت توسعه بزرگراهها در این استان عملیات آسفالت قطعه سه بزرگراه زابل - زاهدان آغاز شد .
مهدی پارسی افزود : طول کلی قطعه سه بزرگراه زابل - زاهدان ۲۰ کیلومتر است که با توجه به اتمام عملیات زیرسازی ، در حال حاضر آسفالت پنج کیلومتر آن آغاز شد و تا پایان سالجاری مابقی این مسیر نیز تکمیل و آماده بهره برداری می شود .
وی تاکید کرد : استان سیستان و بلوچستان همواره یکی از استانهای کمتر برخوردار در حوزه زیرساختهای حمل و نقل به ویژه راههای دوبانده محسوب شده و با وجود قرار داشتن در دو کریدور اصلی کشور و مرز مشترک با افغانستان و پاکستان و تنها بندر اقیانویسی ایران ، بسیاری از جادههای استان از جمله بخشی از مسیر زابل - زاهدان دوطرفه است ، از این رو توسعه کمی و کیفی راههای استان در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است .
وی ادامه داد : در این راستا با پیگیریهای این ادارهکل در افزایش اعتبارات ، از سال ۹۷ تاکنون در این محور مهم ارتباطی سیستان و بلوچستان ۵۷ کیلومتر بزرگراه به همراه پل نهراب به بهرهبرداری رسیده است .
معاون مهندسی و ساخت ادارهکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان هزینه ساخت هر کیلومتر بزرگراه را حدود ۳۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود : امسال بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت بزرگراه در محور زابل - زاهدان مورد نیاز است تا با تخصیص هر چه سریعتر آن زمینه برای بهره برداری از ۲۰ کیلومتر باند دوم در این مسیر تا پایان سالجاری فراهم شود .
پارسی تاکید کرد : با توجه به اینکه توسعه پایدار استانها منوط به توسعه راههاست و بر همین اساس در استان سیستان و بلوچستان یکی از دغدغههای جدی در مسیر توسعه همهجانبه، احداث بزرگراه و راههای اصلی است که در سالهای گذشته مطالعات امکانسنجی انجام شده است این اداره کل با وجود مشکلات فراوان پیش رو نظیر بدهی سنگین به پیمانکاران ، گرمای بی سابقه و طوفان های شدید طرحهای راهسازی را بر اساس اولویت بندی در قطعات مختلف در دست اجرا دارد .
گفتنی است طول کلی بزرگراه زابل - زاهدان ۲۰۰ کیلومتر است که تاکنون حدود ۱۵۰ کیلومتر آن دو بانده شده است .