بندر امام خمینی (ره) باید به سمت تبدیل شدن به شهر لجستیکی بندری حرکت کند
یکی از سیاست های سازمان بنادر و دریانوردی این است که بنادر کشور را به صورت بازرگانی مدیریت کند و بندر امام خمینی(ره) که یکی از بنادر شاخص کشور است باید به سمتی برود که به شکل بازرگانی خود را مدیریت کند . سازمان بنادر و دریانوردی برنامه نوسازی تجهیزات خود را دنبال میکند تا بخش عمدهای از هزینهها را که صرف تأمین و نگهداری میشود مدیریت کند و این به بحث بازرگانی مدیریت کردن بنادر کمک میکند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، عضو هیأت عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم معارفه مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به نقش توسعهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد دریا محور گفت : با توجه به جایگاه مطلوب ایران در حمل و نقل دریایی ، کشورهای مختلفی در حال مذاکره برای بهرهمندی از ظرفیتهای ترانزیتی ایران هستند .
علی فتحی در آیین معارفه سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان که با حضور جمعی از اعضای شورای اداری این اداره کل برگزار شد ، اظهار داشت : رهبر معظم انقلاب تأکیدهای زیادی نسبت به موضوع اقتصاد دریا محور و دریا پایه دارند و این تأکیدات رهبری در دولت سیزدهم عملیاتی شده و موضوع اقتصاد دریا محور با برنامهریزیهای کارشناسی در حال پیگیری است .
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی ، این سازمان را پیشران بخش دریا عنوانکرد و افزود : اخیرا کمیته راهبردی دولت در بخش اقتصاد دریا محور تشکیل شده که ریاست آن بر عهده معاون اول رییس جمهور است .
فتحی تشکیل این کمیته را منشاء تحول در اقتصاد دریامحور دانست و گفت : به واسطه حجم بسیار زیادی از سرمایه گذاریها در بندر امام خمینی(ره) ، روند توسعهای این بندر رشد قابل توجهی داشته است .
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد : این سرمایهگذاریها منجر به زیرساختهای مطلوبی برای توسعه ترانزیت از مسیر کریدور شمال جنوب شده است . زیرساختهای ایجاد شده در این کریدور زمینه مذاکرات اقتصادی مهمی بین ایران و کشورهای همسایه در حوزه ترانزیت کالا شده است .
فتحی با بیان اینکه ایران در شرایطی است که گروههای مختلف از کشورهای منطقه متقاضی بهرهمندی از این زیرساختها هستند ، گفت : قطعا نتیجه همکاریهای ترانزیتی ایران و کشورهای منطقه، رشد اقتصادی و آثار مطلوبی در حوزه تجاری را برای کشورمان در پی خواهد داشت .
بندر امام خمینی(ره) باید به سمت تبدیل شدن به شهر لجستیکی بندری حرکت کند
سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان نیز در این مراسم بیان کرد : بندر امام خمینی(ره) با وجود اراضی ۶۰۰ هکتاری در بحث توسعه آن ، باید به یک شهر لجستیکی بندری تبدیل شود .
ابوطالب گرایلو ، تأمین کننده بخش مهمی از نیازهای اساسی کشور است.این بندر سالهای متمادی است که به عنوان بندر کانونی غلات کشور شناخته میشود . رونق بندر امام خمینی(ره) زمینهساز هرچه بیشتر توسعه اقتصادی و رشد همه جانبه در حوزه اقتصاد دریامحور برای کشور خواهد بود .
سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به ظرفیتهای ایجاد شده با احداث انبارها ، سیلوها و مخازن نگهداری کالاهای اساسی گفت : با توجه به این ظرفیتها این بندر توانایی پذیرش انواع کالاهای اساسی را دارد و در سایر شقوق کالا نیز ظرفیت خوبی ایجاد شده است به گونهای که اکنون توانمندی پذیرش بیش از ۵۵ میلیون تن کالا در سال را دارد .
وی با تأکید بر اینکه توسعه زمانی است که به ۷۰ درصد ظرفیت اسمی خود رسیده باشیم ، بیان کرد : این بندر فرصتی است برای اینکه بتوانیم آن را به یک شهر لجستیکی بندری ارتقا دهیم و این بحث اتفاقا در ذیل سیاستهای نظام که بر اقتصاد دریامحور تاکید دارد ، میباشد .
به گفته گرایلو ؛ یکی از سیاست های سازمان بنادر و دریانوردی این است که بنادر کشور را به صورت بازرگانی مدیریت کند و بندر امام خمینی(ره) که یکی از بنادر شاخص کشور است باید به سمتی برود که به شکل بازرگانی خود را مدیریت کند . سازمان بنادر و دریانوردی برنامه نوسازی تجهیزات خود را دنبال میکند تا بخش عمدهای از هزینهها را که صرف تأمین و نگهداری میشود مدیریت کند و این به بحث بازرگانی مدیریت کردن بنادر کمک میکند .
گرایلو افزود: لازم است بخشی از تجهیزاتی که خیلی برای آنها هزینه میکنیم ولی در عمل کارایی لازم را برای ما ندارند از صحنه خارج کنیم تا به درآمد سازمان و بندر کمک کند .
وی با تأکید بر اینکه بندر امام خمینی(ره) باید به جنبههای دیگر تجارت دریایی نیز ورود کند بیان داشت : به همین منظور باید به توسعه اسکلههای نفتی نیز بیشتر توجه شود . در بخش بنادر رویکرد ما از توسعه انبارگرا باید به سمت سفارش گرا باشد و این اتفاق اگر رخ دهد ؛ میتوان گفت بندر با رونق بیشتری فعالیت دارد .