حمل و نقل جادهای اصلیترین شیوه جابجایی بار و مسافر داخلی در سطح کشور
طراحی شبکه بهینه آتی حملونقل جادهای در افق سال ۱۴۱۴ در قالب فاز دوم طرح جامع حملونقل کشور با همکاری سازمان راهداری و حملونقل جادهای به عنوان متولی نگهداری این شیوه در دستور کار قرار گرفت .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی حملونقل جادهای را اصلیترین شیوه جابهجایی بار و مسافر داخلی در سطح کشور دانست و گفت : طراحی شبکه بهینه جادهای نیاز آتی حملونقل کشور است .
شهریار افندیزاده ضمن اشاره به اهمیت حملونقل جادهای به عنوان اصلیترین شیوه جابهجایی بار و مسافر داخلی در سطح کشور ، در خصوص پیشرفت مطالعات طراحی شبکه بهینه جادهای به عنوان بخشی از فاز دوم طرح جامع حملونقل کشور ، توضیحاتی ارائه کرد .
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت و جایگاه شیوه حملونقل جادهای در کشور ، اظهار کرد : اکنون شیوه جادهای بیشترین سهم را در جابهجایی بار و مسافر در سطح کشور دارد . از سوی دیگر ، شبکه جادهای اصلی و فرعی کشور ، دسترسی روستاها ، نقاط مرزی و دورافتادهترین مناطق را به سایر نقاط کشور از جمله مراکز استانی تأمین کرده ، از منظر عدالت اجتماعی حائز اهمیت است لذا این شیوه نیازمند توجه خاص به منظور برنامهریزی دقیق و توسعه بهینه شبکه آن در راستای توسعه همهجانبه و عدالت محور است .
افندیزاده گفت : در این راستا ، طراحی شبکه بهینه آتی حملونقل جادهای در افق سال ۱۴۱۴ در قالب فاز دوم طرح جامع حملونقل کشور با همکاری سازمان راهداری و حملونقل جادهای به عنوان متولی نگهداری این شیوه در دستور کار قرار گرفت . بدین منظور و با بررسی همهجانبه موضوع توسط بخشهای مختلف آن سازمان ، مجموعهای متشکل از مشارکت اساتید جوان دانشگاههای شناخته شده کشور به عنوان مشاور منتخب مطالعات طرح ، برگزیده و پروژه از پیشرفت مناسبی برخوردار بوده و در مراحل پایانی انجام آن قرار دارد .
افندیزاده تاکید کرد : با توجه به اهمیت موضوع ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اقدام به تشکیل کارگروه تخصصی بررسی و پایش پیشرفت این مطالعات کرده و نمایندگان بخشهای مرتبط داخلی آن سازمان و دفتر طرح جامع و مدلهای حملونقل معاونت حملونقل در آن عضویت دارند و جلسات دورهای آن به صورت منظم تشکیل میشود . علاوه بر این ، یکی از اساتید صاحب کرسی استاد تمام در این عرصه، به عنوان ناظر دانشگاهی مطالعات برگزیده شد .
وی تصریح کرد : تنوع رده عملکردی در شبکه جادهای ، حجم قابل توجه و انبوه طرحهای توسعه در جدول پیوست یک قانون بودجه سنواتی کشور و ارتباط تنگاتنگ این حوزه با مباحث زیست محیطی و پدافند غیرعامل از خصوصیات این شیوه بوده که در مطالعات بدان توجه شده است .
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی گفت : در این راستا شاخصهای مختلفی ذیل موضوعات اقتصادی ، ایمنی ، عدالت ، تابآوری شبکه و زیستمحیطی مبنای طراحی شبکه بهینه این شیوه قرار گرفته است . در فاز سوم طرح جامع حملونقل کشور ، نیز این معاونت اقدام به طراحی شبکه تلفیقی بهینه حملونقل کشور کرده و با لحاظ کردن اثر رقابت و همافزایی شیوههای مختلف ، شبکه نهایی و برتر حملونقل کشور را ارائه خواهد کرد .