حرکت اولین قطار باری به مقصد افغانستان از طریق راهآهن خواف - هرات
بر اساس توافق همکاری مشترک اداره خط آهن افغانستان و کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان ، دو طرف بر اهمیت احداث کریدور ریلی چین - افغانستان - ایران توافق دارند و پیگیریهای لازم از سوی دو کشور برای جلب سرمایهگذاری و مشارکت کشور چین انجام می شود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی گفت : اولین قطار باری از طریق راهآهن خواف _ هرات به مقصد افغانستان حرکت کرد .
سیدحسین میرشفیع با اعلام حرکت اولین قطار باری در مسیر ریلی خواف _ هرات اظهار کرد : نخستین محموله از طریق راه آهن کشور ایران به مقصد ایستگاه روزنک ولایت هرات انتقال یافت .
وی با اشاره به قراداد همکاری میان ایران و افغانستان گفت : مقرر شده است کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان نواقص قطعه سوم خواف - هرات را و طی ۶ ماه برطرف و ظرفیت خط را به حداکثر برساند . قطعه ۴ این راه آهن نیز توسط کنسرسیوم ریلی احداث خواهد شد و در مورد نحوه تامین هزینه توافق شد .
وی افزود : همچنین بر اساس توافق همکاری مشترک اداره خط آهن افغانستان و کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان ، دو طرف بر اهمیت احداث کریدور ریلی چین - افغانستان - ایران توافق دارند و پیگیریهای لازم از سوی دو کشور برای جلب سرمایهگذاری و مشارکت کشور چین انجام می شود .
مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی ، طرح راه آهن خواف - هرات را موجب اتصال ریلی ایران و افغانستان دانست و گفت : این خط ریلی تکمیل کننده مسیری ۲ هزار کیلومتری در کریدور ریلی شرق به غرب جهان از چین ، افغانستان و ایران به اروپا است و افغانستان را که کشوری محصور در خشکی و بدون دسترسی به آبهای آزاد جهان است ، به شبکه ریلی ایران و بنادر جنوبی کشورمان متصل کرده و از مسیری امن برای ارتباط با اروپا برخوردار میکند .
به گفته میرشفیع این خط ریلی برای تجارت ایران و افغانستان راهبردی است و سالانه ظرفیت جابهجایی ۵ میلیون تن کالا و یک میلیون مسافر را میان دو کشور ایجاد میکند .