در حال بارگذاری ...

راه اندازی خط کشتیرانی کانتینری منظم میان بندر کاسپین و بندر آکتائو قزاقستان

با بهره‌مندی از مزیت‌های منطقه آزاد انزلی و مشارکت یک شرکت قزاقی ظرفیت جدید حمل دریایی بین ایران و قزاقستان در بندر کاسپین ایجاد شده و امکان استفاده از مزیت‌های قانونی و ظرفیت‌های لجستیکی این منطقه برای تجار ۲ کشور فراهم شده است تا با ارزانترین و سریع‌ترین روش حمل ، کالاهای خود را بین بنادر ۲ کشور جابه‌جا کنند .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی از فعال‌سازی خط کشتیرانی حمل و نقل کانتینری منظم(لاینر) بین بنادر کاسپین و آکتائو در راستای توسعه صادرات و ترانزیت کانتینری از مسیر منطقه آزاد انزلی خبر داد و گفت : نخستین شناور این خط جدید حامل ۱۱۰ تی . ای . یو کانتینر در بندر کاسپین پهلو گرفت .

امین افقی افزود : پس از رایزنی و برنامه‌ریزی‌های انجام شده با سرمایه گذاری بخش خصوصی کشور قزاقستان و همکاری فعالان بندری ایرانی ، ماهانه حداقل ۲ سفر به صورت مستمر کشتی‌های کانتینربر نسل جدید با بالاترین ظرفیت حمل کانتینری در دریای خزر انواع کالاهای صادراتی ، ترانزیتی و واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی را بین این بنادر جابه‌جا می‌کنند .

وی به پهلوگیری نخستین شناور این خط جدید لاینری (منظم) حامل ۱۱۰ تی ای یو کانتینر در بندر کاسپین اشاره کرد و افزود : با بهره‌مندی از مزیت‌های منطقه آزاد انزلی و مشارکت یک شرکت قزاقی ظرفیت جدید حمل دریایی بین ایران و قزاقستان در بندر کاسپین ایجاد شده و امکان استفاده از مزیت‌های قانونی و ظرفیت‌های لجستیکی این منطقه برای تجار ۲ کشور فراهم شده است تا با ارزانترین و سریع‌ترین روش حمل ، کالاهای خود را بین بنادر ۲ کشور جابه‌جا کنند .

وی تصریح کرد : ابتکار منطقه آزاد انزلی در راستای فعال شدن شاخه ایرانی کریدور چین – قزاقستان – ایران (بندر کاسپین) در سال ۹۷ با استفاده از حمل و نقل ترکیبی ، کالاها را از طریق راه آهن چین و قزاقستان به بندر آکتائو و سپس از دریای خزر به ایران وارد کرد و زمینه صادرات محصولات ایرانی نیز از همین مسیر میسر شد و تاکنون از طریق این کریدور بیش از ۱۵ هزار و ۲۰۰ تی ای یو کانتینر کالا به بندر کاسپین وارد یا صادر شده است .

دبیر کارگروه اقتصاد دریامحور مناطق آزاد کشور اظهار کرد : راه اندازی این خط کشتیرانی امکان ترانزیت کالا از جنوب آسیا ، هندوستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به قزاقستان را تسهیل می‌کند و این مسیر تجاری را می‌توان به عنوان کریدور شمال - جنوب نوین دانست .

دبیر میز تجارت با اوراسیای منطقه آزاد انزلی ؛ ظرفیت ایجاد شده توسعه شبکه ترانزیت بین المللی در دریای کاسپین را تشریح کرد و گفت : با ایجاد این خط کشتیرانی لاینر ، تجار و بازرگانان می توانند از طریق منطقه آزاد انزلی به بازار دومین کشور بزرگ عضو اتحادیه اوراسیا و نیز یکی از کشورهای برتر عضو سازمان همکاری‌های شانگهای دسترسی راحت‌تر و سریع‌تری داشته باشند .

عضو کارگروه لجستیک مناطق آزاد کشور خاطرنشان کرد : اتصال ریل سراسری به بندر کاسپین در سال‌جاری و احداث اسکله رو - رو در این بندر با استفاده از توسعه دیپلماسی لجستیکی و مزیت های قانونی مناطق آزاد می‌تواند زیرساخت های نرم افزاری و سخت افرازی اقتصاد بین الملل را در مناطق آزاد مرزی توسعه و ارتقاء دهد تا با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک کشورمان شاهد توسعه زنجیره لجستیک و رشد ترانزیت بین المللی از مسیر جمهوری اسلامی ایران باشیم .

اسکله‌های رورو نوعی از اسکله هستند که برای پهلوگیری کشتی های رورو طراحی شده اند و دارای رمپی برای عبور وسایل نقلیه هستند. کشتی های رو - رو وظیفهٔ ترابری و جابه‌جایی وسایل نقلیهٔ زمینی چرخ‌دار مثل خودروها، ماشین‌های سنگین ، تریلر و واگن‌ها را دارد که به داخل کشتی رانده می‌شوند .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، نشست بررسی توسعه مکران و ریسک های توسعه آن به همت انجمن حمل و نقل پاک برگزار شد . در ...

|

تکمیل و توسعه فاز ۲ بندر چابهار با هدف افزایش ظرفیت بار در دست اقدام قرار دارد و همچنین مکان یابی بندر دیگری در منطقه مکران با هدف پشتیبانی لجستیکی در دست اقدام است تا ظرفیت های توسعه ای را شکوفا کند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، تفاهم‌نامه همکاری بین دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و دبیرخانه شورای‌عالی صنایع دریایی کشور امضا شد ...

|

استفاده از ظرفیت گردشگری در دریای خزر حق مسلم مردم است و گردشگری دریایی مایه آرامش است .

|

برای تقویت کریدورها و برای ساخت بنادر بزرگ در دریای عمان و آستانه اقیانوس هند به سرمایه های بین المللی نیاز داریم تا بتوانیم یک رفتار بین المللی بر مبنای تعامل سازنده با جهان داشته باشیم پس مکران کلید ورود ایران به جامعه جهانی می شود .

|

نظرات کاربران